Mere ``ny motorsnak``

28-10-2009-19:21:18

Hej gutter!

Overvejer at skifte motor i minien, MEN!

Hvis jeg har husket rigtigt så vis jeg skifter til en motor fra f.eks. 1990 så ændrer jeg bilens identitet og så er den ikke veteran om 3 år mere? Har jeg ret?

Nu så jeg Jelshøj tror jeg det var i en anden tråd skrive at man gerne må tune sin originale motor mere end 20%? Hvis det er rigtigt er der så en øvre grænse? Og hvor meget kan man få ud af en 850`er fra `78? :p

Hilsen Kasper

Kasparr

ja du må tune alt det du ve du må bare ikke åbne motoren
alså skifte top og så vider

denlille

Svaret d. 28-10-2009-20:37:26


Jeg havde faktisk det indtryk at du måtte gøre hvad end du vil.
Din 850 er født med 37hk, så du må dreje på den til du kan få 44.4hk ud af den.
Det er 20% hvis mere end det skal den omregistreres.
Mht til klassisk og veteran forsikringer, tror jeg heller ikke de tager det så tungt så længe det er ``klassisk`` tuning.
Det er jo alt med lettere svinghjul, sports knaste, sport toppe, dobbelt weber carb osv.

Men start med et stage 1 kit. det gir lidt lyd, og gør den en smule friskere. :-)
Du kan få masser af spas ud af en 850...

julianfalck

Svaret d. 29-10-2009-09:10:53


Du kan også sætte store ventiler i top og en god gammel 731 knast,og en 1,5 tomme SU.Det er til lidt vinterhygge,god fornøjelse med minien. :-)

olsen

Svaret d. 29-10-2009-09:57:42


Hehe du kan også bare trække chokeren ud i tomgang, så går den ujævnt, og så tror folk den er vild. ;)

hehe, nej det mener jeg selvfælgelig ikke. Hvorfor ikke bare betale afgift og få en 1275 A+ motor i? Evt en 72 hk model fra en MG Metro? Inklusiv skivebremser, brede tromler m.m.
Det kommer også til at koste penge at tune din gamle motor.

Niels

Ministeren

Svaret d. 29-10-2009-10:12:07


`` Hehe du kan også bare trække chokeren ud i tomgang, så går den ujævnt, og så tror folk den er vild. ;)``
Årrh mand ! Er det sådan man skal gøre!? Fandens, alle de penge man kunne have sparet!! :-D :-D
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 29-10-2009-19:07:36


Ja den med chokeren kunne i godt have fortalt noget før :-) :-) Så havde man da været fri for alt det arbejde :-D

Scotty

Svaret d. 29-10-2009-19:57:02


Havde nu også tænkt mig at købe ny motor og opgradere bremser etc, men jeg tænkte nu mere på afgifter. Hvis jeg køber en ny A+ motor vil skat så ikke sige at der skal betales ny afgift?

Kasparr

Svaret d. 29-10-2009-20:30:42


Hvis en 998 A+ har max. 20 % mere end den oprindelige motor, kan jeg ikke se noget problem. (nærsynet) ;-)
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 29-10-2009-21:04:20


Mig bekendt beregnes afgiften da ud fra oprindelig pris i det årstal bilen blev født. Husker jeg helt forkert?

Hehe den med chokeren fik jeg fra en svend der engang var ansat i mine forældres firma. Han havde en mini engang, og for at narre fjenden lavede han skarpknastlyde med sin choker. Hehehe.

Niels

Ministeren

Svaret d. 03-11-2009-15:24:20


Jeg fik nu at vide engang (godt nok for længe siden) at man må tune lige så tosset man vil på den originale blok, ikke noget med indsprøjtning eller turbo.

Når det er sagt så tvivler jeg nu på det fornuftige i at begynde at arbejde på en 850CC motor. Der er vist billigere heste i at opgradere til en 1275.
Som Wizars har udtrykt det:``There is no substitute for cubic inches``
/Bo

Bonjacobsen

Svaret d. 05-11-2009-16:50:35


Jeg fik lagt en 1275 i min uden at det kostede noget i afgift. Du skal dog have skivebremser på den foran, hvis du vil have den motor i. ;-)

Moveso

Svaret d. 22-11-2009-17:40:08


Hør nu lige her !

Det er tilladt at trimme/tune mm, op til 20% af motorens oprindelige ydelse, uden at skulle betale afgift, men der er andre ændringer, som ikke er lovlige, så som at skifte/opgradere modelstørrelse/variant.
Der er ingen krav til skivebremser i den henseende, men afgiften beregnes ud fra bilens datablad, som de daværende importør (DOMI) har lagt til grund for typegodkendelsen.
Hvis man derimod sætter skivebremser på, har bilen skiftet bidentitet, og så skal der også falde reg.afgift.
Synsfolkene ved ikke ert meget om tingenes tilstand på gamle minier, så mange gange ``slipper`` man for yderligere, men opstår der en sag, så er syn af bilen ikke en sikkrehedsventil, for told/afgiftberegning-endsige betaling.
Hvorledes man når frem til 20 % ekstraydelse, er op den som laver det, og loven skriver intet om dette i øvrigt, men se på færdselsstyrelsens hjemmeside, under detailforskrifter for motorkøretøjer, hvordan det hele er skruet sammen, men læs også om afgiftberegning/berigtigelse.

Knast

knast

Svaret d. 22-11-2009-20:27:44


Hej Kasparr

Jeg har også været ved at kigge lidt på samme emne, da jeg selv overvejer noget.. men læs lidt på det. :-)

[url http://www.fstyr.dk/sw23095.asp [/url

Subir

Svaret d. 30-11-2009-21:53:01


Hej Efter vejledning af skat lykkes det at finde denne hjemme side. Nået kan di dog hjælpe med.

Motortuning er tilladt så længe det sker på den originale motor eller en senere ilagt tilsvarende motor. Der er her ingen procentgrænse for effektforøgelsen. Generelt for alle typer motortuning gælder, at når tuningen får karakter af en motorombygning, eksempelvis når der foretages væsentlig indgreb, fx ved udskiftning af topstykke, motorblok eller krumtap, vil dette blive sidestillet med et egentlig motorskifte. Dette betyder, at 20 pct.-grænsen gælder.

Der er meget spændende at læse her på dette link.

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=110564&vId=201261&i=249&action=open#i110564
Det må sige at meget er skåret ud i pap

:-P
Austin7

austin7

Svaret d. 06-01-2010-15:48:06


Et er så hvad skat siger, noget er hvad færselsstyrelse skriver. Jeg skal se, om jeg kan finde et link. Mvh.Niels :-(

skrotspeed

Svaret d. 07-01-2010-12:57:00


Du skal ikke lede længe for her er linket.
Hilsen Austin7

http://www.fstyr.dk/da-DK/Service%20pages/FAQ/Koretojer/Tekniske%20krav%20til%20koeretoejer/Tuning%20og%20chiptuning.aspx

austin7

Svaret d. 07-01-2010-16:10:35


tak for det, folk snakker altid om at hvis bilen er fra før 1984 så må man tune alt det man vil. Ikke at jeg er hellig, har haft både en mini med marina motor, en escort mk1 med 2000 ohc motor. :-) :-) tuning er ok men større motor er = mere moment. :-)

skrotspeed

Svaret d. 07-01-2010-16:33:24


jeg har kigget rimelig meget på det der efterhånden og der er kun få regler 1.hvis du ændre motorstørrelse så den har over 20% mere så skal der betales afgift efter den størrelse motor der er kommet i det vil sige hvis du har 850cc motor og lægger en 1275 skal du betale forskellen på disse modeller men hvis du nu har en 1275 cooper s f.eks. findes der fo ingen højere model så den må du i Principet ændre lige så tosset du har lyst MEN!!!! men er tunningen under 20% behøves du ikke fortage ændringer på bilen styrtøj bremser eller andre ting men den skal stadig overholde forureningskrav for den bilårgang er det over 20% skal der ændres bremser og styrtøj karrosse osv. så det gør køretøjet ``forsvarligt`` at køre i forhold til det forøjet antal heste HVILKET ER SYNSMANDENS AFGØRRELSE OM DET ER ELLER EJ!!!!! g så skal den ikke forurene mere end det tilladte for den årgang men hvis synsmanden er rigtig strid kan han forlange godkendelser på alt det vil sige det er den hårde vej med TUV godkendelse osv. men da synshaller er privat firmaer så ønsker de jo ikke at skræmme kunder væk så de godkender det meste :-P og når det så er sagt er der fo nok grænser for hva de godkender men det er generalt nemt og er det først skrevet ind i bilens papire at den er tunet til et eller andet og er godkendt til det kan dommen IKKE!!!! omstødes uanset hvad med mindre bilen bliver afmeldt og skal registreres igen der er vist lidt speciele regler med hensyn til trykladning men er altså ikke sikker

zeemax mini

Svaret d. 08-01-2010-13:42:37


Hej Du skal huske dette.
mere end 20 %, er det nødvendigt med dokumentation fra producentens side, der erklærer, at bilen er egnet til denne effektforøgelse.

En mini der er født med max motorkraft bestemmer de max 20% ellers skal der skaffes dokumentation fra producenten.

Hvad er så den på en 1275 hvor mange hk har den så?

Læst her.

Hvis motorens effekt forøges med mindre end 20 %, må bilens støjniveau (standstøj) ikke stige med mere end 3 db (A) i forhold til det støjniveau, bilen havde ved 1. registrering.


Hvis du forøger motorens effekt med mere end 20 %, skal du kunne fremvise ny dokumentation for støjniveau i form af måling af både kørsels- og standsstøjsmåling.

Sikkerhed

Hvis du laver konstruktive ændringer på motoren er der også krav til bilens sikkerhed.

Bilen skal kunne holde til effektforøgelsen (sikkerhed).

Hvis du øger motoreffekten med op til 20 %, anses bilen for fortsat at være sikkerhedsmæssigt forsvarlig. Hvis motoren får øget effekten med mere end 20 %, er det nødvendigt med dokumentation fra producentens side, der erklærer, at bilen er egnet til denne effektforøgelse. Dokumentationen kan bestå af en erklæring fra bilfabrikanten om bilens egnethed for effektforøgelse eller evt. bilfabrikantens beskrivelse af, hvilke ændringer, der vil være nødvendige, hvis bilen fortsat skal være sikkerhedsmæssigt forsvarlig. Andre former for dokumentation kan være TÜV godkendelse i henhold til Merkblatt 751 eller dokumentation for, at bilen er teknisk identisk med en anden variant, der har højere effekt.

Hvis bilen eftermonteres med kompressor med wastegate eller med turbolader, vil det i alle tilfælde anses for at have givet en effektforøgelse på mere end 20 %.

Hilsen Austin7

austin7

Svaret d. 08-01-2010-15:32:32


Hej
Nogen der kender denne model. Har 115 hk.

http://www.miniresource.com/bacm30.php

Austin7

austin7

Svaret d. 09-01-2010-10:10:04


Har godt set dem før. Men de koster mange knaster lige en der er blevet solgt i UK til 270000kr :S

cakke

Svaret d. 20-01-2010-14:07:35


Hej Det var bare at hvis den er en standart mini så kan der muligvis øges op til de 115 + 20% uden at skaffe den dokumentation fra producentens side, der erklærer, at bilen er egnet til denne effektforøgelse.

austin7

Svaret d. 20-01-2010-16:28:08


Tilbage