Klikken fra undervognen

24-11-2009-18:39:55

Hej

Jeg har i noget tid haft bøvl med en træls klikken fra min undervogn...flere folk er kommet med bud men uden held. Måske der er nogle herinde der kan have en ide til hvad der er galt.

Jeg kører med de gule spax dæmpere i standard længde og med hi-low som er sat således at bilen faktisk ikke er sænket i forhold til standard. Jeg har 13x7 Ultralite fælge og ellers er undervognen standard. Bilen har i flere år kørt med dette setup uden problemer. Da kliklyden kom trode jeg at det var dæmperne, jeg købte derfor nye dæmpere og klik lyden forsvandt midlertidigt, men kom hurtigt igen. Lyden er værst når jeg kører på ujævnt underlag som fx brosten eller asfalt belægning med revner og huller. Jeg kan desuden få klik lyden frem ved at trykke ned på karosset. Ved kørsel på jævn vej er den nærmest ikke eksisterende.

Når jeg løfter bilen op med donkraft så dækket hænger frit og prøver at trække op i selve fælgen er der ikke ret meget modstand...er det normalt, hvor hårdt skal det normalt være at trække det op?

Det kan lige tilføjes at selv om bilen er standard højde føles undervognen MEGET hård i forhold til andre minier jeg har prøvet at rygge i.

Alle bud eller forslag er velkommende, for jeg er mildest talt på herrens mark med hvad jeg skal forsøge.

- Michael

skrue

Hejsa, jeg har nogen lunde samme problem, mit kan frembringes ved at skubbe karosseriet frem og tilbage.
Det er dog kun bag i bilens vendstre side det er galt.
Men har du prøvet at se om selve stødæmperen er spændt ordentlig fast i toppen, eller om det måske er fordi selve svingarmen at der er slør i lejet eller at den muligvis ikke har nok fedt..

Henrik0225

Svaret d. 24-11-2009-19:24:11


De er spændt ordentligt fast ja,det er tjekket :) og svingarmen er lige blevet renoveret så der er ingen slør i lejet der og massere af fedt. ER ikke helt sikker på hvor min lyd kommer fra men tror det er fra forhjulene.

skrue

Svaret d. 24-11-2009-20:18:02


Det med kliklyde er en dagligdagsforteelse, når man har en mini, for alting kan sige mærkelige lyde i en mini, og den dag hvor man har en mini uden lyde, er det fordi den er kørt over af en damptromle, og ikke højere end en flue skal ligge på knæ for at se ind af vinduerne, men i dit tilfælde kunne det lyde som om dine rubber-coones er færdige, så den affjedring du nu har helt og holdent varetages af dine dæmpere.
Er gummiaffjedringen færdig, er der blevet afstand mellem kontaktfladerne på dine ``trompeter`` som i dit tilfælde er hi-lows.
Prøv at slrue din undervogn lidt op, og stopper lydene-klikkeriet, skal du have nye rubber coones.
Knast

knast

Svaret d. 24-11-2009-21:00:12


haha ja det har du vist ret i. De kommer og går de kære lyde, men til tider er der jo enkelte af dem som man bliver nødt til at gøre noget ved ;)

Lyder til at det kunne være en mulighed med gummi keglerne vil prøve at skrue på mine hi-lows og se om det kan være løsningen.

skrue

Svaret d. 24-11-2009-21:21:04


Så er det blevet skruet. Som sædvanligt dukker der nye interessante spørgsmål op!

Jeg hævede, som anbefalet, mine hi-lows, kørte så en tur og klik lyden var bestemt minimeret. Derefter afmonterede jeg begge front dæmpere og kørte så en tur. Klik lyden var nu helt væk! Så udluftede jeg dæmperene og prøvede at sætte dem på igen. Klik lyden var så tilbage! Ergo dæmperne er nok gået til, undre mig bare at jeg ikke kan få dem til at sige nogen klik lyd når de er taget af bilen, er det normalt? de går jævnt både op og ned og der virker bestemt ikke til at være noget galt med dem.

Det der så er endnu mere underlig, er at inden jeg begyndte at rode med mine hi-lows konstaterede at selve bump-stoppet nærmest stod oven på den øverste svingarm. Hvilket jo selvfølgelig har været en del af grunden til den hårde undervogn. Men der må bare være et eller andet helt galt med geometrien, for når jeg måler fra jorden og op til den vandrette trim-liste på karosseriet så var der ca. 24,5 cm hvilket jo så vidt jeg ved er omkring standard højde eller hvad?

Hvis jeg nu køber nye rubber-cones og det viser sig at de gamle faktisk er kolapset og dermed er skyld i de gamle dæmpere er ødelagte så vil det jo betyde at bilen pludselig står meget højt uden mulighed for at sænke den, med mindre jeg begynder at save i mit bump-stop, og det er jo ikke nogen løsning. tænkte også på om det kan have noget at gøre med at jeg burde køre med de korte-dæmpere istedet for standard længde.

Michael

skrue

Svaret d. 25-11-2009-22:22:22


Spændene tråd! Jeg er igang med at få lavet min mini, og glæder mig meget til at læse svaret på ovenstående spørgsmål..

Håber det løser sig for dig, michael.

Jonas

jonasb

Svaret d. 26-11-2009-22:51:10


Det håb er du ikke den eneste, der sidder med! ;-)
Kollapset gummielement er næsten eneste mulighed. (ikke plads til flere grå hår) :-)
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 27-11-2009-00:56:42


hmm okay det ser ud til at jeg bliver nødt til at gøre spørgsmålene lidt mere simple. Der må da være nogle der ved noget!

1. Kan man på en defekt dæmper fremprovokere en klik lyd når man bare har den i hænderne?

2. Hvad er højden fra jorden til trim-liste-kanten på karosset hvis bilen står i standard højde på 13`` hjul?

3. Hvis man kører på 13`` hjul og geren vil sænke bilen skal man så bruge de forkortede dæmpere?

skrue

Svaret d. 27-11-2009-13:20:50


:-) Ja tak! Simple spørgsmål til simple hjerner ;-)
Jeg kunne ikke fremkalde en kliklyd pr. håndkraft. Tror ikke man kan lave bevægelsen kvikt nok. Mit gæt.
Hvis du sænker bilen vedhjælp at kompressionsværktøjet, ned til det ønskede, og så måler afstanden mellem ophængspunkterne, og sammenligner med tabellen på Minispares, må man kunne nå et resultat. Tror Mr. Vizard har skrevet, at op til 1,5 `` sænkning får man ikke problemer.
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 27-11-2009-14:52:00


min havde et ret alvorligt klik når jeg kørte over bump og så videre. det var mit knokkelled der var gået..
nikolai

Heissel

Svaret d. 29-11-2009-14:22:02


Tilbage