17-05-2010-16:25:17
hej jeg står og vil til at pille mit svinghul af da det har slået sig løs...
Bolten sidder urokkelig fast, er der nogle som kan give mig et fif eller 10, inden jeg begynder at hive motoren ud igen... syntes jeg har prøvet at bruge mine veltrænede muskler :-) men desværre ikke noget resultat, jeg har fået dækslet af....
Håber i kan hjælpe mig
De der muskler er vist ikke noget værd, hva`? :-D :-D
Husk at sætte en stor skruetrækker eller flad mejsel i klemme i tandkransen i hullet til starteren.
Og så låseblikket slået fladt. Og det er almindeligt gevind. Ikke noget linksværk ;-)
Et langt vandrør som forlænger, behøver du ikke være ked af at skulle bruge ;-)
Carsten.
jelshøj
Svaret d. 17-05-2010-16:40:56
Tja de er der hvis et sted:-)
det hjælper ikke at holde tandkransen da jeg kan dreje bolten når jeg holder tandkransen... jeg har også prøvet at holde igen på krumtapshjulet men intet hjælper.. jeg har mistanke om at den låsebandit som sidder på skiven og som skal holde svinghjulet, tandkrans er brækket af.
Henrik0225
Svaret d. 17-05-2010-16:47:55
Av, det var værre. Så prøv at sætte den i gear, og få et venligt menneske til at trampe på bremsepedalen. Så burde krumtappen da kunne holdes i ro.
Carsten.
jelshøj
Svaret d. 17-05-2010-17:28:43
jeg har prøvet at sætte den i gear dog kan jeg få bilen til at rulle frem af når jeg drejer med min finger... jeg prøver nok at få en til at holde en tung fod på bremsen og sætte vognen i gear, jeg vender lige tilbage med resultatet mandag.. men det er sku noget rigtig l... rent ud sagt :-(
Henrik0225
Svaret d. 17-05-2010-17:39:48
Enig.
Carsten.
jelshøj
Svaret d. 17-05-2010-19:03:18
Er den kommet af Henrik.
frank
minibisse
Svaret d. 18-05-2010-18:53:26
Ja den er kommet af. Den er blevet samlet og startet op igen. Problemet var at selve låsen,som holder svinghjul og krumtap var brækket, altså de tapper som sad ind i krumtappen var flækket. Oploader lige et billede inden længe :-)
Henrik0225
Svaret d. 21-05-2010-22:23:11
Hejsa igen.. jeg har nu endnu engang været udsat for at låsen er blevet smadret igen... jeg ved ikke hvad man lige kan gøre for at forhindre det. håber da der er nogle eksperter, der kan være behjælpelig med et fif to... det er sket inden for gandske kort tid
Henrik0225
Svaret d. 05-06-2010-11:59:16
jeg har oploaded et billede i min profil så i kan se hvad det jeg snakker om :-)
Henrik0225
Svaret d. 05-06-2010-12:06:52
Jamen så venter vi på eksperterne ;-)
Den er jo forskudt, så man ikke burde kunne vende den forkert.
Kan der sidde nogle grater inde i sporet i krumtappen? Så den på en eller anden måde kan kæntre, når den spændes ind? (gætværk)
Carsten.
jelshøj
Svaret d. 05-06-2010-12:09:59
Den burde da ikke smadre den med mindre den får noget modstand, eller måske at den store bolt løsner sig så der bliver slup ved svinghjulet, har du den låseblik på.
Frank
minibisse
Svaret d. 05-06-2010-14:22:19
tak for svarne.. jeg syntes umidelbart ikke at den kan vendes på andre måder da jeg syntes det ser ud som om at de sidder en anelse under så der er forskel på afstanden.. jeg har husket låseblikket.. hvad skal den spændes med i Newtonmeter
Henrik0225
Svaret d. 05-06-2010-14:51:43
150 godt og vel. Regner med at A+ er det samme.
Carsten.
jelshøj
Svaret d. 05-06-2010-16:16:40
Lyder som om konus på krumtap og svinghjul er revet i overfladen, så de ikke kan lægge ordentligt an mod hinanden. Det er jo i konussen kraften bliver overført. Man bruger en notskive i stedet for en alm. planskive, for at kunne placere svinghjulet korrekt i forhold til krumtappen (noten er forsat i forhold til centrum, så delene kun passer sammen på én måde), og den er ikke stærk nok til at kunne overføre kraft. Derfor bliver den revet over, hvis svinghjulet ikke ligger an på hele overfladen i konussen.
Du kan bruge slibepasta til at slibe overfladerne på svinghjul og krumtap sammen (ligesom når du sliber ventiler), hvis de ikke er ødelagt for meget.
Når du skal montere svinghjulet igen, kan du varme det op til omkring 120 grader, og montere det. Når det er kølet af, har det trukket sig sammen, og sidder ``meget`` fast på krumtappen! Hvis du gør dette, skal du dog være forberedt på, at du måske aldrig får det af igen i ét stykke.
Men hvis konus overfladerne på svinghjul og krumtap ligger 100% an, burde det ikke være nødvendigt med varme.
Jan.
bakkendorff
Svaret d. 05-06-2010-19:20:19
Jan har ret. Hvis svinghjulet har løsnet sig, er konussen nok blevet ``skrammet``.
Hvis du er skide uheldig, er krumtappen dødsdømt :-( :-(
Carsten.
jelshøj
Svaret d. 06-06-2010-11:55:10
Svinghjulet har været løsnet, som skrevet tidligere. Nu har jeg ikke slebet ventiler før så fremgangs måden vil jeg gerne ha gennem gået. Altsa hvordan svinghjul og krumtap slibes samtidi. Tak for svarene. Jeg er måske bange for at det er krumtappen som skal skiftes. Jeg kan tage et billede af krumtappen når jeg får det skilt af.
Henrik0225
Svaret d. 06-06-2010-13:20:55
Man smører slibepasta på konussen, og sætter svinghjulet på, og drejer det rundt, så de to flader slibes sammen. Netop som ventiler.
Det ville nok være ideelt, hvis motoren kunne stilles op lodret, så svingjulet lå lige på, og trykkede jævnt ned på krumtappen. Men sådan er verden jo ikke......... ;-)
Carsten.
jelshøj
Svaret d. 06-06-2010-13:42:01
Men det Kan lade sig gøre uden at pille motore helt ud ?
Henrik0225
Svaret d. 06-06-2010-14:16:18
Godt spørgsmål ;-) Men du kan evt smøre pasta på, sætte svinghjulet på plads, og så med lidt gefühl spænde bolten, så dén lige akkurat holder svinghjulet inde. Så glider det i det mindste ikke bagud og af.
Om du så kan komme til at dreje svinghjulet frem og tilbage, det må jo komme an på en prøve.
mvh. Carsten.
jelshøj
Svaret d. 06-06-2010-14:35:01
jeg anskafer mig noget slibepasta i første omgang.. men jeg skal vel i princippet have noget groft til at starte med, og der efter noget finere pasta?
Henrik0225
Svaret d. 06-06-2010-21:17:29
Ja, jeg tror bare du skal bruge samme slags som til ventilslibning. Man får ofte en bette dåse med to forskellige typer slibepasta.
Carsten.
jelshøj
Svaret d. 06-06-2010-21:21:52
Hej lige en opdatering på mit problem...
da jeg fik svinghjulet af blev jeg hurtig enig med mig selv om at der skal en ny krumtap i motoren( billeder kan ses i Profilen) det er hvis nytte løst at begynde med slibepastaen.. så nu skal jeg ud og anskaffe mig et motor stativ og igang med at skille dyret af... opdatering følger når den bliver slået igang igen :-)
Henrik...
Henrik0225
Svaret d. 16-07-2010-16:08:15
Du kunne godt have sparet pengene til slibepasta! ;-) Føj for en øjebæ, den konus.
Carsten.
jelshøj
Svaret d. 16-07-2010-17:22:04
Det er sur numse Henrik, hvordan hulen kan den ende sådanne. Heldig har du ikke være med den nye motor var??? ikke meget du får kørt i år.
frank
minibisse
Svaret d. 16-07-2010-18:50:34
Ja det er noget røv det har i ret i. Men hey man lære jo noget nyt hver dag. Nu skal jeg bare ha motoren ud, skilt af finde ud af hvilken krumtap og så eventuelt sætte en mildere knast i. Jeg syntes det er noget røv men det skal nu ikke slå mig af hesten af den grund :-)
Henrik0225
Svaret d. 17-07-2010-03:53:51