28-04-2009-18:09:46
hej jeg har købt mig en rover mini fra 1992 med karburator.. men for at den kan synes skal der være lambdasonde og 3vejs katalysator på ... men er der nogen af jer der har kendskab til det for har lidt brug for hjælp til at montere de ledninger fra styrboksen ..
Jamen velkommen i ”klubben”.! altså med os der er hoppet ned i det Danske hul med særreglen der siger at alle biler efter 10.mdr 1990 skal være monteret med en lambda reguleret katalysator, uanset om bilen tidligere har været indregistreret i et andet EU land..?
Du har 2 muligheder:
1. Monter en komplet indsprøjtning eller motor fra en SPI. Det er din bil godt nok ikke typegodkendt med, men overholder du udstødningsværdierne så bør den kunne synes.
2. I tyskland kan du købe et G-KAT sæt som du kan eftermontere. Du bruger således den eksisterende SU-karburator, pumpe, ledningsnet osv. Sættet er kendt af færdselsstyrelsen og med det monteret kan du få bilen synet. Se link.
Ja man tror det er løgn når de i synshallen fabler om katalysator på en SU’er, men der er ingen vej udenom. :-(
http://www.allbrit.de/etk_detail.asp?MOD=MIN&Artikelnummer=Z1300KAT
Simonsen1380
Svaret d. 29-04-2009-10:57:25
ja ja .. har osse det der sæt .. men det var bare om der var nogen der havde prøvet og monteret det før, for der er nogen af ledningerne jeg ikke lige kan finde ud af hvor skal være?
oller
Svaret d. 29-04-2009-17:06:54
Har du sættet?
Jeg mener det var oppe at vende i den gamle forum. Der blev nævnt noget om dets virkning. Så der må jo sidde en bruger derude, der har det monteret.
Kom frit frem! :-)
mvh. Carsten.
jelshøj
Svaret d. 29-04-2009-17:14:14
kunne være rigtig lækkert hvis han lige ville skrive
oller
Svaret d. 29-04-2009-17:44:31
Jeg har kigget lidt på linket til sættet. Det er altså ikke raketvidenskab. Der er ikke mange ledninger.
Du kunne evt. lukke boksen op, og tage den derfra. Der må være en plus og en stel. Så signalledning fra lambdasonden. Og så måske 2 styreledninger til luftventilen.
Mon ikke der sidder en elektronikkyndig Minispeedbruger i din nærhed.
Det skulle da være fandens, hvis ikke der gjorde! ;-)
mvh. Carsten.
jelshøj
Svaret d. 29-04-2009-18:06:59
jamen har osse kigget på tegningerne som der fulgte med.. og sat dem til .. men der er 2 i overskud som jeg ikke ved hvor skal være .. men der står at sættet kan bruges på 2 modeller .. så tænkte jeg måske at de 2 ledninger, var til noget andet som der ikke er på min model
oller
Svaret d. 29-04-2009-19:13:24
Okay. Du har tegningen. Jamen så må det kunne lade sig gøre.
Hvor mange ledninger er der på lambdasonden?
Carsten.
jelshøj
Svaret d. 29-04-2009-19:33:17
jaja .. der er kun en.. men har osse fundet ud af at der skal en ledning til lambdasonden,tændspolen,sikringsboksen,stel og en til noget slange som der går ned til luftfiltret .. men så har jeg 2 tilovers, som der skal til noget ventil halløj som jeg ikke ved hvad er. tror det er til luftfiltret men der er bare ingen steder hvor jeg kan sætte dem til... og det står på tysk .. men det fatter jeg ik en bjælle af..
oller
Svaret d. 29-04-2009-21:51:32
Hm.......der skal jo monteres en magnetventil i indsugningsmanifolden, som så netop skal styres af boksen. Og den skal have luften fra filteret.
Har du mulighed for at scanne papirerne ind og lægge dem op, evt. sende dem?
Så må man da kunne stave sig gennem! ;-)
Carsten.
jelshøj
Svaret d. 30-04-2009-00:59:17
hvis ens bil er en 1980 er, og den så er syntes med en spi motor fra 93, skal den så synes med lambdasonde og kat?
mvh Steffan Dam
dam
Svaret d. 30-04-2009-10:51:33
jeg har en 1988´er med mpi motor i ogt den er synet uden kat på grund af reglerne bliver fulgt fra bilens årstal ikke motoren men det er vist forskelligt fra synshal til synshal hvordan det er har hørt fra nogen at nogle synshaller tager efter motorens årstal i stedet for bilens
zeemax mini
Svaret d. 19-05-2009-20:42:17
det er køretøjets årgang der bestemmer og ikke motor
minimiglia
Svaret d. 20-05-2009-09:33:07