23-03-2010-19:31:30
Hello!
Jeg har et tilbagevendende problem med min Mini. Når den har fået et par over ørene, altså fået lov til at strække benene til 5000+ rpm, så dør den kort efter. Derefter er den umulig at få liv i, og hvis den lige springer igang, så hoster den kort og går ud igen.
Får den fred i 10-15 minutter, så kan den starte og køres som normalt.
Jeg bøvlede et par gange med det sidste sæson, og er nu lige kommet hjem igen efter en 4km ufrivillig gåtur på året 2. køretur.
Denne gang opdagede jeg sammenhængen mellem høje omdrejninger og efterfølgende død motor. Da jeg kom tilbage til bilen med Yaris, medhjælper og slæbetov - ja så kunne lortet selvfølgelig starte og køre hjem ved egen kraft.
Da jeg startede den, lugtede den meget kraftigt af benzin, hostede kort og faldt tilsidst til ro ved 900rpm.
Hvad filen sker der?? Drukner den simpelthen efter den har fået omdrejninger? Jeg er selv sikker på at karburatoren er problemet, men den har ikke kørt mere end 1500km efter hovedrenovering...
Er der nogen der har oplevet noget lignende og kan pege mig i en retning? Jeg skulle jo gerne få en sjov sæson uden alt for meget slid på vandrestøvlerne...
:-)
Så længe du bare har en Yaris i baghånden........... ;-)
Faktisk passer symptomerne godt med en dårlig tændspole. Når den bliver varm, er der en vinding, der afbrydes. Når den så afkøles trækker kobbertråden sig sammen, og der er forbindelse igen.
Den kan jo godt dufte af de dyre dråber, hvis du har kørt den længe på starteren, og så hele systemet er fyldt med uforbrændt benzin.
Hvis du mener, den drukner, så måske en utæt svømmerventil?
mvh. Carsten.
jelshøj
Svaret d. 23-03-2010-20:03:41
Tænkte også på tændspolen, men den virkede ikke varm da jeg kort efter død famlede rundt i motorrummet. Men det kunne være jeg skulle se om jeg kunne finde en anden.
Svømmerventil er ny, alligevel har karbonaden det med at rende over. Men det er værst hvis den har været løbet tør for benz.
Det med den render over, skulle vist være normalt for en HS4...
Mhknudsen
Svaret d. 23-03-2010-20:10:00
Arh..........det vil jeg nu ikke lige sige. ;-) Men der er kommet en type svømmerventil, der har huller ind i siden. Det gør at benzinen skvulper sideværts ud af ventilen, og lige over i hullet til udluftningen! Så ``fugter`` de lidt, men svømmerniveauet er stadig ok.
Du kører ikke med elektrisk pumpe med for højt tryk, vel?
Og der er benzinfilter?
Carsten.
jelshøj
Svaret d. 23-03-2010-20:21:48
Der er både filter og mekanisk pumpe..
Kan ikke lige huske hvordan ventilen ser ud, men den er ny det samme er sædet. Faktisk er hele karbonaden nyrenoveret, alt er udskiftet. Men derfor kan den jo stadig have en defekt..
Dog vil jeg lige se om jeg kan få nallerne i en tændspole, det er sgu nemt at se om fejlen ligger der.
Mhknudsen
Svaret d. 23-03-2010-20:25:59
..og når den render over, så render den virkelig over! Det pisser nedenud, heldigvis er der lavet overløb i rør så den ikke spuler ned på udstødningsmanifoldet. Men motoren dør simpelthen når den render over. Ved ikke om det er mangel af benz eller det er fordi den drukner..
Mhknudsen
Svaret d. 23-03-2010-20:29:47
Det lyder sært. Men ok, du har måske fået fat i en nåleventil, der ville gøre sig bedre i jernspanden ;-)
Der er jo også noget med den fiberklods, der sidder mellem karburator og manifold. Den skulle have en dæmpende virkning på vibrationer, der skulle kunne forhindre nåleventilen i at lukke, men om British Leyland er ude på dybt vand der, ved jeg nu ikke.
Men måske du skal prøve at måle pumpetrykket fra benzinpumpen.
Carsten.
jelshøj
Svaret d. 23-03-2010-20:48:09
Jeg vil næsten sige, at jeg kan leve med den løber over - det sker alligevel kun hvis svømmerhuser har været rendt tør. Det skete sidste år efter lang tids stilstand, jeg anrettede efterfølgende filteret således, at benzinen ikke kan rende retur til tanken som det kunne før.
Altså lavet en form for ``vandlås`` på filteret og slangerne, så spiller den del da :-)
Skulle det ske igen, så kan et par tap med en skruetrækker på svømmerhuset, løsne ventilen så det stopper.
Ligenu er det største problem det, at den dør ud efter lidt frisk kørsel... Selvom det ikke går specielt meget hurtigere når man ``fyrer den af``, så hører det sig ligsom til :-P
Btw, for meget skal trykket ligge på? Har nemlig tænkt på, at fastmontere et manometer i motorrummet.
Mhknudsen
Svaret d. 23-03-2010-20:54:53
Frit fra leveren............0,25 bar. Cirka. 2-3 psi.
Haynes ligger og flyder et andet sted! ;-)
Carsten.
jelshøj
Svaret d. 23-03-2010-21:55:52
Hehe. Har sgu da egentligt selv en rep. bog, enda den officielle de brugte på Domi værkstederne dengang de eksisterede.
Mon ikke det står deri? :-D
Mhknudsen
Svaret d. 24-03-2010-10:24:04
:-) Jo da, helt sikkert.
Carsten.
jelshøj
Svaret d. 24-03-2010-10:48:02
Nu er der prøvet med en anden tændspole (tak til MascotMads for lån og påskebryg) og skidtet dør stadig, denne gang ikke under voldsomme accelerationer men ganske almindelig kørsel. Pisset flød simpelthen over, om det så er det oprindelige problem eller en anden fejl vides så ikke.
Tændspolen bliver skiftet til en ny på fredag, så er den i det mindste skiftet.
Men det løser jo ikke fejlen med druknet karburator (undskyld Mads, skal nok sørge for miljørensning af din indkørsel) så der er gode dyr stadig rådne.
Skal jeg se om jeg kan skaffe en anden brugt karburator eller kan fejlen simpelthen være en overivrig benz pumpe? Har ikke fået bestilt det manometer til benzintrykket endnu. :-S
Mhknudsen
Svaret d. 24-03-2010-19:29:05
Ellers prøv at skifte nåleventilen, det kunne jo være......
Du har ikke en indsugningsmanifold med en anden vinkel, så svømmerhuset ikke sidder lodret.
Carsten.
jelshøj
Svaret d. 24-03-2010-19:55:54
Nåleventilen er som sagt helt ny, men det kan jo godt være den er kaput.
Manifoldet er originalt, så svømmerhus skulle sidde i rette vinkel...
Måske man bare skulle købe det sæt dobbelte karbonader med det samme? :-D
Mhknudsen
Svaret d. 24-03-2010-20:13:30
:-) Tjae.........det var jo en mulighed, men så finder vi jo aldrig ud, af, hvad fanden der er galt? ;-)
Og vi sidder jo her alle sammen, for at lære noget nyt, ikke?
Nå, ja måske lige bortset fra dem, der mener de ved alt, og har prøvet alt..... ;-)
Ellers kunne du prøve at hive svømmerhusdækselt af, og sætte trykluft på, med cirka det tryk pumpen har, og så vende det på hovedet, så skal den slutte tæt.
Jeg har været udsat for, ikke at have spændt svømmerventilen nok, så den sivede fra gevindet.
Men det er jo ikke ventilens skyld.
Carsten.
jelshøj
Svaret d. 24-03-2010-21:46:35
hej, prøv da og se om ventilen er tæt bare ved at du puster i røret hvor benzin slangen normalt sidder og så vend den på hovedet eller aktiver forsigtigt svømmeren..
jeg kan ikke rigtig huske hvordan svømmeren på en HS4 karburator ser ud men på en HIF44 kan man bukke en lille blikplade for at justere hvor tideligt at svømmerhuset skal lukke, måske den er forket instillet på din karburator...???
bare nogle forslag jeg kom til at tænke på.. :-)
mvh Rasmus
mayfair91
Svaret d. 24-03-2010-22:19:08
kom lige til at tænke på om man ikke kan tage et syltetøjsglas (``gennemsigtigt svømmerhus``) og fylde lidt benzin i og så sænke låget til sømmerhuset ned i og så se hvad der sker når flyderen skal lukke ..?? selv om det måske er lidt en besværlig måde nu da du har mekanisk pumpe så skal motoren jo køre på en eller anden måde... hmmm..? maske med en hjælper til at fylde lidt benzin i svømmerhuset når motoren er startet.. selv om dette er lidt en farlig løsning...
nå men igen bare et forslag..
mvh Rasmus
mayfair91
Svaret d. 24-03-2010-22:31:52
kom lige i tanke om et lignende problem jeg selv har haft, er svømmeren justeret rigtigt, dvs. at den rent faktisk kan lukke for ventilen, og hvor mange pakninger har du mellem dæksel og svømmehus? kørte engang med to pakninger så der var længere ``vandring`` til svømmer... og er det muligt at strålerøret er bøjet lidt så det bliver hængende ude et stykke tid efter du slipper pedalen, så får den vel for meget benz til at kunne gå i tomgang...
rød1000
Svaret d. 25-03-2010-00:16:30
Svømmeren kan ikke justeres ligesom de ældre modeller, den er i fuldstøbt plastic. Jeg har dog lagt en kobberskive under nålesædet, for på den måde at sænke svømmerhusniveauet en smule.
Det hjalp så ikke.
Der er også gentagne gange testet lukkeevne, ved pust/sug og syltetøjsglas. Når der tjekkes, så virker det perfekt.
Den kan dog også køre perfekt længe, men så når smilet er tilstrækkeligt bredt og jeg lige når at tænke ``Yes, dér var problemet``, så pisser benzinen nedenud - eller dør uden at rende over. Det er de to symptomer nu.
Jeg har lige grejet mig et 1bars manometer på jobbet, det skal jeg lige have fikset fast i motorrummet - så må vi se hvad trykket siger :-)
Mhknudsen
Svaret d. 25-03-2010-09:00:55
En af mange til jeg skiftede til HIF38... ;-)
julianfalck
Svaret d. 25-03-2010-10:07:38
Ja jeg har godtnok læst at den skulle være bedre end HS4´eren... :-)
Mhknudsen
Svaret d. 25-03-2010-11:50:54
Smag og behag! :-) :-)
Carsten.
jelshøj
Svaret d. 25-03-2010-12:20:26
Jeg er egentlig ligeglad hvilken det ender med, bare skidtet gider opføre sig ordentligt - det er ligesom det vigtigste for mig :-D
Mhknudsen
Svaret d. 25-03-2010-13:23:49
jeg vil sige at jeg har sluppet for rigtig mange irritations momenter med HIF38`eren... :-)
julianfalck
Svaret d. 25-03-2010-13:51:54
Du bliver ved med din HIF´er! :-D :-D
Carsten.
jelshøj
Svaret d. 25-03-2010-14:03:53
HIF hIF hIf hiF Hif! :-P
julianfalck
Svaret d. 25-03-2010-15:28:08
Carsten.
jelshøj
Svaret d. 25-03-2010-15:50:51
Det ku` os godt lyde som defekt kondensator!
Toke
Svaret d. 25-03-2010-17:37:08
Hmm, måske, men symptomerne burde da være sprutten, hængen og uvillighed istedet for døden.
Men man kan se det ved at tage dekslet af fordelere, slå tænding til, og skille platinnerne forsigtigt fra hinanden, hvis det udløser en stor gnist, eller mere end en lille bitte bitte blå gnist er den defekt.
julianfalck
Svaret d. 25-03-2010-18:54:05
Kondensator og platiner er nye. Motoren går rigtig godt, trækker fint og sprutter ikke under kørsel.
Når den dør, føles det nøjagtigt som man drejer nøglen til off. Der er simpelthen ingen liv i den når det sker, ikke så meget som et host eller en tøven inden den går ud.
Det er lige fra den ene yderlighed til den anden..
Mhknudsen
Svaret d. 25-03-2010-19:22:43
Hm.........det kunne nu godt tyde på en elektrisk fejl. Så måske du er så ``heldig`` at have 2 fejl. ;-)
Den vil jo gøre knuder inden den dør, hvis det er benzinen, det er galt med. Enten for meget eller for lidt.
Er der karburatorsprit i ``saften``? For nu lige at modsige mig selv :-(
Carsten.
jelshøj
Svaret d. 25-03-2010-20:19:49
Hejj
Når din motoren dør. Er tændrørene pisse våde af benzin ????
På den måde kan du se om det er benzin mangle eller ej.
Det lyder til at være din tændspole der svigter.
Det får vi at vide i morgen :-)
MH Paw
wap
Svaret d. 25-03-2010-21:16:01
Jeg har ikke haft tændstifterne oppe og tjekke, må hellere lige tage en tændrørsnøgle med i bilen :-)
Håber at nå omkring efter den tændspole idag, men jeg har en lærling der bliver svend idag - han forventer vist jeg kommer til afslutningen og ønsker tillykke... Må se om jeg kan nå NMM lager inden de lukker. :-D
Mhknudsen
Svaret d. 26-03-2010-06:54:36
Nyeste opdatering
Har skiftet tændspolen til en Ny Lucas SPORT. Forhåbningerne var store, da der bla. stod Toyota på kassen. Desværre stod der også peugeot, citroen og renault...
Umiddelbart virker det til at motorværket starter meget nemmere når den er kold. Med den gamle skulle der tørnes temmelig meget, nu springer den igang nærmest med det samme. :-)
Jeg har ikke kørt andet end 5-10 km endnu, men regner med at tage en god lang tur imorgen.
Problemet med at karburatoren render over, ja det må jeg arbejde med på et senere tidspunkt :-D
Mhknudsen
Svaret d. 27-03-2010-19:12:32
Du er helt 112% sikker på, at det ikke er en tændspole, der kræver formodstand. Det er jo så ``moderne`` ;-)
Carsten.
jelshøj
Svaret d. 27-03-2010-19:31:13
Der sker altså heller ikke noget bare at montere en.
1,5ohm 30v 50w er fint... bare så dine platinner ikke klistre sammen og smelter plastik klampen... :-)
julianfalck
Svaret d. 27-03-2010-22:26:16
Ehh, formodstand?
Mon så ikke jeg var blevet informeret om det, da jeg købte den?
Mhknudsen
Svaret d. 28-03-2010-07:51:12
Helt sikkert. Det står også på kassen.
Jeg har kigget på Minispares´ side. Den er ikke til formodstand, så bare glem det! :-)
Carsten.
jelshøj
Svaret d. 28-03-2010-10:44:07
Supert. Tak for tjekket :-)
Ville tage en god tur i dag, men det bliver ikke til noget.
I tirsdags skar jeg en finger på noget skarpt i motorrummet, det er der så gået betændelse i. Jeg fik derfor noget pinicillin/antibiotika som så har angrebet maven...
Jeg gider bare ikke stå i den anden ende af regionen med en bil der ikke gider køre hjem og så ovenikøbet risikere at skide i bukserne :-D
Mhknudsen
Svaret d. 28-03-2010-10:56:17
Surt. Du skulle nok holde sig til Yarisen ;-)
Håber du får bugt med både det indvortes og den skarpe kant i Minien.
Spidser af skruer, ender af spændebånd, ståltrådsender, og hvad har vi? ;-)
Carsten.
jelshøj
Svaret d. 28-03-2010-11:54:33
Ved nærmere eftertanke, så tror jeg faktisk det var en af fjernprojektørene jeg skar mig på under pudsning af kofangere.. Det spændebånd der holder glasset på plads til lygtehuset.. :-)
Man skal jo nærmest have sådanne slagterhandsker på når man skruer i Mini.
Og så selvfølgelig være sikker på at man har sine stivkrampevaccinationer iorden :-P
Mhknudsen
Svaret d. 28-03-2010-12:37:40
:-) Minier er noget farligt noget.
.........og man kan gå hen og blive afhængig af dem også. ;-)
Carsten.
jelshøj
Svaret d. 28-03-2010-13:48:31
Ja det er sgu hyggeligt at tuller rundt omkring den :-)
Overvejer et sæt bredere skærmforøgere da mine dæk stikker en smule udenfor.. Har kigget lidt i et Minisport katalog, men det er sgu svært at vælge et sæt. :-)
Mhknudsen
Svaret d. 28-03-2010-14:06:13
Jeps. Det er det letteste, at få indkøbt det forkerte.
Men jeg mener, at der står nogle mål på deres hjemmeside. Sådan hvor brede de er. Så kan du måske måle dig frem på bilen.
Du har måske noget 13`` værk på? De fylder jo pænt meget.
Carsten.
jelshøj
Svaret d. 28-03-2010-14:10:05
Da jeg købte bilen som et skrog, medfulgte der et sæt 6x12``. De passede bare pissegodt, indtil jeg kørte ud over kantstenen første gang, så rev de skærmkanten af og bøjede forskærmet. Efterfølgende har jeg hævet dytten lidt i fronten og trimmet skræmkanten en smule.
Dog stikker de en bitte smule ud foran, hvilket irriterer mig lidt. Derudover syntes jeg heller ikke pasformen mod skærmet er for god med de ``originale`` plastkanter og for at toppe det helt af så kan de heller ikke skrues ordentligt fast pga. skaden fra start af. Så de er fastgjort med rudelim i fronten istedet for en skrue :-)
Det er lidt noget humbug og selvom det hører sig til på en Mini - så vil jeg gerne have det gjort ordenligt.
De der Sportspack, hvordan fastgøres de? Gider ikke noget selvskærende igen, det skal være med skive og møtrikker/bolte. :-)
Mhknudsen
Svaret d. 28-03-2010-14:18:52
Hehe. Mini og pasform skal du lede efter på en anden planet ;-)
Fastspænding? Hm.........tror de er skruet fast indefra. Men det ved alle de entusiaster, der triller gennem livet på 13`` hjul ;-)
6 x 12 stikker også pænt ud. Hvis du kigger på Minimania, findes der en guide til, hvor meget man skal beskære skærmkanterne, for at få plads.
Carsten.
jelshøj
Svaret d. 28-03-2010-16:21:52
Jup, fandt en guide dengang jeg snittede skærmene, det skal nok passe det var på minimania.
Ved godt pasform på Minier er til at skide i, måske det er bedst at vælge de skærmforøgere der er mest flexible :-D
Mhknudsen
Svaret d. 28-03-2010-18:27:00
Godt tænkt.
Carsten.
jelshøj
Svaret d. 28-03-2010-18:29:01
Sidste update på udsættersagen:
Har kørt en tur hvor maskinen hopper og laver udsættere for til sidst at gå ud og ikke vil starte.
Da jeg kigger i motorrummet ser jeg at minusledningnen til tændspole er hoppet af. Efter genmontering starter jeg motoren og konstaterer at det oprindelige problem med at den dør under kørsel, nok har været en defekt tændspole (pga. den væsentlige forskel i villighed til at starte).
Glad kører jeg hjem for fuld hane og da jeg svinger ind i indkørslen går motoren ud igen. Kan dog denne gang starte med det samme igen, og kører i garage.
Derinde lader jeg motoren stå i tomgang og stiger ud, kan med det samme lugte benzin. Nedenunder motoren drypper det nu ret kraftigt med benzin fra overløbet, motoren lader dog ikke til at drukne. Slukker motoren, tager slangen til overløb af og monterer en anden så jeg kan opsamle de dyrebare dråber.
Starter motoren igen og nu render lortet selvfølgelig ikke over mere...
Har afmonteret svømmerhusets låg med ventil og svømmer og har tjekket det med pusteslange og spand med vand.
Det virker som den lukker fint nok og svømmeren er ikke utæt...
Nogle idéer til næste punkt på listen der skal tjekkes?? :-(
Mhknudsen
Svaret d. 28-03-2010-20:11:44
Kan det simpelthen være motorens vibrationer der får det til at flyde over?
Mellem karb og manifold sidder ikke en fiberklods men derimod en klods i alu.
Den ser ikke hjemmefabrikeret ud...
Mhknudsen
Svaret d. 28-03-2010-20:13:20
Hm........jeg mindes jo at have læst om den klods´ funktion, men har nu selv undværet den uden problemer.
...........eller også husker jeg bare ret skidt ;-)
Den afstandsklods findes også i alu.
Har også set noget gummipladedims mellem karburatorhus og svømmerditto.
Tror ikke på det vil virke, men du kunne prøve at løsne svømmerhuset en lille smule, evt. lave et eller andet mellemlæg.
Det overløbsrør, hvordan har du sat det på svømmerhuset?
Carsten.
jelshøj
Svaret d. 28-03-2010-21:22:40
Altså, nu gør jeg det igen ;-)
Da jeg havde en hs4 siddende, og kørte italien tynd med min kærste havde jeg lige skiftet svømmer ventil, strålerør, nål, pakningerog alting, filtret sad fint og lt var i den skønneste orden, men lortet blev VED med at lave problemer, benzinen pissedde ud i tide og utide, svømmeren flækkede, strålerøret satte sig, jeg kunne ikke justere den fed no uden den lille fjeder var helt løs og jeg måtte finde en ny osv osv osv... jeg købte en hif38, har kørt 2 somre med den uden problemer.... :-)
hr. knudsen, det er vejen frem! ;-)
Carsten, du må gi` mig den er lidt mere tænkt over... :-D
julianfalck
Svaret d. 28-03-2010-22:10:01
Overløbsrøret er fastmonteret på gearkassehuset og forbundet til svømmerhuset med en slange. Jeg ved ikke om det er originalt, men det ser ret officielt ud.
julianfalck
Ud af alle dine problemer, kan jeg kun genkende det med at lortet render over i tide og utide.
Selvom jeg føler mig fristet til at finde en Hif38 som dig, så byder min stædighed mig at fortsætte med at prøve at få min HS4 til at virke.
Måske er selve konstruktionen ringere end Hif38, men den kan umuligt have virket så ringe fra ny af.
Og den er jo komplet renoveret med nyt originalt kit fra SU, ny nål, sædeventil, svømmer, svømmerventil osv..
Mhknudsen
Svaret d. 28-03-2010-22:28:31
:-) Sammenlagt har jeg nok kørt det meste af 12 år med både enkelt SU´er og i dobbelt portion, af HS´ere naturligvis. Uden andet end selvforskyldte problemer, så det............
Men løste det dit problem, så er det som det skal være ;-)
Hvis du havde justeringsproblemer, var det måske den forkerte nål, du havde i?
Har også kørt med HIF 6 i en standard Metro. No problems heller.
En HS´er skal IKKE løbe over i tide og utide. Der er en fejl et eller andet sted.
Men vi er da enige. HIF´eren er en nyere og mere moderne SU.
Selv automatchoker findes den med!! :-S
Carsten.
jelshøj
Svaret d. 28-03-2010-22:29:41
Tror jeg hiver karburatoren af imorgen og tjekker den efter i hoved og røv. Måske har jeg samlet noget omvendt da jeg renoverede den. Har da heldigvis et eksploderet billede af sådan en, i rep. bogen. Måske det kan afsløre et eller andet..
Mhknudsen
Svaret d. 28-03-2010-22:44:06
Interessant. Jeg har sgu aldrig set en HS med overløbsslange. Gad vide om det kom senere. Altså inden der kom HIF´ere på.
Har du mulighed for at lægge et billede op et eller andet sted?
Carsten.
jelshøj
Svaret d. 29-03-2010-00:15:19
Ja da, billeder her:
http://i8.photobucket.com/albums/a30/Kanussen/DSC01954.jpg
http://i8.photobucket.com/albums/a30/Kanussen/DSC01953.jpg
Mhknudsen
Svaret d. 29-03-2010-07:07:47
[IMG]http://i8.photobucket.com/albums/a30/Kanussen/DSC01953.jpg[/IMG]
[IMG]http://i8.photobucket.com/albums/a30/Kanussen/DSC01954.jpg[/IMG]
Mhknudsen
Svaret d. 29-03-2010-07:10:23
Super! Tak for det.
Interessant.........
Carsten.
jelshøj
Svaret d. 29-03-2010-08:49:38
Så har jeg forsøgt med andre stumper. Har lånt et par karburatorer, startede dog kun med at udskifte selve svømmerhusdæksel incl. svømmer og ventil. Skidtet flyder stadig over. :-(
Prøver at bytte karburator rundt imorgen.
Mhknudsen
Svaret d. 29-03-2010-14:36:43
Fik du målt pumpetrykket?
Carsten.
jelshøj
Svaret d. 29-03-2010-15:17:53
Nix, det er også et punkt for mogendagen. :-)
Mhknudsen
Svaret d. 29-03-2010-17:54:31
:-) Godt at have noget at give sig til ;-)
Fejlen må vel være et andet sted, når du har byttet lidt rundt på SU delene?
Carsten.
jelshøj
Svaret d. 29-03-2010-18:19:25
Ja jeg tror faktisk heller ikke længere at det er karburatoren.. begynder mere og mere at tro det er pumpen..
Mhknudsen
Svaret d. 29-03-2010-20:12:12
Nåh..
Dagens update:
Tror måske at gårsdagens utætheder muligvis kan skyldes en eller anden hjemmemekaniker der glemte at spænde et spændebånd. Ham må jeg lige tage en alvorlig snak med :-D
Har kontrolleret benzintrykket idag, det ligger stabilt på 30 kPa som er 0.3bar. Så det må siges at være okay..
Har kørt en god tur og forsøgt at få motoren til at brække sig (huskede naturligvis telefonen idag) og den kører nær perfekt.
Dog har jeg købt et åbent luftfilter, det virker til at maskinen ikke helt kan lide det. Skal lige have byttet rundt og set om den tendens også er gældende med det originale luftfilter..
Så alt ialt en god dag, er ikke så sur må Mini´en idag :-)
Mhknudsen
Svaret d. 30-03-2010-18:32:07
Jamen den gør præcis som du kan forvente det. Ingen mystik i det.
Hvis du ændrer på indsugningen, ændrer du også på modstanden i systemet, og det påvirker blandingen.
Hvis du før kørte med den originale filterkasse, så får den ikke benzin nok med det andet filter.
Carsten.
jelshøj
Svaret d. 30-03-2010-20:20:01
Gode nyheder og dårlige nyheder, de gode først:
Har kørt henved 70km idag, vovede mig for allerførste gang ud på en god lang tur hjemmefra. Faktisk helt til Asferg for at aflevere de lånte stumper retur. Alt spandt bare som smurt (hvis man da lige ser bort fra hosteriet pga. det åbne luftfilter).
Selv hjem kom jeg, enda efter en lille omvej omkring Brugsen efter et frisk franskbrød.
De dårlige nyheder:
I det splitsekund jeg åbnede døren efter at være kørt i garage, ramtes mine næsebor af benzinlugt. Korrekt, selvfølgelig skal lortet flyde over i samme øjeblik bilen holder stille. :-S
Nu er mit spørgsmål; Kan man ikke bare blænde det pisse overløb af?
Eller skal jeg til at lede efter en HiF?
Mhknudsen
Svaret d. 31-03-2010-15:04:45
Har haft samme problem rette svømmeren lidt så del lukker tideliger.
austin7
Svaret d. 31-03-2010-15:08:54
Næste gang den gør det. Forhåbentlig hjemme, så skynd dig at slukke motoren. Og skru så klokken af. Kig ned i strålerøret, se hvor højt benzinstanden står.
Ca. 10 mm nede er ok.
Så løber den IKKE over ind i karburatoren.
Så kan du evt. prøve at flytte overløbet opad. Ikke fordi det vil hjælpe på at svømmeren løber over. Men jeg har været udsat for, at en HIF 44 godt kunne lække en smule benzin, når den skulle fylde et tomt svømmerhus. Den kunne godt lugte fra overløbet/udluftningsrøret. En slange hjalp på det problem.
Den fik så også en ny nåleventil lidt senere. Og havde helt sikkert været bare en smule utæt.
Carsten.
jelshøj
Svaret d. 31-03-2010-15:32:10
led efter en hif! he he he :-)
(burde måske snart ændre navn til HIFMAN!)
julianfalck
Svaret d. 31-03-2010-16:11:25
sådan....
julianfalck
Svaret d. 31-03-2010-16:40:57
Jelshøj
Det du siger er, at jeg egentligt skal justere svømmerhøjden efter benzinstanden i strålerøret?
For så kan jeg jo allerede på nuværende tidspunkt godt eksperimentere lidt med at sænke svømmerstanden yderligere?
JF
Har faktisk så småt kigget lidt omkring på www efter en HIF, men de vokser sgutte på træerne :-(
Mhknudsen
Svaret d. 31-03-2010-17:42:29
Hm.........man kan selvfølgelig ikke direkte justere sig ud af en defekt. Men hvis svømmerstanden generelt er for høj, så løber den.
Ikke nødvendigvis udaf overløbet, som jo faktisk er udluftningen af svømmerhuset, men opad strålerøret og ind i motoren.
Men får du pillet klokken af, og kan se niveauet dernede, så prøv evt. at daske let til svømmerhuset. Vibrationen burde ikke få standen til at stige.
Carsten.
jelshøj
Svaret d. 31-03-2010-18:00:25
Jeg har nu 2 gange siden jeg fik den nye tændspole på, oplevet karburatoren løbe over uden motoren gik ud. Så faktisk tror jeg det med at den død under kørsel, har været en kombination af en defekt tændspole og karburatoren.
Altså den har løbet over, FØR den døde. Når jeg så er kommet ud og set benzinen har pisset ud, så har det i virkeligheden været manglende gnist der har stoppet showet.
Jeg står i skrivende stund i garagen og er ved at skrue karburatoren sammen igen (hurra for laptop og trådløst net), umiddelbart ser alt normalt ud.
Heine har lige været forbi med et lig på autotraileren og 2 gamle HS´ere jeg kan prøve med istedet for min egen. De skal dog lige sige hej til ultralydskarret inden :-)
Mhknudsen
Svaret d. 31-03-2010-18:55:32
Ultralydskar!?Ja ja, der er sgu nogen, der kan! Hva´? ;-)
Carsten.
jelshøj
Svaret d. 31-03-2010-19:29:02
Det er et firmagode :-)
Ting bliver bare så fine rene af sådan en omgang ;-)
Mhknudsen
Svaret d. 31-03-2010-20:23:04
:-) Bare de så dur bagefter, så er det jo ren Toyota ;-)
Carsten.
jelshøj
Svaret d. 31-03-2010-20:33:21
Om de duer begefter, afhænger lidt af ens evner til at samle igen..
;-)
Mhknudsen
Svaret d. 01-04-2010-11:22:01
Carsten.
jelshøj
Svaret d. 01-04-2010-13:31:21
joov det kan da tydelig se ikke. :-P
austin7
Svaret d. 01-04-2010-15:20:19
Motherf*cker!
Nu går lortet kraftedme kun på 3½ cylinder, tændingsbanker og kan ikke stå i tomgang.
Den første der tropper op med 30.000dkr kan hoste herfra med en nyrenoveret Mini Mayfair fra 1985.
Mhknudsen
Svaret d. 09-04-2010-14:22:06
Hvad har du prøvet siden sidst?
Carsten.
jelshøj
Svaret d. 09-04-2010-15:57:50
Jeg har sænket svømmerstanden alt det der kan lade sig gøre og den har heller ikke rendt over siden..
Men den har til gengæld brændt strømfordelerdækslet og rotoren af, så jeg har hentet nye stumper igenigenigen.
Den ``nye`` karburator kommer sandsynligvis på imorgen, nu skal jeg lige have det her tænding regnet ud..
Mhknudsen
Svaret d. 09-04-2010-16:39:04
:-( Hvordan fanden kunne den brænde tændingsdele af? Det lyder næsten endnu mere sært....
Har den ikke elektronisk tænding, sådan en moderne -85´er?
Carsten.
jelshøj
Svaret d. 09-04-2010-17:26:01
Nej den har en Dücellier fordeler, med platiner og det hele :-)
Jeg mente helt bestemt jeg havde skiftet dæksel og rotor, men det var noget gammelt juks da vi fik set nærmere på det. Tror simpelthen den nye tændspole har været dråben der fik kontaktpunkterne til at flyde over :-D
Men!
Under prøvekørsel i forbindelse med tændingsjustering (har ikke en tændpistol) har det ikke været muligt at undgå tændingsbanken. Eller det vil sige, undgå noget der MINDER om tændingsbanken.
Havde lavet et mærke da jeg fik motoren justeret på værksted, så fordeleren står nu efter bogen men alligevel knitre den en smule ved sejtræk i lave omdrejninger...
Er det normalt?
Nåh ja, efter en tur til den lokale øl-forhandler efter en fyraftensøl, rendte karburatoren over igen. Heldigvis havde jeg fået presset ekvipagen op på en tilstrækkelig hastighed, så jeg kunne trille resten af vejen hjem :-)
Nu skal karburatoren helt bestemt skiftes imorgen.
Mhknudsen
Svaret d. 09-04-2010-18:08:29
Ja, øl og benzin er en uheldig blanding ;-) ``spændende`` Mini du har der.
Du har husket at pille vacuumreguleringen fra ved indstilling af tændingen.
Tændingsbanke burde den ikke, heller ikke ved sejtræk. Men de nyere motorer? A plus er det jo, men er det højkomprimerede motorer?
Carsten.
jelshøj
Svaret d. 09-04-2010-19:39:47
Jeg har ikke pillet vacuumreguleringen af, den er jo ikke indstillet med pistol men med øret, så at sige...Er heller ikke sikker på at det ER tændingsbanken eller om det bare er almindelig raslen :-)
Mhknudsen
Svaret d. 09-04-2010-21:59:20
Nu bliver det underligt:
Ny karburator idag, kun nål, nålesæde og svømmerdæksel genbrugt fra den gamle.
Det første der sker efter start er at motoren går rigtig godt, mere jævnt end før. Når lige at tænke YES, så går motoren ud og en dejlig velkendt duft af benzinvædet betongulv breder sig.
Den har rendt over med 2 forskellige svømmerventiler, svømmere, svømmerhuse, svømmerdæksler og 2 forskellige karburatorer.
Det eneste der går igen er benzinpumpen og nål+nålesæde...
Benzinpumpen er tjekket til 0.3bars tryk.
Nålen er ny.
Nogen gode idéer?
Mhknudsen
Svaret d. 10-04-2010-12:11:20
hif38
julianfalck
Svaret d. 10-04-2010-13:45:45
Ja ja. Du bliver ved! :-D :-D
Nå! Men med nålesæde, mener du sædet til svømmerventilen, oder was?
Bare for klarhedens skyld.
Vi skulle jo nødig ``tale`` forbi hinanden ;-)
Carsten.
jelshøj
Svaret d. 10-04-2010-14:44:01
Jeg ved ikke om jeg kalder det, det rigtige- men med nålesæde mener jeg den dimmer som selve nålen kører ned i. Kan også være det hedder strålerør?
Mhknudsen
Svaret d. 10-04-2010-14:58:05
Jeps. Jeg kalder det ihvertfald strålerør. Men en hoveddyse kan man vel også slippe afsted med at kalde det.
Så er der vel kun at prøve med en anden benzinpumpe.....
Du har ikke et benzinrør siddende åndssvagt tæt på udstødningsmanifold/forrør? :-)
Carsten.
jelshøj
Svaret d. 10-04-2010-15:24:13
Nej benzinrør sidder som de bør, i sikkerhed for varme osv..
Jeg har netop gensamlet motoren, nu med svømmerdæksel uden overløb. Har kun kørt 5-6 km men den er ikke rendt over endnu. Derimod kan jeg konstatere at der HAR været et eller andet galt med den gamle karburator.
Med den her, kun grundstillet i blandingen, går motoren meget bedre og trækker renere fra lave omdrejninger..
Angående benzinpumpen, så venter jeg lige og ser om det løber over igen. Men den er næste punkt på min udskiftningsliste :-)
Mhknudsen
Svaret d. 10-04-2010-18:22:58
Okay. Det lyder da som et tiltrængt fremskridt.
Sjovt nok, for der er godt nok ikke meget, der kan være galt med sådan en SU. Dæjli´ enkel. ;-)
Carsten.
jelshøj
Svaret d. 10-04-2010-19:48:27
Ja det er ikke just raketvidenskab, derfor pisser det mig også rigtig meget af at jeg ikke kan finde årsagen til at den render over..
Mhknudsen
Svaret d. 10-04-2010-20:47:22
Enig.
Carsten.
jelshøj
Svaret d. 10-04-2010-21:08:42
Nu prøver vi lige at se hvad der sker.
Imorgen står den på nyt føresæde, min ryg er totalt ødelagt af det originale slidte sæde og den temmelig kontante affjedring..
Jeg har et sæde liggende fra en Mazda RX7, så det skal vi lige se om vi kan få smedet fast som en midlertidig løsning indtil jeg finder 2 fine sæder :-)
Mhknudsen
Svaret d. 10-04-2010-21:23:10
Så kom sædet i, klar forbedring i forhold til det originale :-)
[IMG]http://i8.photobucket.com/albums/a30/Kanussen/DSC01997.jpg[/IMG]
Mhknudsen
Svaret d. 11-04-2010-13:08:36
Ser godt ud. Det er noget af det vigtigste i sådan en Mini. Et ordentligt sæde, et godt rat. Og nul slør i gearskiftet!
Carsten.
jelshøj
Svaret d. 11-04-2010-13:55:18
Jeps. Jeg mangler lige et par detaljer angående det slørede gearskifte :-)
Mhknudsen
Svaret d. 11-04-2010-19:04:02
Det er nok en kombination af rørstifterne ved gearkassen, og så den alu.dims, som gearstangen går ned i. Meget klassisk slør ;-)
Carsten.
jelshøj
Svaret d. 11-04-2010-19:10:46
Rørstifterne er ihvertfald nye, jeg er ikke lige klar over hvordan tilstanden på resten er. Dog kan man nemt mærke hvilket gear man er i.
Jeg ved heller ikke hvor meget sløre det er muligt at opnå på sådan en balje :-)
Mhknudsen
Svaret d. 11-04-2010-19:54:27
Noget nær slørfri. Men hvis der er kørt med hånden på gearstangen, så kan skiftegaflerne være meget slidte.
Carsten.
jelshøj
Svaret d. 11-04-2010-21:09:19
Nu har jeg snart kørt 150 frygtløse kilometer, uden så meget som en dråbe af de dyrebare spildt, eller en fejltænding... Motoren spinder og går rigtig godt :-)
Eneste ``problem`` der indtil videre er konstateret, er et gaskabel der går strammere og strammere.
Selvom det er nyt, så syntes jeg det virker alt for langt. Det går i en stor bue op og rammes af motorhjælmen når den lukkes.
Det duer da ikke.
Hvordan er jer andres strikket sammen?
Mhknudsen
Svaret d. 13-04-2010-17:27:26
Det ser ud til at dit ``overløbssystem`` faktisk har været årsagen til dit overløb ;-)
Mht gaskablet: Det skal smøres med en god gang fedt. Afmonter det og giv det en ordentlig omgang, så kører det igen.
coonass
Svaret d. 13-04-2010-18:44:34
Hvis det løber på manifolden, kan det brænde fast. Måske det er på vej til det.
Jeg syntes ihvertfald det er svært at få et ordentligt speedertræk på en Mini.
Der findes jo kabler med noget nylonbeklædt wire, det nedsætter friktionen.
Carsten.
jelshøj
Svaret d. 13-04-2010-18:46:01
Jeg har stripset det så det ikke kan gå på manifoldet, men det er jo umuligt kun at få bløde buer på det skrammel..
Jeg prøver lige at give det noget olie imorgen, så ser vi hvordan det går :-)
Coonass
Ja det kunne sgu godt være det er tilfældet, hvorfor da også konstruere noget der ikke bliver brugt? :-D
Nej den har godtnok rendt over med et almindeligt svømmerhus dæksel, men det var med den gamle karburator..
Ved sgu ikke lige hvad der sker for den bil, det har bare været eet stort problem fra start af..
Mhknudsen
Svaret d. 13-04-2010-23:02:59
Haves: Mini 1000 1985
Ønskes: Succesoplevelse
Idag afmonterede jeg speederkabel for at smøre det, imens olien løb igennem kunne jeg jo lige afmontere karburatoren for at stramme fjederen til choker - den ville ikke altid svuppe tilbage.
Da jeg monterer det hele igen, løber karburatoren over. Efter et par drag med en skruetrækker stopper syndfloden for en tid.
Efter 2 minutter i tomgang begynder den at løbe over igen. Jeg afmonterer svømmerhusdækslet og konstaterer at huset ganske rigtigt er fyldt til kanten med benzin (surprise). Monterer skidtet igen og nu lader den til at holde tæt.
Da jeg så vil køre en tur, er gas-indstillingen på speeder blevet til ``for lidt`` eller ``for meget``. Speederkablet går nu så trælst at når man kører så hugger speederen i ryk mod gulvet.
Adskiller igen og ser en gennemsmeltning længere nede på kablet...
Er det bare mig, eller er Britisk Mekanik til at lukke op og skide alvorligt tyndt i??! :-S
Mhknudsen
Svaret d. 14-04-2010-18:31:34
Nej nej, bare rolig. Engelsk mekanik er eventyrligt dårlig :-)
Sådan har det vist været siden tresserne.
De er skide gode til få styks, men masseproduktion? Fy da føj! :-D
Selv ikke engang BWM´s såkaldte Mini er så fejlfri som øvrige af deres produkter. Men den bliver netop også samlet derovre.
Men du skal bare bide dig fast i den Mini. Så kommer du gennem hele bilen på et tidspunkt, og så holder den..................................en lille smule ;-)
Carsten.
jelshøj
Svaret d. 14-04-2010-20:22:38
igen et hs4 problem, total håbløs choker. ;-)
husk altid at have et par gearkabler fra en cykelhandel liggende i bilen, de fungere perfekt som speeder kabler... :-)
julianfalck
Svaret d. 15-04-2010-07:18:23
Sjovt nok så har jeg lige tjekket Harald Skralds hjemmeside efter gearkabler :-)
Hvordan med knoppen i speederenden? Kan sgutte huske hvor stor den er?
Mhknudsen
Svaret d. 15-04-2010-08:03:57
4-5 mm, mener jeg, og den sidder jo på langs af kablet.
Carsten.
jelshøj
Svaret d. 15-04-2010-10:07:28
Nu har jeg kørt i snart 4 år med helt normale gearkabler til 10,- stk fra hasan`s cykel butik på nørrebrogade... Knoppen er ALT for stor på gearkablet men det har aldrig svigtet mig alligevel... :-)
Men, jeg synes faktisk britisk mekanik er fantastisk herligt at have med at gøre!
jeg elsker det at man skal ha noget med det at gøre for at komme rundt ;-)
og at motorummet dufter som dørken i en gammel træjolle, der skal jo ligge en fin lille penta.
Man kan stå der og snuse i en uendelighed! Plus den fantastiske med sikkerhed usunde lugt der kommer når man ruller vinduet ned med 80km/t
ja det har ingen ende! :-)
julianfalck
Svaret d. 15-04-2010-10:13:46
:-) Nemlig! Sådan en Mini er fyldt med charme.
Tænk på alle disse moderne biler. Kedelige, kønsløse, og fuldstændigt brugbare................og ikke andet ;-)
Carsten.
jelshøj
Svaret d. 15-04-2010-11:15:58
Der er nok ikke så mange der vil bruge 5kr på at renovere en passat fra 2003 om 40år... eller nogen anden bil fra 95-2010 i under 300.000kr klassen... :-)
julianfalck
Svaret d. 15-04-2010-11:49:55
Det tror jeg sgu heller ikke.
Og så tænk på, hvordan Minien kører. Er der nogle årgang 59 biler, der kan hamle op med moderne biler, hvad angår køreegenskaber og umiddelbar køreglæde? Udover Minien.
Klasse! :-D
Carsten.
jelshøj
Svaret d. 15-04-2010-12:26:41
når folk griner af min, især new mini ejere, spørger jeg, hvor mange monte carlo rallyer har den der vundet i sin klasse? Hvor mange år tror du din motorblok vil være i produktion? hvor mange helt nye reservedele kan man få til den der om 50år?
end the list goes on...
Det er sgu en feeeeee dyt! :-)
julianfalck
Svaret d. 15-04-2010-13:02:23
Ja, det er et interessant synspunkt, at mange tilsyneladende mest fokuserer på at nedgøre Minien.
Det må være en psykologisk brist ;-)
Men i samme åndedrag kan du jo spørge de der med de nye Minier, om hvilken placering deres bil fik, da århundredets bil skulle vælges. (okay okay, den kunne så ikke være med i afstemningen)
Jeg holder også så meget af alt det vrøvl, man læser og hører, om hvordan den nye Mini er som den gamle. Og køre ligeså.
Mage til forp*let vrøvl.
Bare fordi man får samme navn, er ikke ensbetydende med andre ``kvaliteter``.
Carsten.
jelshøj
Svaret d. 15-04-2010-13:31:08
Er det ikke bare en suzuki swift med et andet skørtesæt? ;-)
julianfalck
Svaret d. 15-04-2010-13:45:22
:-D :-D
Carsten.
jelshøj
Svaret d. 15-04-2010-13:54:52
Jeg har godtnok endnu ikke mødt nogen der ligefrem nedgør Mini, men jeg har fået thumbs up af folk i Porscher og andre meget dyre biler :-)
En anden sjov ting i Mini-verdenen, det er at alle Mini-ejere mere eller mindre er enige om at selve bilen er forfærdeligt skruet sammen og at den mildt sagt ikke er til at køre langt i.
Tror bestemt ikke at snakken lyder ligeså i VW eller BMW verdenen :-D
Nåh, tilbage til dagen idag:
Jeg har ikke en Hassans Cykel og hælerbiks i nærheden, bor jo i det rare og lune Jylland, så jeg måtte hoste op med 14,95 for et universal bagbremsekabel til en Greenfield fra Harald Nyborg.
Det virker fantastisk, faktisk er kablet så langt at det kan deles i 2, så tag den Hassan! ;-)
Min trofaste hjælper og `holde ved montør´ konstaterede en gnist fra stelforbindelsen ved motor-karrosseri. Det er jo ikke just heldigt når karbonaden har det med at safte lidt, så den skiftede jeg i samme omgang. Havde heldigvis en præ-fabrikeret liggende.
Ved testkørsel konstaterede jeg at nu virker speederen som den nu skal og kan, desværre var blinklyset nu ikke funktionelt.
Under fejlsøgning i rottereden virkede det pludseligt igen. Kunne efterfølgende ikke fremprovokere fejlen.
Der er nok en løs forbindelse et sted...
Mhknudsen
Svaret d. 15-04-2010-16:53:05
hmm, det med lange ture, jeg har kørt til italien, lidt rundt dernede, og hjem over alperne i min for et par år siden, ialt ca 4500km... jeg glæder mig til næste gang, det var en absolut fornøjelse! :-)
og min knap to årige søn kan køre ca 150-200km uden at brokke sig i en ny ``stille`` bil, men så er eet også slut..., og 400km i minien og så skrige af vrede over at skulle ud af den når man er fremme... he he... thats my son! :-)
jen er lige nu igang med at skifte en karburatorflange på en polo fra 84, det er mildest talt forfærdeligt!
julianfalck
Svaret d. 15-04-2010-17:51:05
Julian
Du må have en helt specielt kropskonstruktion med den lange tur :-D
Mhknudsen
Svaret d. 15-04-2010-18:35:13
Det er fordi Julian er sådan et ungt menneske ;-)
Carsten.
jelshøj
Svaret d. 15-04-2010-18:37:45
he he, jeg er 190, i kender jo den der lille fidus der kan sænke rattet en del.
Og så har jeg brugt de sidste huller i sædebasen, så når jeg kigger ud til venstre kigger jeg nærmest ud af den bagerste siderude.. he he-
Jeg har det faktisk fint med at nærmest ligge ned, det er behageligt... :-)
så har jeg ogsp mrer plads til olie og værktøj, både bagagerum og gulvet bag mit sæde er indraget til ``survival`` kittet... (200ruller gaffa, og 3 størelser svensnøgle) ;-)
julianfalck
Svaret d. 15-04-2010-20:50:57
Jeg har jo som bekendt monteret et andet sæde som er længere tilbage end det originale kunne komme. Derudover har jeg også sænket rattet - som er et andet end originalt og sidder tættere på fører. Jeg sidder nu i behagelig afstand fra rattet, men alligevel er pedalerne ikke langt nok væk til at kørestillingen er behagelig over længere tid. :-(
Jeg har også et survivalkit i bagagerummet; olie, vand, træktov, startkabler, klude, tape, værktøj, beroligende medicin og hvis det skulle gå helt galt, en sovepose. :-D
Mhknudsen
Svaret d. 15-04-2010-21:29:54
:-) Ja, det kræver maxi-udstyr at holde en Mini kørende.
Hvad med ørepropper?
Carsten.
jelshøj
Svaret d. 15-04-2010-21:48:59
arh, jeg er professionel trommeslager -så hul i det! :-D
jeg sagde da heller ikke man ikke holder masser af pauser, men det er nok mere for bilens skyld end for stængerne...
julianfalck
Svaret d. 15-04-2010-22:44:54
Nåh, det var vel tid til en update;
Jeg har ikke kørt i Minien i over en uge, nu var det tid til at sparke liv i udyret.
Choker på og drej nøglen. Minien springer igang og brummer lystigt. Herefter begynder den at hoste og render endnu engang over.
Jeg afmonterer svømmerdækslet og plasker lidt med benzinen deri, genmonterer og starter igen. Ingen spild denne gang og den har nu stået i tomgang i 10 minutter uden problemer.
Jeg har lagt mærke til een ting jeg undrer mig lidt over:
Mit benzinfilter er af `knallert´ typen, altså let konisk med synlig filterelement i.
Det er knapt fyldt med benzin under drift - der er altså en luftlomme i systemet...
Kan dette være årsagen til alle mine benzinproblemer??
Lad os nu sige at pumpen ind imellem får en mundfuld luft med, hvordan vil resten af systemet reagere på det? Jeg sidder og overvejer at hive filteret af og kører uden for at prøve, det ser alligevel ud som nyt - så enten er der intet skidt i tanken eller også filtrere det ikke noget fra...
Mhknudsen
Svaret d. 29-04-2010-18:37:29
Ellers kan du placere filteret nede ved tanken.
Jeg har læst et eller andet om, at filteret ikke må sidde oppe ved karburatoren pga. muligheden for damplommer, når der ikke er returløb på benzinen. Men har ikke selv oplevet problemer i den retning.
Eller også er det bare gået hen over hovedet på mig! ;-)
Carsten.
jelshøj
Svaret d. 29-04-2010-19:42:50
Tror bare jeg afmonterer det imorgen, så må det vise sig om det bliver ved med at rende over eller om der kommer skidt i karburatoren.. Det kan sgu ikke skade :-)
Mhknudsen
Svaret d. 29-04-2010-20:53:54
Fjernede filteret i fredags og det så umiddelbart ud til at hjælpe.
Da jeg startede maskineriet imorgen efter et par dage uden at have kørt i den, startede det ok men efter et minuts tid rendte den en smule over. Dog holdt den selv op denne gang, efter at have smidt noget der ligner en deciliter på jorden...
Jaja, små forbedringer er også velkomne. :-)
Mhknudsen
Svaret d. 03-05-2010-07:01:14
*imorgen = Imorges :-D
Mhknudsen
Svaret d. 03-05-2010-07:01:44
Interessant Mini ;-)
Carsten.
jelshøj
Svaret d. 03-05-2010-11:03:04
Interessant er ikke det første ord der falder mig ind...
Det blev fornyligt besluttet at Minien må vige pladsen for et køretøj jeg tidligere har haft fornøjelsen af at eje; En Corolla Coupé GT.
Nu skal jeg bare have den her lille piskasse til at køre ordentligt så jeg kan være bekendt at sælge den :-)
Mhknudsen
Svaret d. 03-05-2010-12:05:19
Dét er jo et stykke klassisk køretøj. Men hvad vil du så bruge alt den ekstra tid til? :-)
Sådan et japansk køretøj har jo hovedsagelig kun een fejl!
Den går aldrig i stykker!! :-)
Et stykke Mini med inkontinens sælges..........
Carsten.
jelshøj
Svaret d. 03-05-2010-12:13:59
Sådan en japansk djævlemaskine kører nemlig bare hele tiden :-)
Og så er 125hk, 900kg og baghjulstræk med spær jo en herlig coctail :-P
Mhknudsen
Svaret d. 03-05-2010-12:31:39
Jamen det svarer til en Mini med 90 hypper. En dæjli´ sag ;-)
Men hvad skal sådan en utæt Mini så koste?
Carsten.
jelshøj
Svaret d. 03-05-2010-13:24:33
Uha, jeg ved godtnok ikke hvad sådan en er værd...
Den er jo praktisk talt ny overalt.
Hvis du har en bruger på bilgalleri, kan du se flere billeder der:
http://bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=100993
Skulle man ikke kunne få 40.000 for sådan en, forudsat at der kommer en Hif på?
Den er nysynet sept. sidste år uden anmærkninger.
Mhknudsen
Svaret d. 03-05-2010-14:23:58
Tjoe.........hvis den er spitzen klasse, hvorfor ikke.
Carsten.
jelshøj
Svaret d. 03-05-2010-14:26:04
Spitzen klasse er den nu nok ikke... Jeg ved ærlig talt ikke hvad sådan en børe kan indebringe - det er først for nyligt jeg er begyndt at tænke i salgstanker så har ikke rigtig tænkt på hvad den kan koste...
Iøvrigt, så har jeg nok fundet en mulig grund til den saftede lidt imorges... Der er en eller anden der har glemt at spænde spændebåndet på benzinslangen ved svømmerhuset :-D
Må virkelig tage en alvorlig snak med den mekaniker ;-)
Mhknudsen
Svaret d. 03-05-2010-15:25:42
:-) Kender godt typen. ;-)
Carsten.
jelshøj
Svaret d. 03-05-2010-16:11:54
Så har Minien været startet op for første gang siden mandag.
Før afmontering af benzinfilteret var det stensikkert at karburatoren rendte over.
Idag spildte den ikke en dråbe, udover det der kom forstøvet ud igennem udstødningen.
Håber sgu at det har været filteret der har fucket det hele op... :-D
Mhknudsen
Svaret d. 08-05-2010-11:10:48
Facinerende! Et nyt kapitel i eventyret :-)
Carsten.
jelshøj
Svaret d. 08-05-2010-13:31:16
Ja den bragte faktisk en ansigts-spasme frem, der kunne minde lidt om et smil. :-)
Mhknudsen
Svaret d. 08-05-2010-18:36:21
:-D
Carsten.
jelshøj
Svaret d. 08-05-2010-20:45:59