elektronisk tænding.

20-04-2009-23:39:46

Hejsa... :-)
Hvordan virker det og hvad skal man have?

julianfalck

Du kan købe et, jeg tror det hedder Lumonisien, det er sikkert ikke stavet sådan, men det virker på den måde, at du inde i strømfordeleren sætter en lille fotocelle, og under rotoeren en lille dims der ligner en propel, og når den så bryder lyset i fotocellen, så tænder bilen.
Jeg kan love dig at det virker, jeg har selv kørt med det, det gør bilen start villig, og den forbrænder renere, og så holder tændrørene længere.
Der er forresten også en forstærker box, den er på størelse med en stor pakke tændstikker, og den skal bare sidde i motorrumet, hvor ledningerne nu kan nå. Det er sådan en allu kasse, med køleripper på.
Der er også andre typer, men dem ved jeg ikke noget om.
Jeg mener at huske det er Engelsk, og jeg ved at den der vinge, den spidser ind, så hvis der er lidt slør i fordeleren, bliver tændingen stadig lige i øjet, og så er det infrarødt lys den fotocelle bruger, og så kan den trække en temmelig lang gnist. God fornøjelse,
Motorsen

motorsen

Svaret d. 21-04-2009-19:58:55


Fedt, så sætter man den bare ind mellem stel og tændspole eller hvad? istedet for platinner? og hvordan med timing advance? du ved, man må jo droppe vacum systemet eller det mekaniske hvis det er sådn en fordeler man har...

julianfalck

Svaret d. 21-04-2009-20:23:12


Nej nej, du putter det simpelthen ind istedet for platinerne. Mere avanceret er det ikke ;-)
Centrifugal og vacuumreguleringen bibeholdes. De rører man ikke ved.
MEN! Du kan for en meget pæn slat kr,- få en fordeler med forskellige typer reguleringer. Faktisk med flere programmer indbyggede. Så kan man prøve sig frem. Så får man det nyeste, men bevarer fordeleren. Den ser ud som den gammeldaws. :-)
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 21-04-2009-20:41:45


Hej igen
Nej du skal beholde din vacum, som normalt, men du skal, smine dine platiner og kondentsator ud, det er der fotocellen sidder, men der er tegning med sættet, og ham der solgte dem hedder Søren Lindemann, og dengang boede de på Virumvej, men er flyttet, hvorhen ved jeg ikke.
Jeg kan huske at jeg spurte Søren Lindemann, der er meget godt til en bil, men virker det på min MC? Så lavede han en opstilling og tog det han kalder for en kniv (propel) fra en 12 cyl Jaguar og kørte op i det der svare til 60.000 omdrejninger i en drejebænk altså, og vi kunne se på et skopp, at det virkede.
Motorsen

motorsen

Svaret d. 21-04-2009-20:59:31


Elektronisk tænding?

Skriv en PM til Fischer herinde, og køb et kontaktløst tændingssystem i stedet. Fordeler hører fortiden til. ;)

Mvh Niels

Ministeren

Svaret d. 21-04-2009-21:28:54


tusind tak for alle disse svar... ser lige hvad fischers løsning koster... så det jo ``in action`` ved valby hallen den dag der...

julianfalck

Svaret d. 21-04-2009-23:14:05


Ja kontakt ham. Jeg kørte med ham derover. Det virker bare.

Niels

Ministeren

Svaret d. 22-04-2009-17:06:49


Der er også Megajolt - jeg ligger ny motor i mini`en snart så kan det ses i action snart hvis nogen er interesseret :)
http://www.autosportlabs.com/

DHD

Svaret d. 22-04-2009-21:17:22


Fischers tænding er også med Megajolt komponenter.

Niels

Ministeren

Svaret d. 23-04-2009-11:08:56


Okey, jeg undskylder så :D

DHD

Svaret d. 23-04-2009-13:59:53


Msn skal ikke undskylde! Det er et tegn på svaghed......sagde John Wayne engang :-) ;-)
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 23-04-2009-15:23:47


Tag det ikke ilde op. :) Jeg konstaterer bare at det er megajolt komponenter. Har det selv, nemlig.

Niels

Ministeren

Svaret d. 23-04-2009-21:53:33


Tilbage