Bremser oparbejder tryk

29-04-2006 15:57:13

Jeg har et problem med mine bremser som er opstået efter at jeg har haft afmonteret bremsecylinderen, og de bremserør som er i motorrummet. jeg har monteret 4 stemplede kalibre, og i den forbindelse sat nogle "steel braided hoses", i stedet for gummislagerne. problemet er at hvis bilen har stået stille i et par timer, og bremserne dermed ikke har været brugt, er bremsen meget slap første gang jeg trykker på pedalen. men efter at have trykket 3-4 gange bliver den meget hård, og kan kun bevæge sig ca 1.5-2 cm. bremserne foran sidder også fast, som om at cylinderen oparbejder et tryk ved at man pumper pedalen, uden at kunne komme af med det med det samme. Håber at der er nogle som ved noget om dette.

En ting til; da jeg købte kalibrene, var de monteret på en forbro. bremserørene gik fra kalibren i venstre side, over til højre kaliber hvor den delte sig og løb op til cylinderen. På min egen bil er der 2 udgange fra bremsecylinderen, og hver udgang er til henholdsvis højre og venstre side, så i stedet for at køre bremserørene ned til den ene kaliber for at køre dem videre til den anden, så forbandt jeg bremserørene som de sad før. det er en type 3 bremsecylinder, så vidt jeg kan se i Haynes rep bog. håber at nogle kan fortælle lidt om det er gjordt ordentligt, og hvis det er svært at forstå, må i sige til, for så må jeg jo prøve at formulere mig bedre.

På forhånd tak,
Mikkel

Allpass

Hej

Har du justeret bagbremserne? Hvis de ikke er justeret 100% op, giver det stor vandring i bremsepedalen.

Du skal være opmærksom på at firestemplede kalibre kræver at der skal skal flyttes mere væske fra hovedcylinderen - det vil sige at bremsepedalen skal bevæges mere i forhold til hvis du har tromler.

Hvad har du gjort med den sidste udgang fra hovedcylinderen? Jeg vil tro at du skal forbinde det i split-kredsløb som hovedcylinderen er designet til. Jeg mener at kunne huske at hovedcylinderen er designet sådan at der presses væske ud af begge udløb, dvs dobbelt så meget væske i forhold til hvis du kun anvender ét udløb. Det kunne måske være forklaring.

Thomas

ThomasD

Svaret d. 01-05-2006 09:39:43

Under mit fotoalbum kan man se hovedcylinderen i motorrummet, og hvordan rørene er sluttet til. som sagt ligger problemet i at klodserne holder et konstant tryk på skiverne, når man har pumpet bremsepedalen et par gange, som om at hovedcylinderen oparbejder et tryk. jeg har fået fat i en "udluftningspistol", som via lufttryk suger bremsevæsken ud gennem rørene, når man lufter bremserne. Jeg er helt sikker på at der ikke er luft i system mere, da jeg har luftet alle 4 hjul ud 3-4 gange nu. og med hensyn til at der skal trykkes mere med 4 stemplede kalibre fordi de skal bruge mere væske, så tror jeg ikke det passer. for hvis der er et kontant tryk i slangerne både når der ikke trykkes på pedalen, og når der trykkes, er det jo kun den mængde væske som hovedcylinderen presser, og den mængde er jo den samme, om det så er tromler, 2 stemplede eller 4 stemplede.

Allpass

Svaret d. 01-05-2006 14:36:16

måske din hovedcylinder

longman

Svaret d. 01-05-2006 15:38:59

Hej igen

Hvad havde du på før? Tromler? Virkede hovedcylinderen da som den skulle?

Når du har pumpet bremsen, kan den så "flexe"? Hvis den kan det, er der stadig luft i systemet. Har du prøvet at lufte ud på den gammeldags måde, dvs hvor der er én der sidder i bilen?

Jeg ville nok kigge hovedcylinderen efter for at starte et sted.

Det er svært at hjælpe mere uden at se bilen.

Thomas

ThomasD

Svaret d. 01-05-2006 21:24:01

hej, og tak for svarene! ja, jeg havde tromler på før. og da virkede hovedcylinderen som den skulle. når jeg har pumpet et antal gange på pedalen, så bliver den hård, og kan ikke flexe. man skal kun trykke pedalen 2-3cm ned for at få hjulene til at blokere i kørende tilstand. jeg tror at jeg vil starte med hovedcylinderen, og så vende tilbage med en update på problemet! tak for hjælpen! ;)

Mvh. Allpass

Allpass

Svaret d. 01-05-2006 21:52:46

Tilbage