15-03-2010-12:24:04
Hej.
Jeg håber der r nogen der har lidt tjek på det her.
Jeg indtil videre kun haft ``analog`` tænding i maskinen, og forsøger mig nu med det elektroniske.
Er der en god måde at justere/finde den optimale?
eller gør jeg bare som jeg plejer?
Jeg plejer at sætte den på mærket, hive vakuumslangen af, skrue tomgang op til 2000rpm, (varm) dreje fordeleren frem til den ikke kan komme højere op i omdrejninger, og dreje den 200 omdrejninger ned igen. så skulle den være der, og det plejer også at gi mig et godt resultat.
Er der noget jeg skal vide mht til elektronisk og justering i forhold til analog?
mvh
Julian
Næh...........
Det mener jeg ikke, der er. Selvfølgelig kan indmaden i fordeleren være slidt, så centrifugalreguleringen slår ud for tidligt, men det har jo ikke noget med elektronikken at gøre.
Hvis ikke den tændingsbanker ved lave omdrejninger i høj gear, når du jokker på pedalen, så er det ikke helt skidt ;-)
mvh. Carsten.
jelshøj
Svaret d. 15-03-2010-12:32:08
det er en helt ny elektronisk fordeler...Mit første problem er at jeg ikke har et mærke på den så jeg er ikke helt sikker på hvad der tdc.
hvad er symptomer for tidlig og sen tænding?
f.eks knalder den ved sen tænding? bliver mit manifold rødglødende i tomgang ved tidlig tænding ect...
har ikke en pistol....
;-)
julianfalck
Svaret d. 15-03-2010-12:38:13
Tidlig tænding giver tændingsbanken ved lave omdrejninger, når der gives gazzz. Og er det ad helvede til, hele tiden, så snart der er belastning på motoren. Dét er døden.
Rødglødende manifold ved sen tænding. Men mon ikke vi er lidt ude i ekstremer så.
Men hvis du har fået gang i motoren, så er din førnævnte fremgangsmåde jo topdollar :-)
Men der er ikke andet at gøre, end at stille den lidt på slup, for i det mindste at få motoren igang, og så stille efter gehør.
Står den alt for tidligt, skal den nok give lyd fra sig, og skyde bagud ;-)
mvh. Carsten.
jelshøj
Svaret d. 15-03-2010-13:44:33
sorry, det var bare mig...
et mærke der hvor man synes den køre ok i garagen, og så ud på en stor øde p-plads.
Og så er det eller bare at finde der den trækker bedst...
Så, nu rykker den fint.. :-)
Jeg tror ikke mit vakuum virkede før på den gamle fordeler, fordi det virker som om den advancer meget bedre fra start til der hvor centrifugen tager over.. herligt! :-)
julianfalck
Svaret d. 15-03-2010-14:52:20
Membranerne har det med at rådne med tiden. Det er jo efterhånden også noget gammelt lort, der sidder rundt omkring.
Vacuumreguleringen virker ved alle omdrejningstal. Den er styret af vacuumet hele tiden. Men det vil føles som lidt sløvhed, hvis den ikke dur længere.
Du kunne evt. gå ind på powerpage, der er en opskrift på en ``køkkenbords`` version af en bankeføler. ;-)
mvh. Carsten.
jelshøj
Svaret d. 15-03-2010-15:15:02
men giver det ikke mening at jo mere dit gasspjæld er åbent, jo mindre træk er der i slangen, og jo mere dit gasspjæld er åbent jo højere omdrejninger, og der ved advancere centrifugen...
Så logisk vil vakuum ikke trække det samme ved alle omdrejninger...
suget flytter sig fra den lille studs ved manifoldet til gennem luftfiltret... det er bare sådan det ser ud inde i mit hoved... ;-)
powerpage, yeah! det skal jeg lige se... :-)
julianfalck
Svaret d. 15-03-2010-15:46:58
Centrifugalreguleringen er styret af omdrejningerne. De gamle ´S´ere havde selv ikke vacuumregulering. Den er der for at forbedre økonomien.
Når du kører adstadigt ud ad vejen med stabil fart, er gasspjældet ikke ret åbent, så højt vacuum og derved mere avancering, men rigtigt, så snart du vader pedalen i bund, forsvinder vauumet, og så er det kun centrifugalreguleringen, der ændrer tændingen.
Det sug der er, er som når du hæver en væskestand ved hjælp af en luftstrøm. Som med benzinen i strålerøret. Luftens hastighed hen over toppen af strålerøret løfter benzinen op langs nålen.
mvh. Carsten.
jelshøj
Svaret d. 15-03-2010-16:00:06
det er jo det...:-)
julianfalck
Svaret d. 15-03-2010-16:35:19
Nå! Jeg skulle lige tænke mig om, eller bare holde kæft!
Vacuumreguleringen sidder jo på den side af gasspjældet, der vender mod luftfilteret, indtil gasspjældet er bare lidt åbent, så det er vacuum fra manifolden, der trækker i membranen.
Men virkningen er den samme. Undertryk!
Så hvis du bare lader være med at køre med bundgas, så har du lidt gavn af vacuumerguleringen :-D
Carsten.
PS. var det ikke en spændende højavanceret bankeføler!? ;-)
jelshøj
Svaret d. 15-03-2010-16:46:23
jo, den var sej, men sikke en masse ord... Og meget spændende!
Man fik jo også lige lyst til at spørge på en manifold pris... ;-) en ekstra toppakning og deres mindste turbo ville da være grineren... :-)
julianfalck
Svaret d. 15-03-2010-16:53:12
Til Carsten
Mangler din side i bogen der om handler tæning ?????????? :-)
Til Julle
Har du tabt din Ipot :-))))))
wap
Svaret d. 15-03-2010-20:52:19
he he... der står sgu ikke noget i mine om elektronisk tænding.
Men nu kører den jo også fint, så, so much for manuals... ;-)
julianfalck
Svaret d. 15-03-2010-21:55:09
:-)
Carsten.
jelshøj
Svaret d. 15-03-2010-22:26:40