Tandremskit fra Minispares

29-09-2009-23:07:23

Jeg forsøger at få et overblik over stumperne, og priserne, på at bygge en 1293 kompressormotor.

Er der nogle af jer der har gode/dårlige erfaringer med tandremstræk af knasten? Og hvor mange km kører sådan en rem?

På forhånd tak

Niels

Ministeren

Hej Niels

jeg har kun godt at sige om tandremstræk og hvis du kan lave dit system kun med tandrem så er det kun bedre.. jo mere enkelt jo mindre kan der gå galt ;-)

hvis du kunne købe MED´s det nye remhjul der er ca 19mm bred ville det jo være fint der kan man også sætte dæmperhjul og takt hjul på 1-36T
http://www.med-engineering.co.uk/category_results.php?cat_id=126

hvad du så gør med generator og kompressor hjul hved jeg ikke måske kunne man spørge dem om de kunne lave hjulene til dig...

angående km, remmen kan køre er vel ca. det samme som en nyere bils tandrem, det eneste du skal sørge for er at remhjulene sider fuldstændigt lige ud for hindanden, jeg brugte en metal-linial men noget så nymoderne som laser kan også bruges
:-D

håber det er nok end til nu :-)
mvh. Rasmus

mayfair91

Svaret d. 30-09-2009-00:36:33

kom lige til at tænke på denne mini på bil galleri

http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=59641

måske der er nogen der kender ham....

mayfair91

Svaret d. 30-09-2009-00:46:30

Hvis du mangler en kompressor til dit projekt, så har jeg en så godt som fabriksny Eaton M45 fra en BMW cooper S, der kun havde gået 32 km inden den blev konverteret til Works. Den kan du få for 3000 inkl. porto.
Mvh. Ulrik O (UO@teo.au.dk / 61702882

Ulrik

Svaret d. 30-09-2009-11:13:00

Hehe det er en sjov historie, for den tandrem jeg taler om er til at trække knastakslen med. ;) Hehe.

Men ja, jeg er også ret lun på tandrem til kompressoren, dog er der mange som forsøger at fraråde mig det, pga at der er mange vibrationer, som kan slide hovedlejerne hurtigt...

Ministeren

Svaret d. 30-09-2009-13:29:34

Nok et åndsvagt spg. men: skal kompressoren ikke trækkes af en rem?? ??

Appelsinen

Svaret d. 30-09-2009-14:33:05

Det er lige hvad den skal. :) Og tandrem er vidlt god til at overføre en masse kræfter, uden at skulle spændes ret hårdt op. Det er derfor det er noget der dur.

Ministeren

Svaret d. 30-09-2009-14:43:48

Og ang. knastakseltrækket, så er det som alternativ til dobbeltkæde. Så må man jo komme raslen til livs.

Ministeren

Svaret d. 30-09-2009-14:44:58

Det mente jeg nok også. Havde aldrig hørt om en der skulle trækkes af en kæde.
Men er tandrem så meget bedre end en Dobb kæde?? :-)

Appelsinen

Svaret d. 30-09-2009-15:34:48

Lavere friktion, kortere holdbarhed!! :-)
Og meget mindre støj. Som der jo ikke er mangel på i omtalte køretøj ;-)
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 30-09-2009-16:21:23

Må indrømme at jeg godt lige kan klare at skifte tandremmen når det bliver nødvendigt.

Du Carsten, er det en dødssynd at komme nogle af Mini`ens skavanker til livs? Måske endda isolere den med lidt bituminen osv? Den behøver jo ikke ligefrem at larme bare pga man er lidt nostalgisk. ;) Jeg vil i hvert fald gerne forny den lidt, og se hvad der er muligt. Måske der til sidst kun er lidt ventiltikken tilbage. ;)

Og ``kortere holdbarhed`` - er det noget du har noget fakta om?

Mvh Niels

Ministeren

Svaret d. 30-09-2009-16:52:56

Mini`en er en bil med køreglæde. Vi køre i den fordi den giver os glæde og et smil på læben.
Men samtidig så er det jo en Engelsk bil, og de er jo ikke altid helt perfekte.
Jeg har en god ven der altid siger at man skal være glad for at køre en mini, så er der noget der skal laves lidt om for at skabe den køreglæde, så er det vel en nødvendighed.

Man behøver ikke at være vildt fanatisk. ;-)
Så en dødssynd er det ikke i mine øjne at ``forbedre`` den geniale bil :-P

Appelsinen

Svaret d. 30-09-2009-17:27:21

Nej nej, Niels. Lav endelig forbedringer! :-) De der skide englændere kunne jo ikke finde ud af det!! ;-)
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 30-09-2009-18:42:02

Hehe tak for støtten.

Men er der slet ingen af jer der kører rundt med tandremstrukken knastaksel?

Ministeren

Svaret d. 30-09-2009-18:44:18

Næh.........men vi snakker gerne om det alligevel ;-) :-)
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 30-09-2009-19:52:14

Hehehe ja, selvfølgelig skriver du med alligevel. ;)

Ministeren

Svaret d. 30-09-2009-20:01:24

:-) :-)
Jeg tror du vil blive godt tilfreds med tandremstræk. Og mon ikke Minispares giver et bud på holdbarheden. Den behøver jo ikke knække på bedste Opelmanér, før intervallet for udskiftning er nået :-(
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 30-09-2009-20:17:34

Tror du har ret.

Ministeren

Svaret d. 30-09-2009-20:30:46

Jeg har kørt med minispares tandrems kit i ca. 8 år og der har på intet tidspunkt været problemer, og som der er en der skrev længere oppe så slipper man for kæde støj.

/
Martin

miniturbo

Svaret d. 01-10-2009-08:20:09

Hej Martin. Tak for dit svar. :) 8 år, det er ikke tosset. Hvor længe kører du på en rem? Selvom det jo nok er alderen der tager livet af den, og ikke km-tallet.

Mvh Niels

Ministeren

Svaret d. 01-10-2009-11:32:35

Jeg skifter ca. hvert 3 år, men tror sagtens den kan køre længere da bilen altid holder i opvarmet garage og remmen derfor ikke rådner så hurtig, som på en bil der bliver brugt året rundt i svingende temperaturer.
Som du er inde på så er det ikke km der tager livet af den :)

Mvh Martin

miniturbo

Svaret d. 01-10-2009-15:33:53

Fint. Er heller ikke så nervøs for det. Vil altid kun være en bil til fis og balla`e for mig. ;)

Ministeren

Svaret d. 02-10-2009-10:03:13

Hva´fanden!? En Mini er sgu en seriøs ting. Kulturhistorie, nummer 3 som århundredes bil, så vidt jeg husker. Og et signal om interesse i bilen.
Den er sgu ikke nogen 13 på dusinet køretøj længere. ;-)
Mon ikke det værste for tandremmen er evt. oliespild fra pakdåsen?
Olie er ihvertfald døden for tandremme.
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 02-10-2009-13:12:21

Den største fordel ved at skifte til tandrem er nok, at sandsynligheden for oile spild minimeres. Min motor drypper ikke olie og dette er ikke fordi der ingen er på :)

Har i fredags lige deltaget i trackday på Padborg park og selv efter en hel dag med masser af klø, var der ikke en eneste olie dråbe, der var dog lidt vandspild da vand temperaturen havde været lidt for høj og overtryks ventilen på køleren lige lukkede en lille smule ud.

Martin

miniturbo

Svaret d. 02-10-2009-14:24:58

Ja, og hvorfor fa`en blev den ikke nr. 1? Jeg forstår det ikke. Men jo, Oliespild skal selvfølgelig undgås. Jeg må være forsigtig med pakdåsen.

Lyder jo nærmest som ren idyl, Martin. Hehe. Havde selv først en 850 motor. Den dryppede ikke en eneste dråbe, men til gengæld var den ret tørstig. Den var nok bare slidt og træt. Kunne være rart at minimere begge dele ved næste motor. ;-)

Det kan jo ske man lige skal tage et kig ind til remmen ved sæsonstart. Det vil jo afsløre alt. :-)

Niels

Ministeren

Svaret d. 03-10-2009-20:31:47

Tilbage