24-06-2009-19:39:04
Jeg har forsøgt at justere blandingen på min 1000´er, men har løbet panden lidt mod væggen.
Når jeg løfter stemplet, så går bilen ud. Dette skulle jo tegne på for mager blanding, men den lugter somom den får det den skal have. Den ryger dog ikke sort :-)
Den starter rigtig godt, nærmest med det samme. Den kan gå i tomgang uden choker efter 10 sekunders drift.
Men når man giver lidt gas så ``prutter`` den lidt i mellemområdet, indtil omdrejningerne kommer lidt længere op. Så tager fanden ved den.
Jeg ved ikke hvordan tændingen står, den er justeret efter øret. Slap nemlig røgen ud af tændingspistolen inden jeg nåede at tjekke tænding.
Karburatoren er nyrenoveret med et komplet sæt fra Nordisk Morris Minor. Nål og strålerør er nyt.
Derudover så render karburatoren over fra overløbet indimellem. Har skiftet nåleventil og sæde i svømmerhus og justeret svømmeren til at lukke når den står i ``vandret stilling``, den lukkede noget senere før. Det hjalp i den tid bilen stod i garage, men første tur på vejen så rendte den selvfølgelig over igen...
Er der nogle der har bud på hvad jeg skal prøve nu? Solen skinner og vil gerne have garagedronningen på plader...
Har du benzinfilter på? For hvis svømmerdysen er ny, burde den altså ikke løbe over. Medmindre benzintrykket er alt for højt.
Er det en standard mekanisk pumpe, oder was? ;-)
Hvis du løfter mere en ca. en mm. på løftestiften kan den godt gå død, selvom blandingen er fed. Du skal nærmest bare lige røre stiften. Det rækker.
Og når den kan starte og gå pænt i tomgang efter så kort tid, så får den ihvertfald benzin nok.
Men så længe den løber over, er justeringen umulig.
mvh. Carsten.
jelshøj
Svaret d. 24-06-2009-20:43:44
Der er benz filter på, samt mekanisk pumpe. Jeg kan mærke på løftespidsen af der først ydes modstand efter 3-4mm, derefter ændrer motoren tomgang som det står beskrevet. Jeg regner med det første stykke er slup i mekanikken..
Angående overløb, så har jeg somsagt ændret svømmerhøjden en smule til den lavere side, men det kan jo være det ikke er nok. Den har kun rendt over 1 gang derefter, men det er jo også nok. Måske jeg lige skulle nedjustere svømmeren lidt mere...
Kan du kort forklare hvordan den skal stå, jeg har en omfattende rep./justerings manual købt i dyre domme - men den forklarer mig bare at overløb kan skyldes forkert svømmerstand, men ikke hvordan svømmeren skal stå rigtigt... :-(
MartinKnudsen
Svaret d. 24-06-2009-22:01:56
Øhh.........der står noget i Haynes om hvordan svømmeren skal støtte på ventilen, så skal der kunne lægges en dorn ind mellem.
Nemmere at se i bogen end mit ævl ;-) Jeg plejer at kigge ned i strålerøret. Står benzinen måske 10-15 mm. nede, er det godt nok til mig.
Har dog for nylig set på en HIF, hvor niveauet var måske dobbelt så langt nede.
Hvis den kun er rendt over en sølle gang, så tror jeg ikke det er noget problem.
Det du skriver om løftestiften er præcis som det er ;-)
Men angående det med svømmerhøjden? Er det en HIF karburator?
Der er så vidt jeg husker, forskel på hvordan man tjekker den.
Carsten.
jelshøj
Svaret d. 24-06-2009-22:35:50
Det er en SU karbonade.
Min manual er bogen som værkstederne i sin tid brugte, og det er ganske korrekt at der står noget med en 8mm dorn eller sådan noget - kan ikke lige huske det nu. Men der står også at svømmeren er i messing og at man kan bøje svømmerarmen - men svømmeren i min karburator er lavet i plastic og kan ikke bøjes eller justeres som beskrevet i bogen.
Jeg har taget ventilsædet ud og lagt en skive under. Så kommer ventilen tættere mod svømmeren og dermed lukker den tidligere.
Nej det er nok ikke et problem at den kun har rendt over 1 gang, men jeg har jo også kun kørt 1 tur - så statestikken ser lidt sløj ud :-D
Du skriver at du kigger ned i strålerøret, hvordan hænger det sammen? Det er sikkert ikke samme karburatore vi har, jeg kan kun kigge ned i svømmerhuset når låget skrues af. Er det det du mener? For mit svømmerhus er næsten 100% fuld når jeg tager låget af...
MartinKnudsen
Svaret d. 25-06-2009-00:06:17
Kommer sgu lige i tanke om, at benzinfilteret vist sidder på sugesiden af pumpen og ikke mellem pumpe og karburator...
Kan det være problemet??
MartinKnudsen
Svaret d. 25-06-2009-00:08:16
Filteret sidder fint nok. Faktisk er der vist noget om, at det helst ikke skal sidde lige ved karburatoren.
En SU? Ok, men en HS eller HIF? Men hvis du siger du skruer låget af, er det jo nok en HS. ;-)
Jeg tager klokken med stempel og nål af, så kan man kigge ned i strålerøret, og se niveauet for benzinen.
Tricket med skiven har jeg også brugt. Så det er godkendt! :-) :-)
Når man piller låget af svømmeren, burde svømmerhuset vist kun være 2/3 del fyldt, hvis ikke jeg husker helt galt.
Ca. deromkring.
Carsten.
jelshøj
Svaret d. 25-06-2009-00:56:48
Hehe, ja det er en HS4 :-)
Jeg tror lige jeg tjekker benzinniveauet i eftermiddag, det kan jo være det stadig står for højt...
MartinKnudsen
Svaret d. 25-06-2009-06:20:06
hvis det føles som om jeg ved ca. 80-90km/t og op efter når at ``tømme`` svømmeren, så den hakker lidt i det, kan det mon være min pumpe der er begyndt at strejke? Har tjekket for skidt i tanken, og blæst rør`ne igennem. det kan ikke være hif38, fordi den gjorde nøjagtigt det samme på hs4`eren. men sjovt nok kun i perioder, det kommer og går, jeg troede jeg havde vand i tanken, eller et eller andet andet.
julianfalck
Svaret d. 25-06-2009-10:07:21
Det viste sig at fejlen lå på den anden side af motoren... Det var vacumdåsen på strømfordeleren der ikke virkede, så tændingen blev ikke forstillet ved øgede omdrejninger.
Ny på (original Rover - puhaaa!) og så spillede det igen :-D
MartinKnudsen
Svaret d. 19-07-2009-12:53:52