Tikkelyde og vibrationer fra kobling

28-07-2009-18:08:39

Så oprandt dagen hvor jeg fik prøveplader på Minien, efter de første 10km prøvetur kunne jeg bestille en ny startmotor da denne ikke ville drive den vældige motor igang.

Efter montage af ny starter og en hyggelig snak, incl en Sommersby, med Heine fra NMML, skulle skuden ud på endnu en prøvetur.
5km senere tikker det højlydt fra kobling når jeg kobler ud, der er mærkbart flere vibrationer når koblingen IKKE er trykket, samt kan man høre en tydelig ``klævre-lyd`` fra koblingshuset, når man står med kraniet nede i motorrummet.

Er der andre der har oplevet dette? Skal jeg hente en ny kobling med det samme, eller skal jeg åbne koblingshuset og kigge efter først?

Er det overhovedet muligt at skifte koblingen, hvis det er den der er defekt, uden at brække både hænder og arme?

MartinKnudsen

Det kan godt lade sig gøre at skifte kobling, uden at pille motoren ud. Men meget nemmere med motoren i ``løs`` vægt. ;-)
Din ``klævre-lyd`` kan godt være mellemhjulet, der står og rasler i tomgang. Behøver ikke betyde noget.
Lyde ved nedtrådt koblingspedal er nok udrykkerlejet.
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 28-07-2009-18:32:15


Tikkelyden kommer kun når der er lidt omdrejninger på, dvs når jeg har accelereret og kobler ud for at skifte gear så tikker den indtil omdrejningerne er nede igen.

Når den står i tomgang så er der ingen tikkelyde men derimod lidt klævren og lidt vibrationer. Disse forsvinder når koblingen trædes ned.

Men det er heller ikke de småvibrationer og den smule klævren der bekymrer mig, der er ikke værre end så meget andet.
Det er den underlige tikkelyd ved udkobling der undrer mig...

Det er bare pisseirriterende, jeg havde planlagt at syne pisset imorgen. Men gider næsten ikke, hvis koblingen brækker sig alligevel. :-(

MartinKnudsen

Svaret d. 28-07-2009-19:11:56


Gad vide om den har ædt tryklejerne? Så krumtappen kan flytte sig for meget......hm..........
Nej, der er ikke meget ved at den går ned mellem hænderne på synsmanden ;-)
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 28-07-2009-20:27:35


Sidder faktisk og spekulerer over det samme, altså at udrykkerlejet er kaput... Har lige været ude og starte motoren igen, og det kunne godt lyde som et defekt leje. Det raller lidt på samme måde.

Men det har jo intet at gøre med krumtappen, så den sammenligning kan jeg ikke lige følge...?

MartinKnudsen

Svaret d. 28-07-2009-20:33:56


Hov, ser først nu at du skriver tryklejer og ikke udrykkerleje...

Nu er jeg ikke sikker på hvad du mener med tryklejer, men tikkelyden er der KUN når man trykker koblingen og kun kortvarigt indtil omdrejningerne går lidt ned.

MartinKnudsen

Svaret d. 28-07-2009-20:36:08


Argh.. Fatter nu at trykleje = udrykkerleje. Hvorfor skal alt også være omvendt på en Mini? :-D

Men det er sgu nok det leje der er feset af.. For helvede da også... :-(

MartinKnudsen

Svaret d. 28-07-2009-20:45:23


:-) Det skal jo være lidt bøvlet ;-)
Jeg tænkte bare, om krumtappens aksiallejer kunne være slidte. Dem der skal forhindre krumtappen i at bevæge sig sidelæns. Men det er sgu svært at komme med et kvalificeret gæt.
Men larm med nedtrådt kobling tyder på udrykkerlejet. Men den tikkelyd? Det lyder mærkeligt.
Men så skal du ``bare`` have endedækslet af, så kan man komme til udrykkerlejet.
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 28-07-2009-21:48:15


Jeg må prøve at skille det ad, og kigge idag.

Jeg tror ikke det er krumtappens lejer, for når jeg har nedtrykket koblingen og tikkeriet er overstået, så kommer det ikke igen når jeg gasser op påny. Havde det været krumbassen der bevægede sig sideværs, så vil jeg mene at det ville larme hvergang motoren får omdrejninger.

Hvis det ``kun`` er tryklejet, så vil det larme indtil koblingen er nede i fart. Og sådan virker det til at være...

MartinKnudsen

Svaret d. 29-07-2009-06:36:23


Tja...tjo........det kan det vel godt. Hvis lejet er 1/2 skidt, kan det vel godt fungere, og så måske ``ralle`` ved højere omdrejninger.
Tror stærkt på, at udskiftning er vejen frem ;-)
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 29-07-2009-11:33:49


Det var en bolt ved koblingen der var raslet løs og ramte
koblingshuset, så nu er alle boltene tilføjet gevindsikring og spændt efter.

Kørte glad til synshallen, og nedtrykt derfra.

Der skal ny bagbro til, samt udbedres fortgående ejers fuskede rustreperationer.

Desuden så er mit ``starterproblem`` fra igår vendt tilbage. Den har meget svært ved at slæbe motoren rundt når den er blevet varm...

Nogen idéer?

MartinKnudsen

Svaret d. 29-07-2009-14:09:07


Det var da billigt sluppet, den med koblingen.
Rusten? Tja..........det er jo en Mini ;-) Og forrige ejere er vel altid nogle fuskere !! :-)
Nå.
Det kunne være startrelæet, for en varm motor snurrer da pænt lettere end som kold.
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 29-07-2009-16:08:38


Tjaah, startrelæet var en mulighed.. Jeg prøvede dog at jumpstarte direkte på starteren med kabler fra min Volvo igår. Det ændrede ikke rigtigt noget..

Angående rusten, så er det noget der er klattet oppe bag bagbroen. Det har jeg ikke kunnet se når jeg har kravlet rundt på garagegulvet, men det var temmelig tydeligt på liften.

Heldigvis er det et nemt fix, når bagbroen alligevel skal ned.

MartinKnudsen

Svaret d. 29-07-2009-16:58:19


Hm......hvordan står tændingen?
Så er der jo stelforbindelserne. Ellers skal tænkehatten vist findes frem. ;-)
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 29-07-2009-18:52:02


Tænkehatten har nu været fundet frem og er hængt tilbage på krogen;

Kablet mellem startrelæ og startmotor må være dårligt, selvom det ikke ser kaput ud.

Vi kørte en tur, min gamle far og jeg, og lod dytten stå et par minutter. Ganske sikkert, ville den efterfølgende ikke tørne hurtigt.

Igen koblede vi min trofaste Volvo foran, denne gang direkte på startmotoren, istedet for før på relæet, og så skal jeg love for at startmotoren ville trække rundt.
Af med startkabler, forsøge at starte med nøgle: ikke en skid.
Volvo: Masser af snoninger.

Imorgen får jeg lavet nyt strømkabel mellem relæ og starter, og laver i samme omgang et nyt stelkabel; det ser lidt nusset ud alligevel.
Så skulle fejlen gerne være væk.

:-)

MartinKnudsen

Svaret d. 29-07-2009-20:55:06


Jae......hvis du vil have stabilitet, så hold dig til Volvoen :-)
Men så lykkes det jo nok alt sammen. ;-)
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 29-07-2009-21:21:02


Jeg tror også det går i den rigtige retning, nu skal jeg lige have bagbroen ned og se om den ikke kan repareres. Pengepungen er lidt slunken, så jeg ville gerne spare de 2200+m som en ny koster ;-)

MartinKnudsen

Svaret d. 30-07-2009-07:50:08


Hvis den er rådden på de vandrette flader, er rep. ok. Lodrette? Det plejer at være fy-fy :-)
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 30-07-2009-10:07:19


Det er på de vandrette, lige i bukket op mod bagenden.. Lige på den flade, hvor synsmanden kunne få det rette forhold mellem arm og hammer, og rigtig tæske igennem... :-S

MartinKnudsen

Svaret d. 30-07-2009-11:57:01


:-) Det er vist indbygget, at rusten skal kommer der. Meget klassisk ;-)
Heldigvis rimeligt at reparere.
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 30-07-2009-12:16:22


Tilbage