Sportsrat vs blinkerarm

28-08-2009-18:15:45

Da min bedre halvdel er forkert skruet sammen til at køre Mini, og derfor ikke kan nå rattet ordentligt når sædet sidder hvor det skal, har jeg tiltet ratstammen og monteret et sportsrat så det kommer tættere på fører.

Alt sammen godkendt og accepteret som en brugbar løsning af den langhårende.

Men hvordan har I andre i samme situation (mht. sportsrattet altså) grejet at få blinklyset til at slå fra når rattet har været drejet?
På det nye nav, sidder nemlig ikke de tp tapper der skal ned i blinker-slukke-dimsen.

Er det noget der kan købes, eller skal jeg starte op i fræser og drejebænken og sætte noget i produktion?
Jeg har tænkt lidt på at lave dimsen så den spændes fast rundt om ratstammen, og dermed ikke monteres sammen med navet. Så kan man stadig få rettet rattet op, så det sidder lige når man kører ligeud.

MartinKnudsen

Evt. kan du bare bore et hul i navet, og sætte en stump gevindstang i, så den når ned til plasticdimsen, der styrer ``slå fra`` funktionen.
Nu har du vel husket at løsne tandstangen, inden du sænkede ratstammen?
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 28-08-2009-18:21:54


Yes, tandbassen blev løsnet inden. Ellers kan det nok være der kommer lidt spændinger i skidtet :-)

Løsningen med gevindstangen er en mulighed, det skal jeg da lige have kigget på og tænkt over hvordan det kommer til at se ud. :-)

MartinKnudsen

Svaret d. 29-08-2009-08:49:08


Lyder godt. Man er jo nødt til at spørge, for det er en klassisk brøler, at ``glemme`` at løsne tandstangen.
Konsekvensen i værste situation kan være fatal.
Ok, en stump gevindstang er måske ikke det pæneste, men den slags har jeg så aldrig lige haft overskud til at bekymre mig om. Bare det virker! ;-)
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 29-08-2009-11:58:44


Hehe, virksomhedsgraden er da også det vigtigste. Jeg har bare tit oplevet at de ``nemme`` løsninger tit tager ligeså længe som de ``rigtige``. :-)

I forvejen er der jo 3-4 cm luft mellem nav og afdækningen omkring ratstammen, det kan jo være man kan lave det således at denne afstand fyldes samtidig med at funktionen genoprettes :-P

MartinKnudsen

Svaret d. 29-08-2009-17:03:43


Nå ja, hvis du har adgang til fræser og den slags fancy udstyr, kunne der vel godt laves en eller anden dims, som afdækning/forlængelse af ratnavet. Af kosmetiske hensyn! ;-)
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 29-08-2009-19:07:56


konsolet med blinkarm kan også justeres. det med en gevindstang er måske lidt meget, jeg plejer at bruge en lille rørsplit. ca. 3mm.

emaljevan

Svaret d. 30-08-2009-16:45:50


For håndenværende søms princip, intet andet.
Bare det virker.
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 30-08-2009-17:21:19


Yes, jeg er klar over at blinkerkonsollen kan jusses lidt op. Men det hjælper jo ikke på afstanden mellem nav og ratstammens afdækning. Og det er de par cm jeg syntes ser lidt træls ud. De er der også med det originale rat, men der ser det ikke så galt ud da originalnavet er en del mindre end det nye..

Anyways.. Der er tid til at makke med det til vinter, ligenu holder jeg bare vejret og håber at dytten ikke brækker ned indtil da :-)

MartinKnudsen

Svaret d. 30-08-2009-17:36:32


:-) Superoptimist!! ;-)
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 30-08-2009-17:46:07


Hehe, ja helt sikkert :-D

Jeg har sgu snart kørt 100km uden så meget som en skid slået forkert! :-P

MartinKnudsen

Svaret d. 31-08-2009-18:43:18


Umuligt!! Hvilken planet kommer du fra!? :-D
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 31-08-2009-19:32:33


Planeten Forsigtighed åbenbart. Jeg tør snart heller ikke tage den på arbejde mere, det ender jo med at jeg kommer for sent en eller anden dag :-D

Nej spøg til side, indtil videre kører den meget godt. Det bedste ved den er, at vores Volvo S40 føles meget mere luksuriøs at komme ud at køre i, efter et par dage i Minien :-D

MartinKnudsen

Svaret d. 31-08-2009-20:11:03


Det er Volvoen helt sikkert, men så prøv at se dig selv i spejlet, når du har været ud at køre. Jeg garanterer for, at smilet er bredere, når du har kørt Mini ;-)
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 31-08-2009-20:36:09


Smilet er HELT sikkert bredere, tinitussen er også meget mere gennemtrædende :-)

MartinKnudsen

Svaret d. 01-09-2009-12:23:48


:-)
Man kan lydisolere sig ud af meget af problemet, eller charmen, om man vil.
Udstødningen kan også vælges udfra behag, fremfor lydniveau ;-)
Og en elventilator tager rigtig meget af støjen udefra motorrummet.
Men hvornår ender man med en kedelig Mini? ;-)
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 01-09-2009-13:55:42


Jeg har sprøjtet motorrummet med gummi inden lakering, det skulle tage lidt støj. Motorhjælmen er dækket med skum med sølvfolie, det hjalp en del.
Udstødningen er original, men er noget som jeg gerne vil have lidt mere hul igennem :-D

Når alt kommer til alt, så er det jo bare en bil til sjov og spas og vinduet skal alligevel rulles ned så albuen har et sted af hvile. Så støj, træk og tinitus er bare noget jeg må tage med :-P

MartinKnudsen

Svaret d. 01-09-2009-14:55:53


:-) Det må strax anbefales, at du smider den originale udstødning langt væk! ;-) Den er kun til at lukke op og skide i.
Og støjniveauet er faktisk lavere med en RC40.
Den standardudstødning er en hvæsende astmatisk forbandelse, der tjener Minien til miskredit ;-)
Men du er da godt på vej med lydisoleringen. Hvis du så får proppet noget ind bag instrumenterne, tværs over, så hjælper det på det.
Volvoen ender i skammekrogen! ;-)
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 01-09-2009-15:08:17


Har tit stødt på det der RC40, hvad er det for noget stads? Jeg købte jo den originale, fordi den gamle var delt i 3 af rust. Så den har kørt snart 100km, det vil da være synd at smide den væk..?

MartinKnudsen

Svaret d. 01-09-2009-17:17:57


Sikke en retning denne tråd tager, den burde nok have heddet ``blandede spørgsmål for 10 øre``

Lad os nu antage at jeg køber sådan et sæt her, det er jo ikke mange basseører. Er det noget der vil give noget effekt, og i så fald hvor lidt?

MartinKnudsen

Svaret d. 01-09-2009-17:25:58


http://www.minispares-online.co.uk/?cat_id=10&sub_cat_id=69&prod_id=450

Dér var linket!

MartinKnudsen

Svaret d. 01-09-2009-17:26:25


Jeg skal ikke gøre mig klog på diverse tuningskit. Men der loves ca. 20% mere effekt. Om det holder? Tja.
Jeg ved bare, at efter at have målt modtrykket i en standard udstødning, har jeg ikke mere til overs for dem! :-)
Stage 1 fra evt. Minispares indeholder også en anden nål til karburatoren, hvilket i mine øjne tyder på lidt mere seriøsitet.
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 01-09-2009-19:13:00


Ja det kan nok være :-)

Jeg syntes iøvrigt disse salgsider er vildt forvirrende. Minispares.com hedder, ja...minispares.
Huddersfield hedder, minispares-online.

Hva fanden er hvad, når vi snakker minispares? :-D

MartinKnudsen

Svaret d. 01-09-2009-21:24:16


Tilbage