For høj tomgang på 998

24-09-2009-15:45:02

Jeg kan ikke stille tomgangen nok ned på min 1000´er. Co er cirka 3 og tænding er stillet efter hvor motoren trækker bedst.

Men tomgangen står på cirka 1200rpm, selvom tomgangsskruen er skruet HELT ned.
Når motoren er kold og choker er fra, så står den på 800 men ved driftsvarm motor så er den ved de ca 1200rpm.¨

Jeg har, ved varm motor, prøvet at dreje strømfordeleren lidt frem og tilbage, men det lader ikke til at give noget effekt.

Er der nogen der har en idé hvad jeg nu skal prøve? Det lyder lidt vildt når tomgangen står så højt...

Kan det være co er står for højt?

MartinKnudsen

Du kan godt sætte co´en op til 4,5 %. Ihvertfald for de gamle modeller.
Men ellers kunne det jo være en slidt gasspjældsaksel. Og hvis der er det der lille hul i selve spjældet, kan det også give så meget luft, at tomgangen ikke kan komme ned.
Evt. en utæt manifoldpakning. Men så burde co´en nok være lavere.
Du er sikker på, at chokeren ikke er justeret så tæt, at den trykker lidt på ``håndgassen``
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 24-09-2009-16:05:48


Hvormeget chokeren ``giver`` gas, når den trækkes ud, justeres vha en lille skrue. Prøv at se om den er justeret så meget, at det er den der bestemmer tomgangshastigheden.

Normalt skruer man den så langt ud, at den ikke påvirker tomgangshastigheden når chokeren er skubbet helt ind.

Når så man har justeret til den rigtige tomgangshastighed, justerer man skruen indtil man opnår en passende øgning af tomgangshastigheden, når man trækker chokeren.

Boman

Svaret d. 24-09-2009-16:11:52


Med CO på 4.5% går den rigtigt dårlig i tomgang.

Med 2 karburatorer går den bedst i tomgang med en CO på omkring 1.25%

Boman

Svaret d. 24-09-2009-16:14:06


Der er en lille bitte smule sløre i akslen, men ikke noget der burde betyde noget. Jeg har også prøvet at sprøjte noget halvtykt olie-fedt fra en spraydåse, ind på akslen i tomgang. Det burde jo kortvarigt tætne eventuelle lækager, men gav ingen effekt.
Karburatoren er nyrenoveret med alt i dele, og gasspjældet er intakt og slutter tæt de steder det skal (er jeg ret sikker på)...

Inden co blev justeret med måler, kunne jeg godt jusse tomgang ned, men der stod co også så højt at apperatet ikke kunne måle det :-P

Jeg mener ikke chokeren skulle være problemet, den justerer ihvertfald først tomgangen op når chokerpinden er halvvejs ude.

MartinKnudsen

Svaret d. 24-09-2009-22:18:54


Så er der vel kun pakningerne tilbage.
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 25-09-2009-00:54:36


Tjaah..

Jeg har fundet ud af, at pakningen mellem luftfilter og karburator er væk. Den er nok faldet af i en justeringsperiode, for den HAR været der. Den skal jeg lige have fremstillet en ny af idag.

Alle øvrige pakninger er nye.

MartinKnudsen

Svaret d. 25-09-2009-11:12:15


Okay. Den burde så ikke have så pokkers meget med problemet at gøre. Men det giver jo urenset luft, så en ny er da bedst ;-)
Husk nu endelig at sørge for de 2 huller over selve indgangen til karburatoren også er der.
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 25-09-2009-12:27:04


Tilbage