Samling forskærm - torpedostykke

15-02-2010-22:23:06

Er så småt gået i gang med montering af ny front på mascot`en (foreløbig med selvskærende skruer).

Har selvfølgelig læst diverse indlæg omkring maling og sealing af samlingen mellem skærm og torpedostykke men er i tvivl om samlingen skal punktsvejses eller være helt åben uden svejsninger.

Gode råd modtages gerne.

Kan i øvrigt kun anbefale ÅKM`s front tilbud, rigmelig god pasform.

Mvh/ Per L.

labori

Oprindeligt er der ikke svejset der, men revnen lukket med en gummifuge. Hvis du vil spartle revnen over, skal du svejse stykkerne sammen, da de flexer. En spartling vil revne relativt hurtigt.
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 15-02-2010-22:36:04


hehe...nu er det jo ikke ÅKM der står og laver dem... De stammer for manges vedkommende fra samme fabrik. ;)

Principielt er jeg imod spartling, da det som nævnt nemt slår revner.... Ældre minier var fuget, men det gik man bort fra på ``nyere``... mener det var fra omkring starten af 80´erne...

Anders E

Svaret d. 15-02-2010-23:04:09


Jeg ville holde den helt åben uden sealing eller svejsning. Sprøjt lidt tynd olie eller WD40 derned et par gange om året så det ikke ruster.

Claus

sejer

Svaret d. 16-02-2010-11:09:44


Jeg valgte at spartle dem over. Lavede punktsvejsninger der var 1½ cm brede med 1 cm mellemrum. Der er ikke nogen revner i spartlen, så hvis man laver det ordentligt kan det sagtens lade sig gøre.

Rasmus Holst

Svaret d. 16-02-2010-11:57:25


Jeg har set en mini, hvor han fortinnede det, og det gav et super godt resultat. Selvf. er der mange meninger om hvorvidt det skal være åbent, eller lukket.

Men holder du den åben, så helt klart WD40 som Claus siger ;-)

Appelsinen

Svaret d. 16-02-2010-13:15:27


Da jeg lavede en mini i 70,erne, sagde min kammerat der var pladesmed, at det skulle slagloddes. Det så virkeligt godt ud og det holdt. Mvh. Niels :-)

skrotspeed

Svaret d. 16-02-2010-13:35:55


De sidste 3 stk. minier jeg har lavet er alle blevet punktsvejset, der efter er der blevet brugt tin til samlingen. Det har holdt godt ser pæn ud, uden revner og sprækker.
Kan ikke forstå der ikke er flere der bruger tin, det er nu noget bedre en alt der spartel, og har man brugt det nogle gange er det ikke så svært at lave pænt.
Vedr. WD 40 det er rigtig godt til mange ting, men det kan ikke bruges til rustbeskyttelse da det næsten er ren petroleum, men en syrefri olie er god.

mini driver

Svaret d. 16-02-2010-14:46:31


Ok, takker for de forskellige forslag.

Vælger nok at punktsvejse (på indersiden) og så tin eller fuge, det lyder som en holdbar løsning.

labori

Svaret d. 16-02-2010-21:24:32


Når mange vælger at bruge spartel, hænger det vel lidt sammen med at fortinning er lidt mere ``krævende``, hvis man kan sige det sådan...

Fortinning kræver lidt håndelag...rigtig varme på rette tidspunkt, tin og flusmiddel m.m.
Spartel er jo noget nemmere for de fleste at gå til... Og i udviklingens tjeneste er det jo nok derfor at mange bruger spartel.

I gamle dage svejsede man jo også karosserier med ilt og gas og påførte metal med tråd. Ægte håndværk. Idag anvendes jo CO2-svejsere.. Stadig håndværk men nemmere tilgang for de fleste.

Og så er moderne bilkarosser jo lavet af så tyndt blik idag at de næppe ville kunne repareres på gammeldags vis, med mindre man havde en højere uddannelse indenfor svejsning/slaglodning.

Blot et lille input til debatten for/imod og hvorfor.... ;-)

Anders E

Svaret d. 18-02-2010-12:21:42


Jeps. Jeg har også overvejet, om nyere biler er lavet af Paderbornstål eller er det omvendt? :-)
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 18-02-2010-13:37:38


Hej rødder.

jeg kan kun sige en ting, at den med at lukke revnen ved skærmens anlægsflade til torpedostykket, i mine øjne er rent klamp, for sådan har en mini aldrig set ud.
det er klart som blæk, at hvis der ikke fuldsvejses på helt nye dele, vil der trænge fugt ind og spartelmassen vil efterfølgende krakkelere.
Lav det rigtigt ved at grunde hele hjørnet samt skærmen med endten blymønje eller zinkspray. før i svejser skærmen på.
efterfølgende gælder det så om at efter-grundmale, evt maling med bilens farve, inden sealing.
Når bilen så er malet, så sprøjt noget god penetrerende rustbeskyttelse med primer og herefter dæklag på hele skærmen indvendig, og specielt op i hjørnet hvor samlingen er, så holder det i årevis, og det ser samtidig pænt og originalt ud.

Knast

knast

Svaret d. 19-02-2010-06:46:57


Hvis man slaglodder lægger man, lodning nede i sprækken mellen skærm og topedo stykke. Det holder og er tæt og ser orginalt ud.Man skal selvfølgelig ikke fylde hele sprækken ud. :-( Mvh. Niels

skrotspeed

Svaret d. 19-02-2010-10:25:45


efter min mening skal det bare stå åben så det vand/fugt der
vil komme kan tørre igen, når det hele er malet kan man hælde
noget brun tectyl blandet med diesel ned i revnen så burde det holde :-)

rød1000

Svaret d. 19-02-2010-16:14:08


Jeg er igang med af skifte mine forskærme også, så læste lige dette indlæg igennem..

Det er første gang jeg laver noget form for rust i bil, så jeg er helt ny. hvad gør i under forlygten i samlingen mellem forskærm og frontstykket? og i sammenlingen med trekanterne? bliver det bare bungtsvejst inde fra?

Med venlig hilsen Morten Beck / BECKAMP :-)

BECKAMP

Svaret d. 29-12-2012-02:03:41


jeg har på min estate fuldsvejset ved alle de samlinger hvor det var muligt,og derefter rekonstrueret revnen i tin og hele svineriet er blevet behandlet med reaktiv primer (etchprimer) før og efter, tror der er et par billeder på min profil...ps tin er ikke såen lige til :-D

johnny b

Svaret d. 29-12-2012-18:43:51


Beckamp: Hvordan fik du den gamle skærm af?

Borede du punktsvejsningerne op? Var den svejst mellem skærm og panel under forruden?

tb205gti

Svaret d. 30-12-2012-19:03:42


Uanset hvilken af ovennævnte muligheder/løsninger der vælges, så gør jer selv den store tjeneste at slutte af med et par inderskærme ! Hvis man lader samlingen stå åben (uden fuge) er det næsten en nødvendighed for at undgå at møg og skidt kommer igennem samlingerne nedefra (sprøjt fra forhjulene)

CSø ;-)

CSø

Svaret d. 30-12-2012-20:33:04


Jeg skar dem lags samlingerne og slep de gamle punkt svejsninger væk.. men kan man svejse dem nede fra.. og oppe ved torpedo stykket?

BECKAMP

Svaret d. 30-12-2012-21:39:34


Tilbage