Hjælp til lampe der lyser

25-05-2010-09:31:11

Hej alle minifolk.

Min Cooper fra 1994 er begyndt at lyse i den lampe der er under vand-temperaturmåleren i instrumentbrættet.

Det sker når motoren er varm og at den går i tomgang. (Men også efter at der bliver givet slip på gassen efter høje omdrejninger.)

Hvad kan det være?

Mvh. Jonas

jonasb

Jeg har fået svar. Var for hurtig til at skrive !

Mvh. Jonas

jonasb

Svaret d. 25-05-2010-09:34:08


Ja ja, men vi vil da gerne høre om det alligevel. ;-)
Var det bare olietrykskontakten, der var defekt, eller noget mere alvorligt?
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 25-05-2010-13:04:31


Altså, hele historien er som følger:

Mig og min far valgte en eftermiddag for ca 1½ uge siden, at skifte olie på bilen.. Den tidligere olie var for tyk så gearkassen knasede lidt når jeg skiftede gear. olieskiftet gik fint og den lækker heller ikke olie her bagefter. Nu kører gearskiftene noget bedre men nogle gange som beskrevet overfor, falder dens omdrejninger lidt i tomgang (som om den er ved at gå død) og når der sker så blinker lampen (olie-tryks lampen). Den lyser ikke, den blinker lidt.. Men de sidste par dage har jeg ikke haft nogen problemer med det, så jeg antager at det ikke er noget alvorligt!

Eller er der andre sider af sagen, som mit hoved ikke har belyst?? -Jeg er vel og mærket stadig novice inden for det her med mekanik og mini.

jonasb

Svaret d. 26-05-2010-11:50:47


Hvis olien er for tynd, så kan olietrykket godt blive rigelig lavt.
Den skal vel helst bruge en 20W50 olie, eller?
Nu er det jo godt nok en A plus motor.
Knasen i gearskiftet kunne godt tyde på en udslidt slavecylinder, eller hoved-dittoen. Men nok mest slaven.
Du kan prøve at udlufte koblingen.
Et oliemanometer kan da stærkt anbefales, så har man mere styr på olietrykkets mange mysterier. ;-)
Det er jo noget djævelskab det indsprøjtning! ;-) Men fald i omdrejningstal ved tomgang kan godt være styringen af gasspjældet. Der sidder vist nok en lille stepmotor, eller noget lignende, der skal holde spjældet åbent, og styre tomgangsniveauet. Men så skal vi have eksperterne i indsprøjtnings-Minier frem på banen.
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 26-05-2010-12:21:12


Vi hældte 10W40 olie i.. Det kan muligvis være det!

Hvad angår slavecyllinderen, så blev der i vinters købt et nyt `seal-kit` til den. Men udelukker det fejl fra slavecyllinderens side?

Den ujævne tomgang, der engang imellem resulterer i at den orange lampe lyser, har jeg nu noteret mig at den kommer når jeg bremser, samidig med at blinklyset er slået til og anlægget kører.. Kan det være noget der relaterer til ladeapperatet?

Mvh. Jonas

jonasb

Svaret d. 29-05-2010-08:55:47


10W40 er vist noget tyndt sprøjt til en Mini ;-)
15W40 er vist minimum til A+ motoren, hvis jeg husker ret.
Seal kit er ok, hvis boringen i slaven ikke er rusten.
Hm..........en spændende kombination af elmystik.
Måske du skulle prøve at rense stelforbindelser, og stik til diverse følere og gasspældspotmeter.
Men du kan jo teste tingene, mens bilen holder. Så prøv at gøre tingene der fremkalder det, og mål spændingen forskellige steder imens.
Ellers? Hm..................(på glatis) :-)
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 29-05-2010-11:45:36


Tilbage