Speedometer problemer. hjælp tak :)

21-07-2010-19:43:54

Mit speedometer virker fint. (manuelt testet.)

Speedometer-kablet drejer ikke rundt.

Jeg har monteret et nyt kabel, stadig uden held. kablet drejer stadig ikke rundt.

hvad skal jeg gøre nu?

Er her evt en som kan fikse det. jeg er gavmild. bilen skal synes NU!!!

Cleve

Er du sikker på at den sidder som den skal ned på gearkassen, det er jo drevet der nede der skal trække den rundt når bilen køre??? Hvis du tager den fra ved speedometer, kan du så dreje den med fingerne??

minibisse

Svaret d. 21-07-2010-19:58:29


Hvis du tager den fra ved speedometer, kan du så dreje den med fingerne??


ja det kan jeg...

Cleve

Svaret d. 21-07-2010-20:02:02


hvad kan der være galt ???

Cleve

Svaret d. 21-07-2010-20:12:33


Det må jo være i modsatte ende det er galt, altså nede ved drevet. Sprang den gamle kabel, hvor efter du så har sat et nyt i, som så ikke virker

minibisse

Svaret d. 21-07-2010-20:14:58


Som jeg startede med at skrive.:

Mit speedometer virker fint. (manuelt testet.)

Speedometer-kablet drejer ikke rundt.

Jeg har monteret et nyt kabel, stadig uden held. KABLET drejer stadig ikke rundt.

jeg har fjernet spedometeret, og har nu tilgang til kablet som driver speedometeret rundt.

Dette kabel kan jeg tage op og føre i igen hvis jeg ønsker,

kablet kan dog kun sidde i en/to positioner. det lader derfor til at dernede hvor kablet hæfter at det virker fint.

det må være mekanikken som får kablet til at snurre rundt ikke virker.

Er det svært at reparrere? hvordan gør man ??

Cleve

Svaret d. 21-07-2010-20:46:24


det må være mekanikken som får kablet til at snurre rundt ikke virker.

Er det svært at reparrere? hvordan gør man ??

Cleve

Svaret d. 21-07-2010-21:05:41


Prøv at afmontere drevet nede på blokken.
Det sidder i bunden af blokken i kølerens side, det er lidt besværligt at tage af.
Jeg tog indsugningsmanifold og åndehulsoliefangeren af, og havde da fin adgang.
Man får ikke vildt god adgang nede fra.

Så kan du ihvertfald tjekke at alt er iorden dernede.

vh
Julian

julianfalck

Svaret d. 21-07-2010-21:09:45


man skal ved ha bilen op i højden for at gøre det ikk?? jeg kan ikke se hvordan f....... jeg overhovedet skal komme i nærheden af at kunne komme til dernede.. hmm kan du gøre det for mig ??

Cleve

Svaret d. 21-07-2010-21:15:48


Drevet sidder med en skrue, der er ingen plads til at få hånden der ned, Men Pil dit kølegitter af og afmontere køleren, det tager ikke mange minutter at klare, så har du adgang til problemet der nede.

frank

minibisse

Svaret d. 21-07-2010-21:26:11


okay tak.. det vil jeg prøve..

hmm er her en med erfaringer omkring mit problem..

hvilken reservedel skal jeg købe for at få det til at virke dernede..

Cleve

Svaret d. 21-07-2010-21:27:41


Prøv at finde fejlen der nede først så du ikke får købt noget forkert. Tror du også skal have olien ud så det ikke står ud af hullet når drevet tages op. iøvrigt ser den sådanne ud, bare så du ved hvad det er du skal have op.http://www.minispares.com/Product.aspx?ty=pb&pid=32587&title=

minibisse

Svaret d. 21-07-2010-21:46:46


Hvis det er den der er i udu, mener jeg der er forskellige typer af dem alt efter hvad str. hjul man køre med, men det er der nok andre der kan svare på.

minibisse

Svaret d. 21-07-2010-21:49:25


reservedel.:
http://www.minispares.com/Product.aspx?ty=pb&pid=32587&title=

er denne reservedel, den eneste del som kan være defekt.. i forbindelse med mit problem?

er her en i dette forum som kan forklare mig hvorledes drevet virker. hvad trækker hvad mv. så jeg kan få en forståelse af hvad jeg har med at gøre..

Cleve

Svaret d. 21-07-2010-21:52:49


Den del jeg har linket til sidder ned i gearkassen, tandhjulet bliver drevet af et andet inde i gearkassen, i toppen af denne del er der et 4 kantet huld (mener det er 4 kantet)Det er der kablet sidder ned i.

minibisse

Svaret d. 21-07-2010-22:00:06


skal jeg så ha skiftet pakninger mv når jeg skiller alt muligt af dernede. ??



Cleve

Svaret d. 21-07-2010-22:03:58


Jeg kunne forstille mig at det 4kantet huld i enden er blevet rund måske, og derfor ikke kan trække dit kabet der er 4 kantet, men det finder du ud af når du når der ned.

minibisse

Svaret d. 21-07-2010-22:06:21


Der sidder én lille en under den låg du skal have af.

minibisse

Svaret d. 21-07-2010-22:07:34


okay. dvs. jeg skal ha bilen på liften.

jeg skal have køleren af.

derefter er det ``nemt`` at se hvad som skal skilles af..

korrekt ??

Cleve

Svaret d. 21-07-2010-22:10:35


Nemlig, det er lige ud af landevejen når du kommer igang, men du behøver ikke at tage på lift, du skal jo klare det oppe fra. Der er ikke noget at være bange for, du kan ikke lave noget forkert/galt og fejlen finder du der nede.
Først af med olie, så af med vand, så kølergitter, så køleren en bolt nederst og en øverst og to kølslanger, den ene køle slange er nok nemmest at tage fra ved vandpumpen så den følger med køleren når du tager den op, når det er gjort er der fri adgang til drevet som sidder med en skrue.

frank

minibisse

Svaret d. 21-07-2010-22:33:56


godt skrevet frank.

jeg er lige lidt i tvivl om følgende...

så kølergitter, så køleren hmm hvad er foreskellen på disse ??

jeg aner ikke hvad i mener når i skriver køler gitter ??

Cleve

Svaret d. 21-07-2010-22:36:51


Kølergitter = det blanke gitter der sidder på forenden. Jeg ved heller ikke om den hedder kølergitter på en mini, men det gør den på min gamle volvo fra 1961. grunden til at du bør pille den af, er så du letter kan få køleren af.

Frank

minibisse

Svaret d. 21-07-2010-22:44:55


Du har nemmere ved at tage den nederste bolt af kølern, når gitteret er væk, så kan du få hånden den vej ind.

minibisse

Svaret d. 21-07-2010-22:47:10


hej

ind inden du gør for meget ud af det, så vil jeg foreslå at
1. sætte bilen i fri-gear
2. løfte forhjul ved køler siden, fra jorden
3. speedometer kablet skal være sat på nede på gearkassen
4. dreje hjulet rundt for at se om kablet også følger med rundt.
5. hvis kablet ikke følger med rundt så prøv at trække inderkablet ca. 5cm ud af yderkablet og sæt det ned i igen for derefter at se om der så er ``bid`` eventuelt bare drej inderkablet en lillesmule rundet samtidigt med at du presser let på kablet... :-)

6. vis det ikke giver resultat må du have drevet ud og se om der er noget galt, jeg har selv været udsat for at det lille plastik tandhjul der sidder nede i gearkassen har siddet løst på selve drevakslen, men det opstod pga. drevet var tæret og akslen så ikke kunne køre rundt... ;-)


...for at få drevet ud, skal du...

1. tage frontgitteret af
2. løsne køleren i top og bund og tappe kølervæsken af ved at tage kølerslangen af ved vandpumpen og selvfølgelig den lille slange fra topstykke til køler
3. løft herefter køleren op af motorummet

og du skulle nu kunne se ned til speedometer drevet :-D
det er ikke nødvendigt at få bilen på lift for du skal ikke ned under bilen, for der er heller ikke rigtig adgang til drevet... det skulle da kun være fordi du ikke skulle ned på knæ for at løsne gitter og nederste bolt på køleren... :-P

Mvh. Rasmus

mayfair91

Svaret d. 21-07-2010-23:00:23


tog lidt tid at skrive så så ikke lige hvad i andre skrev i mellemtiden ;-)

Mvh Rasmus

mayfair91

Svaret d. 21-07-2010-23:02:17


hmmm en anden ting er at du behøver ikke at tage olien af da der ikke er olie så højt op i gearkassen men det er selvfølgelig op til dig selv.. :-)

mayfair91

Svaret d. 21-07-2010-23:08:08


Jeg var ikke hel sikker på om olien nåede der op, så skrev det bare for en sikkerheds skyld. Træls hvis olien pisser ud, men når det ikke kommer der op til er der ingen grund til at tage det af som Rasmus så rigtig skriver.

minibisse

Svaret d. 21-07-2010-23:17:40


tusind tak for svar... specielt til dig mayfair91

hvor kan jeg få fat i sådan en dims

``lille plastik tandhjul der sidder nede i gearkassen har siddet løst på selve drevakslen``

jeg tror nemlig at det er mit problem... eftersom kablet ikke drejer rundt heller ikke med din fremgangsmåde...

er her evt en som har sådan en reservedel liggende ?

***OG***

kan der være andre fejlkilder til mit problem.. ?

Cleve

Svaret d. 26-07-2010-13:01:08


Minispares har flere forskellige. Du kan tjekke deres side.
Andre fejlkilder? Det du har tænkt på, er nok mest sandsynligt. Ellers skal der være knækket noget af længere inde :-(
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 26-07-2010-13:36:13


er det korrekt at man kan syne sin bil UDEN at speedo virker ??

Cleve

Svaret d. 26-07-2010-17:11:19


Jeg har prøvet det. Den skal virke til syn, det skulle min, meen den kan jo gå i stykker på vejen som min gjore, :-P :-P så fik lige en anmærkning. Men synet blev den da.

frank

minibisse

Svaret d. 26-07-2010-18:13:33


hej igen når du får tandhjulet/drevet ud af motore så prøv at tælle tænderne, om det er et 16, 17 tands eller noget, for så er det bare at høre ad på Handelspladsen for der er sikkert en der har et siddende i en gammel motor, grunden til det skal være et af samme type er at ellers viser speedometeret jo forkert ;-)
men der er forskællige alt efter hvilken slutgearing motoren køre med så det er bare ud med den og tælle :-P

Mvh Rasmus

mayfair91

Svaret d. 28-07-2010-19:37:01


Tilbage