Diverse elproblemer

24-06-2009-19:28:19

Jeg er ved at få spat af min Mini.. Det er en Mayfair 1000 fra 1985.

Har restaureret løs i over et år, og nu er det så tæt på at dytten kan komme på plader. Har i den forbindelse kræset lidt for sagen og købt et sæt ekstra lampetter til fronten.

Jeg vil, via et ekstra relæ, koble dem til det lange lys. Den del er også ok. Selve forsyningen til lamperne har jeg udtænkt skulle tages direkte fra sikringen til langt lys.
Men hvor hulen er den??
Det lange lys kan uden problemer lyse selvom jeg tager alle synlige sikringer ud...

Derudover fandt jeg også ud af, at tågebaglyset ikke virker. Det ved jeg tilgengæld kunne lyse for et par måneder siden.
De førnævnte sikringer er naturligvis tjekket ok og genmonteret.

Ifølge mit diagram skulle der være 7 sikringer ialt. Jeg kan finde 5.

Hvor er de sidste 2?

Nogen der kan hjælpe?

MartinKnudsen

Hej du skal sætte en ny sikring ind. Da den anden ellers kan springe når forbruget stiger.

austin7

Svaret d. 24-06-2009-20:08:08


Jojo. Men jeg har jo ladet det originale lys trække et overdrage relæ, som bruger 200mA. Det skulle jo ikke få sikringen til at springe ;-)

Problemet er, at jeg ikke kan finde den sikring hvor lys er forsynet fra og ``hacke`` mig ind på ledningen inden den ryger op til kontakten.

Jeg er elteknisk uddannet, så jeg ved godt at stiger forbruget, skal sikringen følge med. Forudsat at kabeldimensionen er korrekt. :-)

MartinKnudsen

Svaret d. 24-06-2009-22:05:30


du skrev bare..Selve forsyningen til lamperne har jeg udtænkt skulle tages direkte fra sikringen til langt lys. .. derfor.

austin7

Svaret d. 24-06-2009-23:44:28


Jep. Og det står jeg stadig ved.

Jeg skrev også; ``Hvor hulen er den?``. :-)

Mit problem er, at jeg ikke kan finde sikringen til det lange lys og heller ikke til kørelyset...

MartinKnudsen

Svaret d. 24-06-2009-23:58:30


På 70´er modellerne er der ingen sikring til lyset. Men på en 85´er ved jeg ikke.
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 25-06-2009-00:51:01


Ifølge mit diagram så skulle der være en sikring et eller andet sted.. Men jeg prøver lige at ringe til Mini lageret i dag, det kan være at de lige har lidt viden deromkring.

MartinKnudsen

Svaret d. 25-06-2009-06:21:54


Jeg lod mit fjernlys være og satte en helt ny kontakt -> nyt rele -> ny sikring -> ``rigtig langt lys``.
Jeg tog strømmen direkte fra den der Solenoid (ved ikke hvad den hedder på dansk) på batteriets side. Det fungere fint. :-)

julianfalck

Svaret d. 25-06-2009-10:00:58


Der sidder en sikring til lyset i ledningsnettet der går i motorrummet mellem de to viskere.

Boman

Svaret d. 25-06-2009-11:01:37


JulianFalck

Jeg sætter også en kontakt til at fravælge de store lanterner, men vil for lethedens skyld have dem til at tænde med det originale fjernlys. Dvs med kontakten on, så tænder de med det lange lys - ved off så sker der intet.
Solenoid er somregel noget med magnetventil (solenoid valve) så jeg er ikke helt sikker på hvor du har taget strømmen? Er det fra startrelæet? For det har jeg overvejet som sidste udvej, selvfølgelig med en fornuftig sikring

Boman

Jeg fandt ganske rigtigt en sikring i det område du nævner, men den var til blinklyset.. Kunne umiddelbart ikke finde andre.

Har snakket med Heine fra Nordisk Morris Minor Lager, har siger at på hans ´94 sidder der sikringer inde bag afdækningen lige bag handskerummet.. :-)

MartinKnudsen

Svaret d. 25-06-2009-12:17:57


Hej .

Du har fjernlys strøm ude i fronten bag gitteret i de blå ledninger med hvide striber , dem kan du også finde inde ved rat stammen og stjæle styre strømmen der .
Husk du skal have en relæ imellem for de org elinstallationer kan ikke tåle at få ekstra forbrug på , de har svært nok ved at holde til det org lys .

fidde

van man

Svaret d. 25-06-2009-13:15:26


Hej Fidde

Jeg har allerede fortrådet som du beskriver. ;-) Det er netop pga kontaktsættet til fjernlyset ikke kan holde til det ekstra forbrug, at jeg efterlyser sikringspunktet til fjernlyset. Så vil jeg lodde et nyt forsyningskabel til der, og forbinde til mit nye relæ...

MartinKnudsen

Svaret d. 25-06-2009-15:19:49


solonoid = startrelæ... :-)

julianfalck

Svaret d. 26-06-2009-01:14:51


Det kan godt tåle du stjæler styre strømmen ved de org kontakter .

Fidde

van man

Svaret d. 26-06-2009-21:53:29


Yes, det har jeg også gjort.. Har lige siddet og kigget billeder fra restaureringen, og det lader til at der er 2 sikringer oppe over karburatoren jeg har overset. Det må være den Boman snakker om.. Det skal lige undersøges nærmere.

Jeg vil igen pointere, at det er ikke styrestrømmen til ekstrarelæet jeg mangler, det er selve forsyningen til lamperne. Altså sikringspunktet for nær/fjernlys jeg ikke kan finde...

MartinKnudsen

Svaret d. 27-06-2009-12:03:37


Opgav at finde sikringerne til lyset, enten gemmer de sig et hemmeligt sted eller også er der slet ikke nogen.

De er ikke bag instrumenteringen, i motorrum eller andre tænkelige steder.
Har hacket mig ind i ledningsnettet oppe ved sikringsboksen på en konstant plus. Der satte jeg en enkelt sikring hvorfra jeg har trukket ledning til relæ. Slut prut.

Boman.

De to sikringer du nævner, mellem viskertrækket er til blinklys og katastrofeblink. ;-)

MartinKnudsen

Svaret d. 30-06-2009-16:33:06


Tilbage