1275 kun 60hp!!!!!

21-09-2009-18:38:19

hej har lige et spørgsmål til jer kloge hoveder derude min bil er en mpi mini 1275 den har fået

stage 3 topstykke 35mmindsugningsventil og standard udstødningsventil og 10:1 i kompression

1.5 roller rockers
lcb manifold medium bore
275 graders kent knast
justerbar knasthjul med dobbeltkæde
kn filter bygget ud i fronten for koldere luft
komplet justerbar styreboks

så mit spørgsmål er jeg har kun 60hp og 91nm i denne bil hva er der lige gået galt manden som ruller den har en mistanke til at knasten er forkert indstillet bilen har 90% af momentet allerede ved 2000omdr og så stiger de kun en smule til den har maks moment ved 3000omdr os så er kurven fakisk lige op til 5200omdr hvorefter den begynder at falde men kurven er mere eller mindre lige fra 2000 til 5200omdr og uden nogen huller hp hurven stiger fint op til 5500 ca hvorefter kurven falder igen der er heller ingen huller motoren trækker rent og pænt uden problemer kan knasten virkelig stå så forkert at jeg mangler 20 hk uden at kunne høre det på motorgangen eller kan andet i motoren skyldes de manglende hk eller må det være indstillingen af den programmerbare boks håber i kan hjælpe skønt det er en mpi

zeemax mini

Justerbar styreboks gælder vel også tændingen, ikke?
De 60 hk. Medregnet tab i gearkasse? Der ryger jo en pæn slat dernede ;-)
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 21-09-2009-19:20:25


Hej

ikke fordi jeg er særlig klog på dette område enu, men hvad med benzin tilførslen??

dyser, er de mon store nok til at kunne give den mængde benzin der skal til ???

benzin tryk er det højt nok til at kunne følge med ???

benzin pumpe kan den give højt nok tryk til at føde motoren???

jeg ved at minisport sælger benzintryks-regulator med i deres Stage 3 kit til mpi minier, nok for at man kan justere trykket højt nok op...

måske kan det lave/orginale tryk måske være årsag til at motoren kun har kræfter i det lave omdr. område og i de høje omdr. er der ikke nok tryk til at føde motoren, med det den skal have.... ;-)

mvh Rasmus

mayfair91

Svaret d. 21-09-2009-19:30:42


øjj øjj øjj
Det bliver spændende dette her.
Glæder mig til at læse eksperterne svar !!!!!!!!!!!!!

Mv TK

turbokaj

Svaret d. 21-09-2009-20:18:20


Tror ikke det ligger i knasten hvis din Mn kurve er stabil, Lyder til du har brugt mange penge på det og surt at mangle 20 hk hvis det er det der er lovet.

personligt har jeg intet imod elektronik, men er nu mere til god gammeldags mekanik, hvis muligheden er der tror jeg at jeg havde fyrret en 44 på den og kigget tændningen rigtig godt og grundigt efter hvis jeg da ikke havde skiftet den ud til noget andet for at sikre det ikke var der fejlen lagde.

hvilke kompression forhold køre du med???

nokke

Svaret d. 21-09-2009-20:59:49


10:1 i kompression :-D

mayfair91

Svaret d. 21-09-2009-21:48:59


Ja, blind mand ser ikke sådan lige skoven he he :-O :-P

nokke

Svaret d. 21-09-2009-21:53:51


Hvilke tændrør er der proppet i apparatet?
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 21-09-2009-22:21:02


sikke mange svar allerede ja styreboksen kan give mere end rigeligt mad inden vi justerede på den lå coen i tomgang på 8 og ved fuldgas over 15 så kunne co apperatet ikke tage mere det med tændrørene skal jeg lige undersøge kan kun huske de hedder ngk men kan sku ikk lige huske hva varmetalet er på dem og jo justerbarboks det gælder også tænding inden vi rørte ved tændingen stod den maksimale tænding altså ved maks belastning og fra 5000omdr og op til 32grader før top hvilket jeg har forhørt mig om skulle være der omkring vi nåede ikke at prøve at fifle ret meget med tændingen før vi stoppede for den dag men manden der ruller den menner ikk vi kan hive de ihvertfald 20hp der mangler bare på at fifle lidt med tændingen men hvad ved jeg den tændingsbankede først en smule da den blev sat endnu mere ned i benzin så den bør have et par grader ned men tro ikk det giver 20hk men det ved jeg ikk er desværre ik expert i nu men kan fortælle at den originale mpi motor har 63hp ved 5500omdr og 94nm ved 3000omdr så den er faldet siden den var original :-( :-(

zeemax mini

Svaret d. 22-09-2009-08:43:53


kan godt forstå det med en karburator men det med karburator kan jeg kun hvis jeg kan låne en og en mand der ved hvordan man sætter den til for jeg ved nemlig intet om karburatore ;-) og tændingen er elektronisk på mpi mini og du kan ikke lave den om til mekaninsk da hullet i blokken mangler på den type blok

zeemax mini

Svaret d. 22-09-2009-08:53:58


hva bør mini tændrør hedde hvis jeg skal op og ha 80-90hp er der nogen der ved det

zeemax mini

Svaret d. 22-09-2009-08:57:13


Dit topstykker, er det professionelt lavet? Evt et minisport, eller lignende? Siden du skriver stage 3. Lyder helt hen i skoven at du ikke har flere hk. Og du er sikker på dit kompressionsforhold? Ville da også mene du skulle have mindst 75.

Interessant problem.

Niels

Ministeren

Svaret d. 22-09-2009-10:25:32


Hvordan har dine stempler og ringe det? Er hele din motor blevet gået igennem mht stand, eller er det en slidt motor med frisk top?

Ministeren

Svaret d. 22-09-2009-10:28:55


den er renoveret for 10000km siden

zeemax mini

Svaret d. 22-09-2009-13:08:40


Det er vist 1 skridt frem og 2 tilbage :-( Færre heste for flere penge!! ;-)
Står knasten på 106 grader efter top for fuld åbning, eller hvad har I valgt som udgangspunkt?
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 22-09-2009-13:26:37


Lyder meget mystisk :-( et skud i tågen, er det de rigtige ventilfjedre til det vippetøj, og er der nok spillerum 0.40-0.45 på kold motor mener jeg... har ikke den store forstand på kat. men kan de ikke brænde sammen hvis de får for meget benz. så kan den vel heller ikke yde så meget hvis den ikke kan komme af med gassen... men det er kun et vildt gæt ;-)

rød1000

Svaret d. 22-09-2009-16:45:08


hmm 108 var udgangspunktet det var det kent cams brugte som grundmål men problemet var jeg anede ikk hvordan man stillede den forbandede knast så jeg fik hjælp fra en der mente han kunne derfor tror jeg at den måske står forkert men aner ikk om man kan ha sådan en flot kurve selvom knasten stå meget forkert det blev også gjort med skydelager på ventilen i stedet for mikrmeterur på knasten som jeg har fundet ud af senere man burde gøre så kan det være knastens forkerte indstilling der har ``stjålet`` mine heste og moment?????? :-(

zeemax mini

Svaret d. 22-09-2009-18:59:42


stage 3 fra minisport er det ja

zeemax mini

Svaret d. 22-09-2009-19:00:20


ventilfjedrene skulle passe i følge minisport

zeemax mini

Svaret d. 22-09-2009-19:01:23


Nej, det lyder lidt sært, sådan set ude fra amatørsidelinien ;-)
For kurverne ser jo fine ud. Så det lyder jo lidt, hm........??
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 22-09-2009-19:03:12


der er ikke kat på

zeemax mini

Svaret d. 22-09-2009-19:03:21


lige en anden ting tænkte på at sætte en lidt skrappere knast i til vinter så er inde og kigge på kent cams hjemmeside dem der står sp bag ved står det for scatter pattern????

zeemax mini

Svaret d. 22-09-2009-19:11:40


De er slebet forskelligt fra knast til knast, pga. den ujævne fordeling af gasserne, når motoren suger, og pga. tændingsrækkefølgen.
Vist ``overkill`` for almindelige dødelige :-)
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 22-09-2009-19:17:52


Du skriver ikke rigtigt noget om hvordan motoren ellers er. Hvor mange km har den gået? Hvis det nu er en voldkørt motor med 200000 km på klokken, så hjælper det ikke meget med alt det andet du har smidt i den. Tuning er jo som udgangspunkt basseret på at det du tuner på allerde er i top stand. ellers er der jo ikke det store formål med at begynde at smide nye stumper i den :)

Desværre findes der rigtigt mange skræk eksempler på netop det. Prøv at køb mini World magasinet. Bagerst i det er der altid en sektion med dyno test af biler med diverse opsætninger. og MEGET ofte er der langt mindre end folk forventer. Har af kyndige mennekser fået at vide at det tunings sæt som minisport og minispares sælger som lover 90 heste, sjælden yder mere end et par og firs!!!

Men måske det bare er mig der gætter. Du burde jo næsten vide alt det her når du har puttet så mange gode stumper og penge i din bil :)

skrue

Svaret d. 22-09-2009-20:40:26


Til Skrue:
Brugeren har oplyst at stemplerne i motoren kun er ca 10.000 gamle.

Mvh Niels

Ministeren

Svaret d. 23-09-2009-08:54:34


jeg ville kigge lidt på din knast evt 110 grader i stedet for 106 og sp står for scattern patter. når jeg tuner motorer bruger jeg meget tid på et justere knast men bruger som udgangspunkt det der anbefales og tager den derfra der kan bruges meget tid på at trimme en motor. men held og lykke det lyder spændende

minimiglia

Svaret d. 23-09-2009-09:49:16


forresten skriver du 108 hp et sted det er vist i overkanten med en 275 knast jeg ville tro omkring 80-85 hk dine tændrør skal nok ligge på 7 med de rigtige bogstaver på men det er også værd at ekspermentere lidt med at ramme bare 100hp er da en opgave i sig selv som ikke klares med et kit som dit på trods af det er rimeligt godt og effektivt :-)

minimiglia

Svaret d. 23-09-2009-09:54:29


Tilbage