Bremsesystem, skævbremsning osv

17-08-2009-18:01:57

Jeg har et problem, Minien overbremser på baghjulene. Eller det vil sige, den bremser for lidt foran.
Alt er nyt, nye skiver, klodser, renoverede calipre, nye bremsebakker, nye hjulcylindre og tromlerne er neddrejet.

Det skal siges at alt har været afmonteret i forbindelse med renovering. Derfor har jeg en mistanke om at jeg har samlet noget forkert.

Hvis jeg nu har byttet bremserørene nede i ``fordelingsblokken``/``reguleringsventilen`` (jeg ved ikke lige hvad der passer bedst på denne dimmer) der sidder i motorrummet under viskermotoren, så vil skidtet vel bremse for meget i bagenden?

Den bremser 100% lige på begge aksler, men som sagt bare for lidt i forenden eller for meget i bagenden.

Øverste port på hovedbremsecylindren er forbundet til højre port på ``fordelerblokken``.

Er dette korrekt?

http://i8.photobucket.com/albums/a30/Kanussen/DSC00011.jpg

http://i8.photobucket.com/albums/a30/Kanussen/DSC00010.jpg

MartinKnudsen

Det ser sgu rigtigt nok ud, ifølge de gamle tegninger. Men hvor meget har du kørt, inden den kom på prøvestand? For møget skal lige slides til.
Ellers er der jo flere forskellige størrelser af bremsecylindre til bagbremserne.
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 17-08-2009-20:07:01


Jeg har vel alt ialt kørt 50km inden den kom på bremsefelt. Synsmanden var heller ikke tilfreds med de forreste skiver, så dem skiftede jeg bagefter. Men den vil stadig gerne blokere baghjulene lidt for nemt.

Jeg mener bremsefeltet viste 100/100 foran og 150/150 bagpå. Snorlige, men altså ikke nok foran.

Jeg har overvejet om der ligger en luftboble et sted i den forreste kreds, så jeg vil prøve at lufte bremserne ud foran imorgen..

Der er vel ingen reguleringsventil i sådan et system? Alt bremsekraftregulering klares vel af hovedcylinderen ikke?

MartinKnudsen

Svaret d. 17-08-2009-20:19:52


Der træder du lige præcis på min ømme tå! :-) For den ``klump``, som bremserørene går til, er muligvis en regulator, men jeg ved det ikke præcis. Alt for nyt til mig ;-)
Men man kan godt få dem til at bremse ok uden dimsen. Man skal bare sikre sig, at de bagerste bremsecylindre er af en mindre diameter.
Minierne med diagonalt opdelte bremser med skiver har jo ikke en regulator.
Men en god ide med mere udluftning. Det kan aldrig skade ;-)
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 17-08-2009-21:21:35


Normalt sidder der er reduktionsventil på bagrammen, den deler samtidigt til to baghjul.

Derudover har bremsecylindrene bagi mindre diameter end når der er tromlebremser foran.

Er den født med skivebremser, eller er de eftermonterede?

Også husk, jo bedre dæk, jo mere vægtforskydning til forhjulene, jo mindre skal bagbremserne lave.

Boman

Svaret d. 17-08-2009-21:28:38


Det er en 1984 Mayfair, så den er født med 8,4`` skivebremser foran og de store tromler med spacere bagtil.

Jeg har godt set der er et T-stykke på bagbroen hvor bremserøret forgrener sig til hvert baghjul - men jeg har ikke tænkt på den som en reduktionsventil... Har lige kigget i min rep. manual, og der angives der ganske rigtig en trykreguleringsventil på bagbroen. Det tætteste bogen kommer på ``klumpen`` i motorrummet, er tryksvigtskontakt. Dog ligner den ikke helt, da den i bogen har en ``nylonkontakt`` med tilhørende stik til ledningsnettet, hvilket min ikke har.
Alligevel har jeg en knap i kabinen (den med pedalen på) der lyser når man trykker på den :-)

Jeg tror mine hjulcylindre er de korrekte, der har ihvertfald ikke været nogen slinger i valsen når jeg har hentet nye ved reservedelspusheren.

Vil prøve en grundig udluftning imorgen, hvis ikke det hjælper så må jeg se på den lille dims på bagbroen. Det kan jo være den ikke regulerer trykket ned, og bilen har nok alligevel nemmere ved at blokere baghjulene end forhjulene pga. vægten fra maskineriet.

MartinKnudsen

Svaret d. 17-08-2009-22:25:58


Man kan lære meget ved at læse:


Citat:
`Tryksvigtkontakt. Denne kontakt erstatter den tre-dobbelte bremserørsforbindelse, der er anbragt på højre side af forbræddets tværvange`

Altså må klumpen blot være en forgrener til bremserørene...

MartinKnudsen

Svaret d. 17-08-2009-22:31:33


Dit billede 2 er udlignerregulatoren.
Altså dette:

http://i8.photobucket.com/albums/a30/Kanussen/DSC00010.jpgnr

Sådan som min er monteret er tilslutningen længst ude mod inderskærmen den som går til forbremserne. Den er tilsluttet toppen af bremsecylinderen. (den som pedalen trykker på, dit første billede)

Jeg har en kreds på forhjulene og en på baghjulene.

Når du har denne type regulator som sidder vandret på din vange foran, skal du IKKE anvende den gamle type overlastregulator som var monteret ind i hullet på bagrammen.

Muligheden for at vende bremsebakkerne på baghjulene forkert er også til stede, og så kan du risikere nedsat bremsevirkning.

Du kan også risikere at det er din overlastventil der ``hænger`` og er in-effektiv.

Prøv at kontrollere nogle af disse ting, udover de andre ting der tidligere er nævnt med hjulcylindre med for stor diameter på baghjulene og evt. manglende udluftning foran. Jeg tror dog mest på en af de andre muligheder.

Tjek også at bakkerne på baghjulene er korrekt justeret ud, så de griber med det samme der bremses. De skal være justeret, så man aner en SVAG modstand når du drejer baghjulene.

Mvh
Anders E


Anders E

Svaret d. 18-08-2009-17:35:00


Hej Anders

Tak for forklaringen.

Idag har jeg haft overlastregulatoren adskilt, da jeg har ladet mig fortælle at denne kan hænge efter lang tid uden saft på systemet. Den har lagt i en kasse i et års tid.
Den var frisk nok, stemplet kunne bevæges og o-ringe var ikke udtørret.
Bremserne er også idag blevet grundigt udluftet.

Hvad angår justering af bagbremserne, så skal pedalen nedtrykkes få mm før baghjulene begynder at bremse. Dette er vel ok?

Jeg regner ikke med at bremsebakkerne vender forkert, da symptomerne jo er stik modsat af nedsat bremsevirkning.
Ifølge NMML skulle min model have den største hjulcylinder, 19mm, så fejlen burde heller ikke kunne ligge der, da en forkert størrelse ville give nedsat effekt.

For mig at se, ligger fejlen ikke bagi, men foran.

MEN:
Idag prøvede jeg at sætte en fed tuschstreg på de forreste skiver, og kørte en tur ned af vejen. Da jeg havde bremset lidt kunne jeg se at klodserne ikke trykker på mere end ca. 20mm på skiven.

Fra start af, har jeg monteret nye klodser og kørt med de gamle skiver. Dette setup bremsede ikke godt, hvilket synsmanden fandt ud af, hvorefter jeg købte nye skiver. De nye klodser er nok blevet slidt en lille smule hule til de gamle skiver, og skal nu slides lidt til de nye skiver.

Imorgen henter jeg prøveplader og kører et par dage. Så må vi se om bremseeffekten bliver lidt bedre foran.

Ellers ved jeg sgu snart ikke hvad jeg skal gøre...

MartinKnudsen

Svaret d. 18-08-2009-17:48:46


Anders, bare for at være 100% enige om hvilken udgang på bremsecylinderen der skal kobles til hvilken indgang på regulatoren, så har jeg lavet en fin lille tegning over hvordan det er forbundet i min øse

http://i8.photobucket.com/albums/a30/Kanussen/Unavngivet.jpg

Er det ligesom din vogn?

MartinKnudsen

Svaret d. 18-08-2009-17:56:08


Det var faktisk en god ide, det med tuschen. Tommelfinger opad for den! :-)
Hvis ikke du kan pumpe pedalen, er der nok ikke luft i systemet.
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 18-08-2009-18:00:06


Pedalen er stenhård, eller ihvertfald hård som den nok bør være i sådan en Engelsk konstruktion :-)

MartinKnudsen

Svaret d. 18-08-2009-18:04:52


SÅ VIRKER DET!!!

Der var byttet rundt på forreste og bagerste kreds oppe på reg. ventilen.
Jeg VED jeg har monteret det på samme måde som da jeg købte bilen, så det har været lavet forkert tidligere.
Bilen har relativt nye kobberrør, så det er nok i forbindelse med tidligere syn/omsyn at det er kikset.

Men nu hviner den fra forhjulene, fronten dykker som den bør og baghjulene blokerer kun hvis man virkelig vil have dem til det.

Egentligt syntes jeg slet ikke den bremser så skidt som mange siger de gør. Men der er selvfølgelig også nyt af ALT i bremsesystemet. :-D

MartinKnudsen

Svaret d. 19-08-2009-18:05:31


Der kan man bare se. :-)
Er der nogen, der kan forklare mig, hvorfor der er forskel på, hvilken kreds man bruger?
Mig bekendt har den bare større boring end de gamle hovedcylindre.
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 19-08-2009-19:33:22


Forskellen ligger nok i de to forskelige diametre hovedcylindren har, samt reg. ventilens 2 forskellige diametre.
En hydraulisk cylinder med stort rumfang, giver jo højere tryk på samme vandring end en cylinder med mindre rumfang.

MartinKnudsen

Svaret d. 19-08-2009-20:36:28


Noget i den retning kan jeg følge, men syntes bare, at hovedcylinderen står opgivet som 0,et eller andet i tommemål, og ikke at den er med forskellige diametre.
Ventilen nede på torpedopladen hedder en PDWA valve. Og er tilsyneladende ikke en reduktionsventil til bagerste kreds.
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 19-08-2009-21:33:49


Det er vist svært at sige noget konkret om bremsesystemet, for der findes tilsyneladende flere forskellige systemer. Hvis bilen kun har enkelt kreds bremser, så kan det nemt tænkes at hovedcylindren er opgivet til 0, men de har også kun en fordelerblok istedet for ``PDWA`` ventilen og begrænserventilen på bagbroen.

Min hovedcylinder har 2 forkellige udvendige mål, jeg har ikke haft den adskilt så jeg ved ikke om de indvendige mål også gør sig gældene.

Hvis ``PDWA`` ventilen på tværvangen ikke er en reduktionsventil, så må forskellen i bremsetryk ligge i hovedcylindren, for min model har ikke en reduktionsventil på bagbroen.

MartinKnudsen

Svaret d. 19-08-2009-22:07:36


:-) Nej, det er noget spændende noget, sådan noget Mini-bremser ;-)
Den PDWA hedder jo pressure differential warning actuator. Gad vide hvad der er indeni! Den er jo ikke tilsluttet en lampe, som på de gamle typer.
De diagonalt opdelte bremser styrer bare bremsetrykket bagtil vedhjælp af bremsecylindrenes boring. Der er jo heldigvis flere at vælge mellem ;-)
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 19-08-2009-22:33:05


Her er hvad der er indeni PDWA ventilen :-)

[IMG]http://i8.photobucket.com/albums/a30/Kanussen/DSC00013.jpg[/IMG]

MartinKnudsen

Svaret d. 20-08-2009-06:20:16


Lidt større billede her;

http://s8.photobucket.com/albums/a30/Kanussen/?action=view¤t=DSC00013.jpg

MartinKnudsen

Svaret d. 20-08-2009-06:22:15


Spændende. Så mangler vi bare at finde ud af, hvad f*nden den egentlig gør! :-D
Mon den skal lukke for den utætte kreds.
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 20-08-2009-11:25:51


Hvis man søger på google, så kommer der denne forklaring:

http://www.zen11896.zen.co.uk/vixen/parts/pdwa.html

Men da min ikke har stik, så kan jeg ikke se hvordan den kan advare om differerende bremsetryk...

Kan det tænkes at det rent faktisk ER en reg. ventil??

MartinKnudsen

Svaret d. 20-08-2009-12:38:37


Nemli` ja! Der er jo intet stik, som til den gamle type. Så jeg tror også på, at der er tale om en reguleringsventil til bagbremserne.
Så blev den bare kaldet noget andet, der hvor jeg læste lidt om sagerne.
Så lad os være enige om, at det er en reguleringsventil..........indtil videre :-)
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 20-08-2009-16:04:23


Reguleringsventil eller ej, bilen blev idag godkendt ved omsyn uden anmærkninger. :-D

Hentede øjeblikkeligt nummerplader, så den er nu klar til weekenden. Ligenu holder den bare og venter i indkørslen på at konen og dens storesøster - vores Volvo - kommer hjem :-P

MartinKnudsen

Svaret d. 21-08-2009-14:21:15


Jamen så til lykke! Det er jo som at gå til eksamen ;-)
Du kan lige nå at få sensommeren med, bag rattet på verdens bedste bil :-)
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 21-08-2009-14:24:25


efter hvad jeg kan se på billderne er det helt sikkert en reguleringsventil den måde jeg tror den virker på er det stempel der sider inden i sider mod den store fjeder når så at du træder ned på bremsen og væsken løber ud til de foreste hjul så stiger trykket mod stemplet og derfor mod den store fjeder til sidst bliver trykket så stort at stemplet presser fjederen sammen og stemplet flytter sig så langt at den åbner for væsken til den bagerste kreds og derved regulere trykket til den bagerste kreds bare hvis nogen var nysgerige har haft om ventiler dog mest til luft da jeg er lastvognsmekanikker ;-) men det er min mening om hvordan den fungere hvis nogen ved den gør anderledes kan i jo skrive ;-)

zeemax mini

Svaret d. 21-08-2009-18:15:20


Tilbage