Verto kobling (Slavecylinder)

22-04-2009-16:07:57

Hej Mini Gutter..

Jeg er igang med at bygge en metro motor i min kære vogn, men er løbet ind i et mindre problem..

Jeg har valgt at jeg vil starte med at køre med verto kobling, for at se hvordan det fungerer, men jeg er stødt ind i problemer med slavecylinderen.

Jeg har købt en ny hydraulisk slavecylinder til formålet, et beslag, inklusiv ``spacer`` til mellem blokken og beslaget, og alligevel passer til ikke sammen..

Når jeg monterer slavecylinderen på beslaget, rammer pinden fra slavecylinderen ikke i nærheden af enden på koblingsarmen. Den rammer ca midt på koblingsarmen istedet, og derved kan jeg ikke rigtig se mig ud af, hvordan jeg skal montere det..

Jeg håber der er nogle der evt. kan give et hint til at få løst mit problem, og at montere pre-verto kobling er ikke en løsning i mine øjne, for derved får jeg ikke afprøvet vertoen..

På forhånd tak

Benzo

Benzo

Hvad f*nden er nu det for noget? ;-) Det lyder næsten som om det er en pre-Verto koblingsarm.
Men der er da også noget om, at nyere Metroer kørte med koblingskabel. Kan man overhovedet komme til at blande de stumper sammen?
(min Metrobog er udlånt!) :-)
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 22-04-2009-16:31:33


Hej Benjamin. :)

Jeg er ret sikker på min Metro, som jeg hev en motor op af, var med kabelkobling som Carsten nævner her. Såøh, der skal nok skaffes en anden koblingsarm. :)

Hilsen Niels

Ministeren

Svaret d. 22-04-2009-16:46:05


Det er helt korrekt at metroen er med kabel, men har også forstået at ved at montere det fine beslag jeg har, og en hydraulisk slavecylinder, skulle kunne få det til at fungere..

Men det passer sgu ikke rigtigt, umiddelbart tror jeg også at det simpelthen er koblingsarmen der er for lang, men ville lige høre om nogen kunne bekræfte dette, for så må jeg få bestilt en ny..

Når jeg kigger på de engelske sider, kan jeg kun finde en pre-verto (Lang) koblingsarm og en Verto (Kort), men et er sikkert, den der sidder på motoren er ikke en pre-verto arm, for så lang er den slet ikke..

Benzo

Svaret d. 22-04-2009-18:47:42


Åbenbart mere kompliceret end jeg troede :-(
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 22-04-2009-21:47:13


Hej Benzo,

Har du montered den afstands bolt (en tynd en) ned for neden af beslaget?
MVH,
G.

retro

Svaret d. 22-04-2009-22:04:17


Afstandsbolten nederst er monteret, men det hjælper sgu ikke på mit problem :(

Benzo

Svaret d. 23-04-2009-11:01:26


Jeg har lige kigget på Minispares. Det ser ud til, at under beslaget til slaven skal sidde nogle afstandsstykker, som har samme størrelse som de bøsninger der sidder i de gammeldaws kødben. De er vel 20-25 mm lange. Der står på hjemmesiden, at de netop bruger dem, 21A1108 hed de vist.
mvh. Carsten

jelshøj

Svaret d. 23-04-2009-11:09:36


Carsten, har monteret afstandsstykket, men det gjorde sværre ikke den store forskel.. Overvejede om det kunne hjælpe at skære ombukket på beslaget op, ændre vinklen, og svejse det sammen igen, men udover at afstandsstykket ikke vil passe derefter, ender jeg med at den ikke vil koble ordenligt ud, hvis det ikke bliver helt præcist :(

Benzo

Svaret d. 23-04-2009-12:09:43


Øøøv! Hvorfor fanden skal det være så bøvlet? ;-)
Ifølge Minispares tyder det på, at de bruger flere af de nævnte bøsninger. Men om det er opfattet rigtigt, ved jeg sgu ikke :-(
Men handler det ikke (bare) om at beslaget skal løftes højere op, men i samme vinkel som koblingsdækslet?
For hvis det er sådan, kan der da snurres nogle afstandsstykker ud af en drejebænk ;-)
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 23-04-2009-12:19:04


Muligvis, men når jeg kigger i min Haynes, og ser et billede af verto koblingen 6*3 ser det umiddelbart rigtigt ud som mit beslag sidder, men om koblingsarmen er kortere kan jeg ikke rigtig se mig ud af på billedet. Umiddelbart ser det sådan ud, men det er jo rart at få bekræftet inden jeg køber en kortere arm.. Og hvis det bliver aktuelt, håber jeg sgu den er nogenlunde lige til at skifte

Benzo

Svaret d. 23-04-2009-13:36:02


Selve koblingsarmen er nem nok at skifte. Hvis den sidder som den gamle type, så er det en låsesplit og så kan man banke akslen ud, og så bare løfte den op.
Har du kigget på Minispares´ billeder af koblingsarme. Måske du kan sammenligne der. Sådan lidt på øjemål ;-)
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 23-04-2009-13:42:13


Sådan lidt på øjemål, ser det ud som om jeg bare skal prøve at købe en anden arm.. Det er sgu noget pis med det projekt, synes ikke rigtigt det fungere optimalt :P Men når koblingen fungerer, mangler jeg ikke meget endnu.. Dog har jeg haft/har hold i ryggen, så har ikke fået arbejdet i noget tid :(

Benzo

Svaret d. 23-04-2009-14:31:40


Ja, det er jo trist med sådan et ungt menneske :-( Man undgår desværre sjældent at få ondt i ryggen af at skrue i Minier.
Det er jo ikke alle, der har værkstedsfaciliteter til rådighed. ;-)
mvh. Carsten.
PS. God bedring. Vi vil jo helt høre positive historier! :-)

jelshøj

Svaret d. 23-04-2009-15:30:01


hej kan du ikke tage et mål fra koblingsdækslet og op til midten af hullet i koblingsarmen eller toppen af armen så burde alle da kunne give et bud på hvilken arm du har monteret.. :-D

efter hvad jeg ved findes der den lange arm (pre.verto)
og den korte arm (verto) og en lille tyk arm fra metroerne (men hvilken kobling der sidder i dem hved jeg ikke)

kom lige i tanker om, om du kan sige mig, om der er en gummibøsning for enden af armen, altså der hvor slavecylinderen skal monteres på...

mvh. Rasmus

mayfair91

Svaret d. 23-04-2009-17:35:28


Der er noget gummibøsning i enden af armen.. Fra midten af hullet i enden, til midten af hullet hvor koblingsarmen er monteret ved koblingsdækslet er der ca 85mm.

Benzo

Svaret d. 23-04-2009-18:25:38


Hej igen.
Kan got mail et billed af hvordan min egen siger ud - har nemlig en 1275 A+ med verto - og alle virker som den skal.
MVH,
G.

retro

Svaret d. 23-04-2009-23:45:04


Hej Retro, det må du meget gerne gøre :) Så er det lidt nemmere at se sig ud af..

Min mail er benzo.sf@gmail.com


Benzo

Benzo

Svaret d. 24-04-2009-11:21:30


hej igen

jeps så er det fra en metro, du skal have fat i den lille arm til en mini den har ikke gummi i enden og har samme ende som en lang arm.

lille http://www.minispares.com/Product.aspx?ty=pb&pid=32619

lang http://www.minispares.com/Product.aspx?ty=pb&pid=37324


mvh Rasmus

mayfair91

Svaret d. 24-04-2009-16:11:31


Hej igen -
det er rigtig som Rasmus siger - den skal hver den lille arm (Minispares dele # DAM5355) men HUSK at du skal også bruge Minispares dele # DAM5353MS og # GRB239 - så er den hjemme :-)
mvh G

retro

Svaret d. 25-04-2009-21:29:11


Så går det jo hen og bliver helt teknisk, når jeg ikke kan nøjes med bare at skifte selve armen :P

Benzo

Svaret d. 25-04-2009-23:20:27


Tilbage