mpi.

02-12-2009-16:52:54

Hvor kan man finde noget om fejlfinding på indsprøjtningssystemet på Mpi´en. Står der noget i den tilhørende Haynes. Eller hva´? ;-)
mvh. Carsten.

jelshøj

hayens har lidt i deres bog om det hva er problemet har kørt mpi mini i snart 4 år og har lavet en del og læst en del om hvordan det fungere

zeemax mini

Svaret d. 02-12-2009-20:58:05

Den går en smule ujævnt kold, og kan godt skyde en smule. Og skulle gå i stå ved kryds, når den er varm. Umiddelbart lyder det, for mig, som om den går for magert.
Når man giver lidt gas, lyder den fint, og tager pænt omdrejninger.
Jeg ved ikke, om der er nogle følere, der er mere sart end andre. Kølevandsføler evt.
Der var ikke noget for nogle dage siden. Diverse stik har været afmonteret, da der skulle skiftes en pakdåse. Ingen lysende motorlampe.
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 02-12-2009-21:14:12

prøv of skifte manifol pakning. den går menlig meget mærkeligt hvis den bare er det mindste utæt. ellers smid en tester på den gemmer nemlig alle fejl der har været siden den sidst er blevet slette. ;-)

batman

Svaret d. 02-12-2009-21:41:16

Okay. Pakningen kan heldigvis testes med noget startgas. Og en tur ud til Bosch? Fy for den fede! Er du klar over hvor dybt de graver i din lomme! :-D
Dét er sgu sidste udvej. Men ikke taget af bordet, absolut ikke. ;-)

jelshøj

Svaret d. 02-12-2009-21:44:05

kender du ikke en. der har en tester? der kan klare det orange. :-) mpi`er har en anden type pakning med metal på den side. men man kan bare sætte en std. i den. :-)

batman

Svaret d. 02-12-2009-21:59:04

Godt du nævnte det med pakningen. Tak for det ;-)
Hvorfor fanden skal de også gå og lave alle ting om.
Tester? Næ, desværre ikke.
Måske de mpi´er bliver så udbredte, at det kan betale sig at anskaffe en tester.
Er det ikke noget Bosch-Lucas, der sidder i sådan en moderne Mini?
Er den ikke så ny, at det er OBD II, der er brugt.
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 02-12-2009-22:21:28

der går vist en vacuum-slange fra mapsensoren der sidder i styreboksen til luftfilterkassen, der gør der i hveritifald på min, men det er en spi, men min gik rigtig skidt engang den var faldet af..
Jeg mener ikke minierne nåede og få obd stik, og så skal man bruge en rover testbook tester for at komme på motorstyringen

FWZ

Svaret d. 02-12-2009-23:06:56

Okay. Det med slangen skal da tjekkes. Tak for input.
Tænkte nok, at deres elektronik skulle være mere besværlig end ``rigtige`` biler! ;-)
Carsten

jelshøj

Svaret d. 02-12-2009-23:46:34

lamda sonden kan også være et problemet efter som den styre blandingen ved normal kørsel og ved tomgang men slår fra når motoren når over et vist omdrejningstal og/eller en hvis belastning på speederen der sider også en tomgangsventil på siden af manifoldet som er med til at styre blandingsforholdet op til jeg tror det er 2500omdr jeg havde en der hang en smule en gang den skød dog ikk men havde også nogle problemer langt nede i omdrejningsområdet lamdasonden kan tjekkes med et multimeter men ved ikk om tomgangsventilen kan det er en lidt mystisk fætter på sådan en ellers har jeg en gammel tomgangsventil liggende i kan prøve med i skal bare skifte studsen neden under med den anden ventil for studsen er knækket på min men har en der skulle virke hvis i vil prøve med den og der er ingen vacumslange til map sensoren på en mpi på sådan en vogn sidder map sensoren direkte i manifoldet men tjek vacumslangen til bremseforstækeren den kan godt lave lidt ballade hvis den er utæt men plejer dog ikke at gå i stå eller skyde det er mine bedste bud prøver lige og se om jeg kan finde nogle dataer på tomgangsventilen

zeemax mini

Svaret d. 03-12-2009-12:54:43

nej det er ikke obd 2 på en mpi til test den kan også være lidt mystisk at læse fejlkoder ud af kender en der ejer et autoelektrikerværksted som jeg måske kan få til at læse fejlkoder ud lidt billigt ;-)

zeemax mini

Svaret d. 03-12-2009-12:58:02

det er det der mystiske mems styring på sådan en jo det er lidt kryptisk har også et par andre sensore liggende i kan prøve lidt med bla. en kølvandstemperatursensor og en knastakselsensor

zeemax mini

Svaret d. 03-12-2009-12:59:51

men jeg kan se jeg bor på den anden side af sundet så det bliver vist ligeså dyrt at få læst fejlkoder ud herover eftersom du skal over broen :-(

zeemax mini

Svaret d. 03-12-2009-13:02:15

hva pakdåse skulle skiftes??? hvis det er den bag svinghjulet så tjek lige krumtapssensoren der er sart overfor metalstøv og spåner

zeemax mini

Svaret d. 03-12-2009-13:07:25

Det var netop pakdåsen bag svinghjulet, der lækkede olie. Og det er fandeme godt med lidt kendskab til eventuelle skavanker, tak for det, zeemax. Thumps up! ;-)
Det er en 98´er, der kun har kørt knap 40 tusser, men den har stået længe, og det gavner ihvertfald ikke pakninger. Men om den lider af dårlig føler eller tomgangsregulator, det burde den jo ikke.
Men den gik fint nok inden udskiftning af pakdåsen, så måske et stik kan være problemet, men godt du nævner det med krumtapføleren. Dens stik må have været afmonteret.
Carsten

jelshøj

Svaret d. 03-12-2009-15:06:21

jeps det er OBD II sidder lige over pedalerne i bil se nede fra :-)

batman

Svaret d. 03-12-2009-20:04:53

Aha! Lyder spændende. Nu har jeg eller lige gået og kæftet op om de skide englændere, og deres mangel på sund fornuft! ;-)
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 03-12-2009-21:29:00

Jeg kom i tanke om noget.........den føler, der sidder nede bag på blokken, er det en bankesensor, eller kan det være knastføleren.
Den sidder dejligt ubekvemt! :-(
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 04-12-2009-08:28:59

det er en knast føler ;-) den er med til at styre insprøjtningstidspunket det gør krumptapsføleren ikke alene på grund af den sekventielle insprøjtning og for bedre motorgang og emitioner

zeemax mini

Svaret d. 04-12-2009-09:48:43

Okay. Tak igen. Det var hurtigt ;-)
Men måske sådan et topprodukt fra UK slet ikke har en bankeføler?
De ledninger var nemlig blevet rykket ud af stikket, da forrøret blev skiftet. Men mon ikke motorlampen havde lyst, hvis forbindelsen var afbrudt, eller dårlig.
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 04-12-2009-10:36:21

hehe Carsten sådan nogle pære kan jo være i stykker. ;-)

batman

Svaret d. 04-12-2009-19:19:51

Haha! Det kan du have ret i. Har sgu ikke set efter...........endnu.
Jeg må se, hvad ejeren siger.
Carsten

jelshøj

Svaret d. 04-12-2009-20:30:58

nu kan det godt være det er mig der spørger rigtig dumt men i de år jeg har kørt i min mpi har jeg ikk fundet nogle motorlampe den eneste advarselslampe jeg kan finde som ikke er på de andre er srs lampen men der er jo airbagsystmet srs= safety restraint system

zeemax mini

Svaret d. 07-12-2009-10:32:29

Jamen du har sikkert ret. Jeg har absolut 0 forstand på Minier med indsprøjtning, men gik udfra, at der skulle være en kontrollampe for om det virker. Men ok, man ved jo aldrig med de englændere ;-)
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 07-12-2009-13:55:37

hehe nej de er lo lidt serprægede men hvis der er nogen der ved hvor motorlampen sider så må de gerne skrive for jeg ville godt vide hvis der var en

zeemax mini

Svaret d. 08-12-2009-10:37:55

Opdatering !
Diverse stik afmonteret og renset. Og l*rtet kører igen. ;-)
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 12-12-2009-14:39:42

jeg har lige kikket i mine værkstedsmanualer og jeg kan ikke finde nogen steder at mpi`en skulle have en motorlampe, men godt den er kommet til at køre igen ;-)

FWZ

Svaret d. 12-12-2009-17:29:09

okay men du ved ikk hvilket stik der gjorde forskellen???

zeemax mini

Svaret d. 12-12-2009-18:24:20

Næ, desværre ikke. Men jeg skal høre ad, om han kan huske det. Tror bare han tog dem fra den ene ende.
Carsten

jelshøj

Svaret d. 12-12-2009-19:26:29

Tilbage