mascot starter ikke

23-04-2010-23:36:36

håber der findes en virkelig haj herinde der kan hjælpe mig lidt.min mascot motor:1000(99h)havde lidt besvær ved at starte men når den startede kunne den egentlig kun køre nogenlunde med choker på. stillede tændning og har ikke kunne starte siden,hvad kan det skyldes??

tændningsmærker står på 1/4 i koblingssiden,0 på svinghjulet,stempel i top,rotor ud for cylinder 1,platiner står ca: 0.38 der er gnist på tændrør og den får benzin men starter IKKE hva kan det skyldes???? håber en har prøvet det samme eller ved hva fejlen kan være...please hjælp..

leonerdmann74

Hvis der ikke sker en skid, måske 1-4, og 2-3 er byttet om.
Når du har stempel 1 og 4 i top, så prøv at tage ventildækslet af, og tjekke hvilken af 1 og 4 der er i kompression. Du kan mærke om både indsugningsventil og ditto udstødning har spillerum. Den cylinder skal rotoren pege mod.
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 24-04-2010-00:55:49


alle kabler sidder rigtigt rotor står ud for nr 1 med stempel 1 i top.jeg har på fornemmelsen det er platinerne,når rotor står ud for nummer 1 skal de da være lukket der eller åbne??? og er afstanden på platiner (0,40) for stor??

leonerdmann74

Svaret d. 24-04-2010-01:17:41


Den tænder, når platinerne åbner, så altså hvis du har en prøvelampe på, skal den tænde, når platinerne åbner.
0,40 er ok.
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 24-04-2010-10:15:20


Hej sæt et tændrør løst i kablet og se om der er gnist husk et start kabel som stel. Hvis det er ok er det tændingen der står forkert. Kik i dækslet om der er revner i det for så løber gnisten den forkerte vej. Allan

austin7

Svaret d. 24-04-2010-10:23:21


hej alle

jeg har sådan en fin prøveting jeg sætter mellem tændrør og t.hætte på cylinder 1 og når jeg tørner motor blinker den så det må jo være tegn på gnisten er der????

leonerdmann74

Svaret d. 24-04-2010-10:58:03


p.s. forstår heller ikke rigtigt at jeg ikke kan give den starthjælp med anden bil?? har prøvet flere gange men den tager ikke mod strømmen ku det være fejlen evt.???

leonerdmann74

Svaret d. 24-04-2010-11:03:13


psps mit pluskabel er skiftet af forrige ejer og er kun på tykkelse med en cigarret,men den har jo kørt med det så det spiller vel ingen rolle???

leonerdmann74

Svaret d. 24-04-2010-11:05:34


Kører starteren ikke hurtigere, når du sætter ekstra batteri til. Er det sådan det skal forstås?
Prøv at sætte tænding på, og så prøv at skubbe platinerne fra hinanden med en negl, lille skruetrækker eller så´n, og så se hvordan gnisten ser ud. En stor fed gnist kunne godt tyde på en defekt kondensator.
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 24-04-2010-11:07:54


nej det gør den nemlig ikke,normalt når man for starthjælp kan man jo blive ved at tørne motor til den starter,men på min dør den bare efter 1 forsøg også skal man lige vente 5-10min. før den kan lidt igen faktisk ligesom uden starthjælp så det virker da lidt underligt og som om den slet ikke tager mod strømmen???

leonerdmann74

Svaret d. 24-04-2010-11:19:44


Har du tjekket alle kabelforbindelser, også nede på startrelæet. Hvis spændingen bliver for lav, kan der ``mangle`` spænding nok på tændspolen.
Prøv evt. at måle spændingen på plussiden af tændspolen, mens startmotoren drejer motoren.
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 24-04-2010-11:35:03


den er os fin

leonerdmann74

Svaret d. 24-04-2010-11:54:39


Hm..........hvad fanden skal man så gætte på? ;-)
Er chokerkablet justeret, så den får choker nok?
Har du prøvet med at hælde en lille sjat benzin direkte ind i karburatoren.
Hvilket gradtal står tændingen på.
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 24-04-2010-13:29:57


jeg gjorde det i dag at jeg satte den til 5 grader før øverste dp. og platiner fuld åben dvs 0.40mm ved stempel i top,1/4 i koblingssiden og 0 på svinghjulet.prøvede så og starte men skete ik rigtig noget så drejede jeg lidt af gangen rotoraksel mod uret indtil jeg kunne høre at den ligesom prøvede og ville starte,MEN batteri når og løbe død før den starter det lyder dog som om nu at hvis den har et batteri med godt skru i at den så vil starte.bruger ikke chooker for efter man har prøvet od tørne motor måske 4-5 gange lygter den af benzin.
HAR IGEN IDAG OGSÅ PRØVET AT SÆTTE KABLER PÅ SOM STARTHJÆLP FRA ANDEN BIL PLUS TIL PLUS OG MINUS TIL STELKABEL VED BATTERI MEN DET HJÆLPER IKKE,HVA KAN DET SKYLDES???

leonerdmann74

Svaret d. 25-04-2010-01:27:53


Nu vil jeg lige høre om jeg har forstået det rigtig. Har din bil kørt som den skal over langtid for der efter lige pludselig at kun vil køre med choker, og efter du har stillet tænding er den fulstændig død, siger den ikke noget som helst.

Frank

minibisse

Svaret d. 25-04-2010-10:11:29


Kommer der benzin ind til cylinderne, er der gnist i tændrørne og gnister tændrørne i rigtige rækkefølge,platiner er 0,40 og der er spænding nok, så bør den sige noget, hvis ikke den er druknet eller står skævt i tænding.
Hvis jeg har forstået det rigtig at motoren før du begyndte at rode med tænding kunne køre dog kun med choker, så kunne det skyldes utæt manifoldspakning, det problem har jeg engang haft med min 1275 motor, den kunne på et tidspunkt kun køre med choker.

Frank

minibisse

Svaret d. 25-04-2010-10:33:31


bilen havde stået stille i 8 år i en opvarmet garage,da jeg så fik den tjekkede jeg lige tændrør osv. og startede den op,når du tog chooker helt fra ville den ikke tage gassen kun med chooker kunne den køre nogenlunde,stillede så tændning efter både autodata,haynes osv. men uden held har ikke været i gang siden.igår da jeg så prøvede instillingerne som øverst beskrevet giver den nu lyd fra sig efter ca: 3 forsøg men når ikke at starte fordi batteri dør,har så prøvet med starthjælp både bil og booster MEN det er som om den ikke fanger nogen af delene så kan simpelthen ikke få strøm nok/længe nok på nu til at den vil springe igang.håber det hjalp???

leonerdmann74

Svaret d. 25-04-2010-11:02:09


ps. ved ikke helt om den evt. drukner sig selv nu lugter meget af bensin efter 3 start forsøg.

leonerdmann74

Svaret d. 25-04-2010-11:03:44


Måske du skulle prøve med et nyt startrelæ. Eller med forsigtighed prøve at holde startkablet direkte på starteren.
Det lyder sært, at den æder alt strømmen på så kort tid.
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 25-04-2010-11:09:40


carsten hvordan holde den direkte på?? mere så jeg ikke laver noget forkert.
leon.

leonerdmann74

Svaret d. 25-04-2010-11:11:26


+ på starteren der hvor ledningen sidder og stel på ja stel.

frank

minibisse

Svaret d. 25-04-2010-11:45:01


Nemlig! :-)
Men for helvede pas nu på. Der er ikke meget plads.
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 25-04-2010-11:48:38


Hvis den kun kan køre 3-4 omgange på starteren og så er død for strøm, ja så ryger strømmen godt nok hurtig. Hva hvor gammel er batteriet, hvis den har sat i bilen i de 8 år den har stået stille skal du nok kigge på batteriet, hvis cellerne er væltet i batteriet holder den jo ikke på strømmen og derfor kun kan holde 3-4 omgange på starteren, du kan evt måle hvor meget power der er tilbage i batteriet.

Frank

minibisse

Svaret d. 25-04-2010-12:01:56


Når du skriver... p.s. forstår heller ikke rigtigt at jeg ikke kan give den starthjælp med anden bil?? har prøvet flere gange men den tager ikke mod strømmen ku det være fejlen evt.???

Så æder det gamle batteri al strømmen. Tag det væk og sæt ledninger dir på fra den anden bil eller tag batteriet og sæt i minien prøv dette ellers sæt et reb i og træk den et stykke vej ca. 50 m i 2 eller 3 gear så skal der være strøm nok.

austin7

Svaret d. 25-04-2010-13:09:02


Godt tænkt. Tommelfinger opad! ;-) Hvis den har stået med det gamle batteri så længe, og afladet, så er det absolut til at lukke op og sk*de i.
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 25-04-2010-13:33:11


he he det batteri der fulgte med den var dødt det jeg bruger nu er 1 år gammelt og på 44amp..
har gjort som en anden herinde,3stel ledninger fra motor til stel og en ekstra på mellem starter og relæ det spinder den godt nok hurtig rundt af,men starter sku ikke ligesom den er ved at skal springe igang ja øv så ikke mere strøm.
tror lige jeg prøver den med plus direkte på starter og bagefter den med den anden bil direkte på kabler så må den sku da starte????

leonerdmann74

Svaret d. 25-04-2010-14:52:10


ja så prøvede jeg også de 2 andre start muligheder desværre os uden held,tror sku det blir skrotten istedet for har efterhånden givet op.

leonerdmann74

Svaret d. 25-04-2010-15:59:36


Rolig nu! Vi har ikke opgivet.................endnu ;-)
Du skrev, at platinerne stod på 0,40 mm ved toppunktet. Hvis du nu tjekker, at de åbner ved de der 5-10 grader før top. Og så bare prøv at ramme 0,3-0,4 mm platinafstand, når de er helt åbne.
Har du evt. prøvet med en anden tændspole.
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 25-04-2010-17:20:56


hej carsten jep ny tændspole,3gange stel til motor og 1 ekstra forbindelse mellem relæ og starter også trak vi den igang,havde lidt svær ved at starte skød af h........ til men da vi fik den igang holdte vi liv i den på speeder(uden chooker)drejede rotoraksel med uret til den gik rent og nu kører den/starter bare som en drøm..STOR TAK TIL ALLE...

leonerdmann74

Svaret d. 25-04-2010-20:41:36


p.s. KAN VARMT ANBEFALE ALLE DER HAR EN MOTOR DER TRÆKKER LIDT SLØVT OG MONTERE 3STEL LEDNINGER TIL MOTOR OG EN EKSTRA ELLER DOBBELT SÅ KRAFTIG MELLEM RELÆ OG STARTER,SÅ TØRNER DEN SATME SOM EN GAL....OG STARTER BLIVER HELLER IKKE VARM,,NICE..

leonerdmann74

Svaret d. 25-04-2010-20:44:41


Tag tændrørne ud og held en lille smule benzin ned til cylinderne og på med tændrørne igen, med opladet batteri og gnister i tændrørne og gnister i rigtige række følge, skal den starte eller sige et eller andet inde for få omgange på starteren. Men et fuldt opladet batteri skal holde til mere end 3-4 gange på starteren, har du mulighed for at måle spændingen på batteriet så prøv det, for jeg er ret sikker på at batteriet er synderen for at den kun kan køre 4 omgange på starteren inde den løber tør for strøm, for det er vildt hurtig den mister power. Du skriver at dit batteri er 1 år og på 44amp, det ene år den er, har den da sat i en bil eller bare stået, iøvrigt køre min egen mini med et batteri på 60 amp.

frank

minibisse

Svaret d. 25-04-2010-20:55:51


Glem det jeg lige har skrvet, havde ikke lige set du havde fået gang i den, men tillykke med det.

Frank

minibisse

Svaret d. 25-04-2010-20:58:41


YEEES!
Så spildte vi jo ikke tiden med at kloge os. :-)
Rart at høre.
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 25-04-2010-21:25:43


frank og carsten takker

leonerdmann74

Svaret d. 25-04-2010-21:35:56


Tilbage