Syn af Mini med bur

31-03-2010-10:10:25

Hej jeg skal have synet min nye Mini med bur i hvad har folk erfaringer med her? Er det nemmeste at tage det ud inden man kører til syn eller hvad har I andre med bur gjort?

Tak

Laze

hej
jeg mener da at det er fuldt lovligt at have bur i bilen

mvh. Rasmus

mayfair91

Svaret d. 31-03-2010-14:23:32

jeg har fået synet en mini med halv bur i.....

mini-Haribo

Svaret d. 31-03-2010-23:36:44

Hej jeg fik synet min mini med halvbur i i oktober måned og han sagde at det var lovlgt med halv bur hvis man ikke kunne slå hovedet når man sad bag i,men et fuldbur derimod er ikke lovligt med mindre bilen synes/godkendes til historisk race/rallye, det var hvad han sagde til mig.
Hilsen mini Steen

mini steen

Svaret d. 01-04-2010-08:47:24

min er synet flere gange med fuldt bur

minimiglia

Svaret d. 01-04-2010-18:36:37

JVF detailforeskrifter for motorkøretøjer (synsmandens bibel) er bur fuldt lovligt.
Hvis han brokker sig så bed ham vise dig hvor det står at det ikke må være der. :-)

:-D

mini thirty

Svaret d. 01-04-2010-21:27:03

Buret skal bare være boltet i og ikke svejst da det skulle være ulovligt......

mmmmm

Svaret d. 02-04-2010-21:19:21

jeg har fået min med fuldt bur flere gange

jørgen

Svaret d. 02-04-2010-22:32:37

Ok det lyder godt, tak for info det ville da også være håbløst hvis man ikke må gøre en bil mere sikker

Laze

Svaret d. 05-04-2010-09:45:56

Hej Rødder.

Det med at sætte bur i sin mini, kan give problemer, men i de fleste tilfælde siger ingen noget, MEN lovligheden med buret er så om så, fordi det ændrer af bilens ``vridmoment`` og det er en konstruktionsændring, så hvis syndmsnden går efter detailforskrifter for motorkøretøjer i Danmark, bliver den nægtet godkendelse.
Den med at syne til historisk/rally er en helt anden ting, og hedder i øvrigt syn af konkurencebil, hvor en DASU sagkyndig kontrolerer bilen efter DASU`s tekniske reglement samt bilens homolegeringsattest, og så først kan man køre i synshallen og få bilen ``rigtigt`` synet efterfølgende, men dette giver en del restriktioner, for så må bilen kun anvendes til konkurencekørsel, samt prøvekørsel i forbindelse med rep.mm.

Hilsen
Knast

knast

Svaret d. 06-04-2010-07:00:05

NÅdada.

Til mmmmm:
Med hensyn til at bolte eller svejse bur i bilen er det en ren DASU regel. Det har intet med det synstekniske at gøre.

Til Knast:
Der er i seneste vejliedning for bilsynsvirksomheder (APR.2010) intet til hindre for at en bil kan synes med fuldt/halvt bur, enkelt styrtbøjle eller andet. Der står intet sted i vejledningen at det ændre bilen ``vridmoment``. Det har der heller ikke gjort tidligere. Det eneste der kan hindre motering af bur er, hvis det hindre udsynet unødigt eller der er skarpe kanter der ikke er tilstrækkeligt afskærmede eller at man ikke kan betjene seler eller udstyr.

I ``GAMLE DAGE`` før rally synet blev indført skulle alle rally biler synes på almindelig vis og overholde alle almindelige regler for biler. D.v.s. der skulle være lygter på bilen. Der skulle være mønster på dækkene. m.m.
Ligeledes skulle alle konstruktive ændringer være dokumenterede. Dette skete i praksis, mange steder, med en FIA homologering. DVS. at alle ``rally biler`` var i loven øjne almindelige biler. Denne regel gælder stadig. En bil skal ikke ``rallysynes`` bare fordi den har bur eller h-seler.

Hvis synsmanden nægter godkendelse af biler med bur er det udelukkende et udtryk for synsmandens personlige holdning til biler med bur. Han har intet juridisk belæg for hans påstand. Det er justitsmord.

Man kan løse proplemet på flere måder:

Man kan pille buret ud til syn.(men det får du aldrig mig til når jeg har retten på min side)

Man kan sagsøge synsvirksomheden. Det er nok lidt omkostningskrævende og en ikke rentabel løsning.(eller bede ham om at vise dig hvor det står i ``vejledningen``. Det har du krav på ved alle fejl)

Du kan vælge at køre til en synshal, som forstår at læse i ``Vejledningen for bilsynsvirksomheder`` og hvor man ikke har personlige ``ideer`` om at alle ombyggede biler skal forbydes.

Jeg må med beklagelse konstatere at i de mange år jeg har arbejdet i bilsynsvirksomheder har jeg mødt en del som havde det som personligt mål at genere bilantusiaster. Det er ikke en skrøne, men desværre sandt. Hvis man forsøgte at konfrontere disse mennesker med deres holdning, svarede de bare: det bestemmer jeg. :-S

Den eneste magt du reelt har i dette spil er magten som forbruger. LÆG DINE PENGE I EN ANDEN SYNSHAL.

Mvh.
Mini Thirty
Tidligere synsmedarbejder i Staten BilInspektion og teknisk ansvarlig i en privat synsvirksomhed.

mini thirty

Svaret d. 11-04-2010-14:51:41

NÅdada.

Til mmmmm:
Med hensyn til at bolte eller svejse bur i bilen er det en ren DASU regel. Det har intet med det synstekniske at gøre.

Til Knast:
Der er i seneste vejliedning for bilsynsvirksomheder (APR.2010) intet til hindre for at en bil kan synes med fuldt/halvt bur, enkelt styrtbøjle eller andet. Der står intet sted i vejledningen at det ændre bilen ``vridmoment``. Det har der heller ikke gjort tidligere. Det eneste der kan hindre motering af bur er, hvis det hindre udsynet unødigt eller der er skarpe kanter der ikke er tilstrækkeligt afskærmede eller at man ikke kan betjene seler eller udstyr.

I ``GAMLE DAGE`` før rally synet blev indført skulle alle rally biler synes på almindelig vis og overholde alle almindelige regler for biler. D.v.s. der skulle være lygter på bilen. Der skulle være mønster på dækkene. m.m.
Ligeledes skulle alle konstruktive ændringer være dokumenterede. Dette skete i praksis, mange steder, med en FIA homologering. DVS. at alle ``rally biler`` var i loven øjne almindelige biler. Denne regel gælder stadig. En bil skal ikke ``rallysynes`` bare fordi den har bur eller h-seler.

Hvis synsmanden nægter godkendelse af biler med bur er det udelukkende et udtryk for synsmandens personlige holdning til biler med bur. Han har intet juridisk belæg for hans påstand. Det er justitsmord.

Man kan pille buret ud til syn.(men det får du aldrig mig til når jeg har retten på min side)

Man kan sagsøge synsvirksomheden. Det er nok lidt omkostningskrævende og en ikke rentabel løsning.(eller bede ham om at vise dig hvor det står i ``vejledningen``. Det har du krav på ved alle fejl)

Du kan vælge at køre til en synshal, som forstår at læse i ``Vejledningen for bilsynsvirksomheder`` og hvor man ikke har personlige ``ideer`` om at alle ombyggede biler skal forbydes.

Jeg må med beklagelse konstatere at i de mange år jeg har arbejdet i bilsynsvirksomheder har jeg mødt en del som havde det som personligt mål at genere bilantusiaster. Det er ikke en skrøne, men desværre sandt. Hvis man forsøgte at konfrontere disse mennesker med deres holdning, svarede de bare: det bestemmer jeg. :-S

Den eneste magt du reelt har i dette spil er magten som forbruger. LÆG DINE PENGE I EN ANDEN SYNSHAL.

Mvh.
Mini Thirty
Tidligere synsmedarbejder i Staten BilInspektion og teknisk ansvarlig i en privat synsvirksomhed.

mini thirty

Svaret d. 11-04-2010-14:54:24

NÅdada.

Til mmmmm:

Til Knast:

Mvh.
Mini Thirty

mini thirty

Svaret d. 11-04-2010-14:57:20

Ja det er utroligt hvad synsfolk kan finde på, men detailforskrifter for motorkøretøjer tolkes af visse synsfolk på den måde, at såfremt man monterer et bur, har man ændret på bilens vridmoment, ud fra de normer som fabrikanten har opgivet på bilens dataattest, som ligger til grund for bilens typeattest!!!
og dette mener visse synsfolk, er så stor en ændring, at den ikke uden videre kan synes, og så skal ,man gå andre veje, og få godkendt den/de ændringer gennem citat: en af statens bilinspektion godkendt anstalt,citat slut, så hvis en lokal synsmand nægter at syne bøjlen/buret er han i sin fulde ret dertil,.
Dermed ikke sagt det er hans pligt, for som jeg har nævnt før, er det ikke alle synsfolk som har denne syge instilling til en i mine øjne forbedring af et i forvejen svagt chassis

Knast
Vognopbygger Tdl.Teknologist Institut

knast

Svaret d. 14-04-2010-07:43:20

Tilbage