knast hjælp

29-06-2009-16:58:42

jeg køre med, Fast Road Cam Kit Peg Drive - Mini 850/1000/Cooper `S` i min 1100`er der står at knasten timing skal være 110° men men når det er stillet til det så får jeg kun 7,5 bar i kompression. hvis jeg løsner ventilerne meget så får jeg 14 bar, kan det være at den skal stå anderledes i en 1100??

batman

Hvor meget løsner du ventilerne? For med mere spillerum, bliver knasten ``mildere`` og overlappet formindskes.
De kloge gutter, der roder med skrappe knaster :-) ved sikkert, om kompressionen falder så meget.
På en 1275 A+ med 286 knast, er kompressionen ca. 12-13 ved test.
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 29-06-2009-18:28:12


2-3 mm så det meget, men flytter jeg knasten 20 grader har jeg 14 bar igen med 0,30 i spille rum, men så lyder den som om at man har byttet om på hætterne til tændrørene med det er kun i tomgang,

batman

Svaret d. 29-06-2009-19:15:21


Hvor mange grader er den knast på?
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 29-06-2009-19:33:15


kun 268, der er info http://www.minisport.com/downloads/Mini-Sport-Cam-Fitting-Instructions.pdf

batman

Svaret d. 29-06-2009-19:36:06


Hm.........det burde absolut ikke give problemer med kompressionstrykket. Så skrap er den dog heller ikke ;-)
Du er 112% sikker på, at den står på 110 gr. ATDC?
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 29-06-2009-19:39:31


ca 110 gr, det er udmålt på denne måde at jeg har micrometer uret på stemplet så jeg finder TDC også har montret skriven på top mærket, og montret uret på løftren på indsunings ventilen i cylinder 1, også drejet motoren i drift retning til at jeg havde max løft også drejet til 3 tusinde dele under også skrevet tallet (80) også drejet til jeg var 3 tusinde før fuldt løft (140) 140+80=220/2 = 110 gr. og det viste sig at passe med mærkerne på hjulene, men der det den rigtig måde?

batman

Svaret d. 29-06-2009-19:52:47


Jeg tror sgu ikke du kan gøre det mere rigtigt! ;-)
Det skulle da lige være at finde toppunktet på samme måde, med lidt før top og lidt efter top, og så tælle graderne på præcis samme måde, som du gør for at finde full inlet.
Og så gentage med de andre indsugningsventiler, sæt nu der er unøjagtighed mellem cylindrene? Selvom det måske er lige flabet nok at tro den slags! ;-)
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 29-06-2009-20:21:26


jeg må rode lidt mere med den, den køre også okay men rykker bare ikke mere end en std 998, til det er en 1098 der er nyboret til 0,20 med ultra let svinghjul samt nyrenovret top som er portet og poleret, samt banan og vandkølet indsunings manifold, og alt er fuld afvejet og afblanceret, så det er noget træls

batman

Svaret d. 29-06-2009-20:27:39


Ja, med det arbejde skulle du da gerne have en pæn portion heste mere, ellers kan det sgu være ligemeget! :-(
Hvad har du af karburator og evt. nål?
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 29-06-2009-20:33:20


Når du timer knasten, skal du bruge en stødstang til måleuret, for at bestemme toppunktet.
Hvis din knast er timet forkert, hjælper det ikke at måle stemplets fysiske toppunkt, hvis det ikke stemmer overens med knastens ditto.
Knast

knast

Svaret d. 29-06-2009-20:34:42


det måles også på stødstangen, kan du ikke foklare lidt mere hvad du mere med det andet

batman

Svaret d. 29-06-2009-20:40:57


1,5 su med aau nål.

batman

Svaret d. 29-06-2009-20:43:59


de 3/1000... er det mm eller tommer, ved ikke om det flytter noget, men bare for at udelukke eventualiteter.

Bonjacobsen

Svaret d. 30-06-2009-00:20:25


mm

batman

Svaret d. 30-06-2009-18:09:14


hehe så er der kommet svar fra england vedr. det med knasten :-) de tror muligvis at det er en forkert de har sendt mig, hvordan udmåler knastens løft rigtig? :-)

batman

Svaret d. 05-07-2009-20:40:28


Der står noget om et kontrolmål i manualen, hvor man indstiller spillerummet på indsugningsventil nr.1 til 0,5 mm, og så drejer motoren indtil spillerummet er væk.
Det antal grader man så kan aflæse på gradskiven er så hvornår den begynder at åbne. Men meget præcision er der vist ikke i den metode.
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 06-07-2009-07:19:20


nej det var nu også hvor meget ventilerne åbner, hvordan vil man måle det korrekt? :-)

batman

Svaret d. 06-07-2009-20:18:23


du tager knastens minimumsmål på frigang, og trækker det fra på knastens største mål, minus 0.40 mm, så har du løftet

Knast

knast

Svaret d. 06-07-2009-20:53:59


Tilbage