hoppende bil/klumper i benzin?

18-06-2009-10:19:08

Hej:)
Er der nogen der ved hvorfor min lille bil hopper som en sindsyg? Den gør det ikke i tomgang, men ellers meget af tiden. Og det er blevet værre... I begyndelsen var det kun en gang i mellem.
Jeg har prøvet at give den lidt ekstra choker, (hjalp ikke), jeg har prøvet at presse den mere, hvilket bare resulterer i at den så hopper højere/ikke reagerer.

Nogle ideer? Jeg skal nemlig til England med den og har ikke lyst til at gå i stå derovre...

Mvh Line

line_kyndi

jeg tømte min tank igår aftes, pillede den ud og vente bunden i vejret.
Der komme alle mulige ting ud, en del af de små plastik skiver fra låget på en statoil blyerstatning... min har nemlig også hoppet, men jeg tvivler på det var det.

Du er sikkert på din tændig er iorden? :-)

julianfalck

Svaret d. 18-06-2009-10:38:32


Hmm ved at tanken er blevet tømt da den stod inde i vinters og jeg tjekker lige min blyerstatningsflaske;-)
-Glemte lige at sige at det her problem er eskaleret på en måned...

Vil prøve at se på tændingen, synes bare det er mærkeligt hvis det er det, da jeg ved at platinerne er blevet filet til før jeg fik den ud igen. Men måske overrasker den mig, igen igen. Den har en tendens til at opføre sig flinkt lige efter den har været inde i lang tid...

Men ja, den lever efter Murphy`s lov. Det er kun få ting, som jeg ikke har oplevet der har været galt med den. Bliver godt når man kommer af SU og får råd til at renovere den :-)

line_kyndi

Svaret d. 18-06-2009-11:33:32


Har du benzinfilter på? Altså på bilen! ;-)
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 18-06-2009-12:37:45


Ingen benzinfilter på nej... Jeg har lige prøvet at komme mere olie i karburatoren og den kører lidt bedre nu, men stadig med hop...

line_kyndi

Svaret d. 18-06-2009-12:52:37


Jeg har oplevet at min blandings skrue helt selv skruede sig ud til en, mildt sagt, lidt tynd blanding, og den så kører meget underligt... :-)

julianfalck

Svaret d. 18-06-2009-13:12:12


Okay. Olien skal hjælpe på accelerationen. Du kan prøve at trykke op på løftestiften bagpå karburatoren, når motoren er varm og står i tomgang. Så skal den stige ganske lidt i omdrejningerne.
Hvis altså SU´en er gammel nok til at have den ;-)
Der er jo nogle af de her ``smarte`` HIF´er, der mangler den løftestift.
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 18-06-2009-13:40:21


hmmm. Ja nu var vejret lige til det, så jeg kiggede lidt mere på den og rensede svømmehuset. Der opdagede jeg så en knækket slange og en mørnet slange :-(
Ikke så godt. Luftslangen kunne heldigvis kortes op, men den anden må skiftes (fører ned til ``Flame trap``)Så det bliver lige en tur til mekaniker i morgen, hvis ikke jeg kan finde en slange i ``håndkøb``. Måske er det også det sikreste...

Jeg er ikke helt sikker på om jeg tør gøre det der med løftestiften...

line_kyndi

Svaret d. 18-06-2009-15:13:30


Ok. Den slange ned til krumtapudluftningen giver masser af falsk luft. Så der har du nok fejlen.
Prøv bare et sætte en prop i det rør i karburatoren, hvor slangen skal sidde. Og strax ud for at teste! :-)
Det med løftestiften? Det sker der ikke noget ved. Du kan ikke ødelægge noget, hvis det er det, du bekymrer dig over.
Det siger bare noget om tomgangsblandingen.
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 18-06-2009-16:08:35


Den kører meget bedre nu:) Gaffatape er nu en af de gode ting at have i mini`en;)
Men den endelige test bliver på onsdag og torsdag, hvor jeg kører over 400 km...

line_kyndi

Svaret d. 21-06-2009-15:40:24


Ja, så er platinerne og tændrør skiftet... De tog hoppene. Slangen er kortet af, så den virker også. Men self. på selvsamme dag som den er blevet lavet, går lyset på vej til aftenvagten :-S

Kontakten er smeltet igen... Og plastdimsen er også smeltet; hvorfor skal de plastdimser været gået ud af produktion? Nå putter en ny kontakt i og håber så denne gang at den holder lidt længere... Mon man kan snitte en ny plastdims?
Hmmm Håber ikke jeg skal til at skifte al el`en, for så kommer den vist til at stå stille længe.

line_kyndi

Svaret d. 09-07-2009-00:32:43


Du skal bare have relæer på til lygterne. Så den sk*de lyskontakt ikke skal bære al strømmen til lygterne.
Det giver også mindre spændingsfald ved lygterne, og dermed mere blus på lampen! :-)
Hvad er det præcis for en plastdims?
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 09-07-2009-00:58:33


jeg kan kun give jelshøj ret. der bliver mere smæk på lygterne når der er monteret relæ på dyret.
Jeg har lavt det så det virker som køre lys, så det kun lyser når jeg har tænding på, det virker uden problemer og så er jeg fri for at kontakten smelter :-) det kan klart anbefales

Henrik0225

Svaret d. 09-07-2009-11:08:29


Det var den der trapezformede halvklare plastdims, som man monterer ledningerne i og derefter sætter kontaktens ben i.
Jeg fik en ny af en fra klubben af, som også monterede den for mig :-)
Men hvordan sætter jeg et relæ på? Jeg ved hvordan de fungerer teoretisk og hvordan man tegner dem i et ladderdiagram... Men derfra og til bilen?

line_kyndi

Svaret d. 14-07-2009-18:01:22


Nå ja, den. Okay, så er jeg med ;-)
Shit. Hvis du kan tegne et ladderdiagram, så kan du også montere et lysrelæ. :-)
Du skal bare bruge ledningen ud til lygterne. Lade den styre relæets spole. Der er ofte tegnet et bette diagram på selve relæet. Så en kraftig ledning fra plus, henne ved startrelæet. Evt. med en stor sikring mellem.
Den stump ledning, du får til overs, den der går videre til lygterne, skal sættes på relæets kontaktsæt, på anden side af hvor den nye kraftige ledning skal sættes på.
Og så bare gentage hele molevitten til det lange lys også.
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 14-07-2009-18:26:36


Tusind tak for hjælpen Jelshøj :-D Den kører som en drøm nu, selvom den nu drikker en del mere benzin... Har fået ``must buy`` listen af appelsinen... Hmm lige en del mere end jeg regnede med; men sådan er det jo altid. Så må jeg jo bare købe det nødvendige af alt det på listen ;-) Hi-lo sættet er en af dem. Tager imod tilbuddet om hjælp til det; har jo ikke redskaber og evner til det.
ps Den der nåleventil, er det den, der styrer ``svømmeren`` i svømmehuset?

line_kyndi

Svaret d. 23-07-2009-11:37:04


Lige præcis. Den lukker for benzinen, når svømmeren er fuld.
Mere benzin? Hm............javel så ;-)
Hvis det skal være, er Hi-Lo ikke strengt nødvendigt for at få ``løftet`` den højere op, bare pokkers meget nemmere.
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 23-07-2009-11:57:57


Nu er jeg lidt forvirret; var det ikke HI-LO, som kunne løse problemet med at den hænger med bagenden?

line_kyndi

Svaret d. 24-07-2009-15:33:16


Ikke nødvendigvis. For når de synker sammen, er det som regel slid i den lille ``knokkelkugle`` mellem trompeten og svingarmen. Gummifjederen kan da også godt sætte sig med alderen. Vi andre synker sgu også sammen med årene! :-)
Men skifter man benævnte kugle inklusiv tilhørende nylonskål, er det ikke sikkert bilen kommer helt op som fra ny. Så er det Hi-Lo kan justeres opad.
Det er meget nemmere, end at skulle samle, måle højden, og så skille ad igen, og sætte skiver ind.
Noget helt andet er, at Hi-Lo har en anden trædeflade på gummifjederen i forhold til den originale trompet. Det giver en bedre fjederkarakteristik. Så Hi-Lo skal da stærkt anbefales, men ikke som symptombehandling, pga. en slidt knokkelkugle.
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 24-07-2009-16:02:59


Tak så blev jeg så meget klogere :-D Lyder som om at det vil være den bedste løsning...

line_kyndi

Svaret d. 29-07-2009-22:15:57


Tilbage