hvad er nu det for noget!

19-06-2009-11:43:49

Typisk britisk, den har kørt fortrinligt siden april, og nukører jeg den ud af synshallen, hvad tror du, en halv times senere begynder ign. lyset at lyse, der er turbo på blinkeren kun i venstre side og kun medens der er kørelys tændt, den lader fint, for jeg kan tage en batteripol af medens motoren snurre, og den snurre videre. Batteriet har det fint, for det starter motoren med masser af sunde omdrejninger... Sidder der en eller anden regulator i laderen der er gået? eller hvad sker der.. dem må være en meget enkelt lille ting siden så meget sker så pludsligt.

mvh
Julian

julianfalck

Svært, men generatorens regulator har absolut ikke godt af, at man piller et kabel af batteriet.
Men hvad er spændingen, når motoren kører? Og med lys tændt?
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 19-06-2009-13:08:17


12-13volt med lys... 14 uden.
Det virker somom at den ledning der fortæller mig at batteriet bliver ladet er kappet over. ign lampen lyser også kraftigere når jeg giver gas. det er så mærkligt...

julianfalck

Svaret d. 19-06-2009-15:14:20


Spændingen skulle gerne være højere, også med lys på.
Og ladelampen lyser konstant, ikke?
For så er den kortsluttet til stel. Det kan være den store diode, der er boltet ind i selve generatorens bagerste alu.del.
Prøv at pille alle ledninger af generatoren, og så prøv at måle om der er modstand mellem stikket til ladelampen og stel.
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 19-06-2009-16:11:36


klart, det må jo nærmest være den tyndeste af dem.

julianfalck

Svaret d. 19-06-2009-17:57:46


Jeps.
Jeg skal vist lige omformulere mig. Du skal måle på den terminal på generatoren, som ledningen fra ladelampen sidder på.
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 19-06-2009-19:14:54


ok... hvis der ikke er modstand er den gået?

julianfalck

Svaret d. 19-06-2009-20:57:07


Hvis du ikke kan måle nogen modstand, altså kortslutning, så kan det være den omtalte diode, der er kortsluttet. Brændt igennem.
Men det er lidt svært at sidde her og gætte for enden af cyberspace :-)
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 19-06-2009-21:21:03


Når lyset er tændt og motoren kører skal din generator yde minimum 12,8 volt. Hvis den lader mindre end det, så aflader du batteriet mens du kører. Du skal også tænke på, at et batteri har en levetid på 2-4 år. Det er en meget god ide, at kontrollere det kabel, som løber under bilen fra batteriet op til motorrummet. Det sker, at det kommer for tæt på udstødningen, og så kommer der en kortslutning, som ødelægger generatoren. Du kan starte med at få testet batteriet og der efter om kablet som løber parallelt med udstødningen, og se efter om der er brud på kablet. Til sidst kan du måle, hvor mange volt din generator lader med, og det skal være på minimum 12,8 volt med lys på når motoren kører.
Hilsen Moveso ;-)

Moveso

Svaret d. 20-06-2009-23:47:05


det er mærkeligt..
Der er en fin modstand på dioden, jeg skrev forkert, volt metret viser 13-14v m lys, og lige knap 15 uden ved nomal kørsel. den lader fint og alt virker som om det er i skønneste orden, ondtagen lige den forbistrede lampe.

Kablet fejler ikke noget, jeg har prøvet en kortslutning som brændte hul i udstødningen, da der kan trækkes 60-70amp er det jp ligesom et elektrode svejse anlæg, det kan jo sætte ild i hele lortet.. ;-)

så det er altså meget meget underligt, det virker som om lampe har vent sig 180grader og kun lyser når der bliver ladet godt... tak for bud ellers... :-) kom med flere!


julianfalck

Svaret d. 21-06-2009-20:30:08


Hm........sært.
Det kunne så da tyde på, at forbindelsen til ladelampen er lidt gusten. Prøv at måle spændingen på den tynde ledning på generatoren, når motoren kører, og den lader.
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 21-06-2009-20:52:48


skal der være en spænding eller?

julianfalck

Svaret d. 22-06-2009-09:09:45


Øhh. jae......det var bare sådan en halv desparat ide ;-)
Hvis du kan måle samme spænding på den ledning, som på det kraftige kabel, der går fra generatoren, og lampen stadig lyser, så løber strømmen netop ``baglæns``, som du var inde på. Og der må være en dårlig forbindelse på den side af ladelampen, der via tændingen går til batteriet.
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 22-06-2009-11:15:44


ja igennem sikringsboxen, efter hvad jeg kan tyde... :-)

julianfalck

Svaret d. 22-06-2009-13:45:30


Nemlig.
Det kunne være noget i den retning. Måske også noget med en dårlig tændingslås. Et ikke ukendt fænomen hos mere udbredte bilmærker. ;-)
Carsten

jelshøj

Svaret d. 22-06-2009-15:47:56


Tilbage