Løs forhjul

17-07-2009-12:22:35

Venstre forhjul (12`` m skivebrems) kan give sig når jeg løften bilen fri med donkraft. Hjullejet er spændt til, og der er ny konus i. Bilen kører underligt og er nærmest ik til at styre. Af og til kommer der en metallisk pibelyd. Det andet forhjul er OK. Hvad kan der være galt... skal den have nye lejer...???
Orla

cooper 91

det lyder somom der mangler et par kugler/pinde i lejet.
hvor meget giver det sig?

mvh
Julian

julianfalck

Svaret d. 17-07-2009-12:31:13


Hvis du løfter bilen op, og rykker i hjulet, kan du så ikke samtidig se hvor/hvad der giver sig. jeg har selv haft et problem med at hjulet i min H-side kunne give sig, og der kom en knirke/knage lyd samtidig når man kørte, på den var centermøtrikken spændt til, men det var alligevel en lille bitte smule løs, så fik den en spændeskive på og så var det væk, senere var det galt i den anden side, men der var det den ene styrekugle der var ved at løsne sig, vilket på en eller anden måde også kunne give en knirkelyd også.

frank

minibisse

Svaret d. 17-07-2009-13:06:36


Aha... det kender jeg ikke, fortæl fortæl... Det kan give sig i godt en centimeter når hjulet sidder på og man måler i yderste radius af dækket. Det er da temmelig meget ik? Hvad skal der så foretages?

cooper 91

Svaret d. 17-07-2009-13:08:34


Ja minibisse knirke knage er lige hvad det lyder som... En spændskive imellem centermøtrikken og konus? Det ser ud som om at det kun er ved lejet det giver sig, resten sidder fint fast.

cooper 91

Svaret d. 17-07-2009-13:11:43


En centimeter!!!?
Du kører fandeme ingen steder, før et eller andet er lavet! ;-)
Det kan være en bærekugle, der simpelthen er gået løs.
Prøv evt. at pille afstandsringen fra lejet ud, og sammenlign dens mål med ringen fra den anden side.
Der er sgu da et eller andet helt galt der. :-(
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 17-07-2009-14:01:21


Der er presset 2 lejer i hubben ik? ;-)

julianfalck

Svaret d. 17-07-2009-14:23:26


Hej Prøv at løfte bilen og sæt noget under lige på bolten / møtriken der holder bærekuglen så er den belastet prøv så at tage i hjulet hvis der er slør ( op ned )er det lejet. Hvis det er fra side til side kan det være styre kuglen.

austin7

Svaret d. 17-07-2009-15:51:54


Min kunne også give sig ca 1cm den gang, det knirkede når jeg kørte, selv om centermøtrikken var spændt helt, var det en smule løs inde ved lejet og det gav ca 1cm slup ude på hjulet. men med en spændeskive under centermøtrikken, så kunne de spændes sammen uden slup.
Det bliver spændene at høre hvad du finder ud af.

Frank

minibisse

Svaret d. 17-07-2009-16:25:58


hej du kan også se det på en nem måde: Hvis du hæver bilen, og rykker vandret i hjulet, og der er slør, så får du en hjælper til at træde hårdt på bremsen, hvis sløret forsvinder, så er det lejet, og hvis det ikke forsvinder, så er det styrekuglen, det er bare sådan en tommelfingerregel.
Am

motorsen

Svaret d. 17-07-2009-20:22:21


Der er altså også den mulighed at det er gummibøsningerne inde ved forbroen i den nederste bærearm....Det er set før....

Og hvordan med de enderste lejer i den øverste bærearm?

Hilsen
Anders E

Anders E

Svaret d. 19-07-2009-22:36:24


Først tak for hjælp.
Konstateringen er at det både er slidte hjullejer og bærekugler. Det ene leje var meget slidt og derfor meget slør.
Oven i alt dette starter et nyt problem... Når jeg kobler til og den er i gear er der så meget modstand at motoren går ud. Og når jeg kører/kørte er/var der meget slør fra motoren tager ved, til der motorbremses. Pt tror jeg koblingen eller gearkassen er gået.

cooper 91

Svaret d. 24-07-2009-14:08:25


Jae........når først man begynder at pille, så smuldrer sådan en Mini mellem fingrene ;-)
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 24-07-2009-15:56:28


ja, nu er jeg så helt sikker på jeg har et rigtig dårligt leje et eller andet sted i motoren, for den rumler og vibrere mere og mere mellem 1500 og 2200 o/min.
men så er der en undskyldning for at hive motoren ud til vinter..

jeg skal ihvertfald også ha shinet mit motorum op. så ja, nu glæder jeg mig fakltisk over det.. :-)

jeg har fundet en revne i diff huset.
så det skal også skiftes...

julianfalck

Svaret d. 25-07-2009-12:43:08


Det rumleri er nok et hovedleje. Så må vi håbe, at vinteren kommer tidligt i år, hvis motoren først skal ud til den tid ;-)
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 25-07-2009-14:45:23


mon ikke det gør det. :-)

julianfalck

Svaret d. 25-07-2009-14:53:27


Tilbage