Elektrisk brændstofspumpe

14-04-2009-17:50:51

Hej

Jeg har to motorer, en 998 A motor og en 1275 A+.

998`eren er std. pånær lidt små modifikationer i topstykket + std HS2 karburator, og 1275`eren bliver boret 1293 eller 1310 med diverse tundele og Weber.

Jeg skal bruge en brændstofspumpe til 12V (minus til stel), evt en FACET.

Jeg vil dog gerne kunne bruge brændstofspumpen til begge motorer. Kan vi finde en løsning på det? Der er jo en del forskellige af disse FACET pumper, som giver forskellig mængde/time.

På forhånd tak
Niels

Ministeren

Evt en løsning med en regulator?

Ministeren

Svaret d. 14-04-2009-18:04:25

Jeg bruger en Facet pumpe til min 1380 (den runde cylinder formede)uden nogen form for regulering eller returløb. altså svømmeren regulere benzinmængden.!! da den stadig køre fint ved lave omdrejninger og lidt gas, så vil jeg også formode at du kan bruge denne pumpetype uanset om du køre 1000 eller 1275. så længe benzintrykket ikke bliver højere end svømmeren kan håndtere, så betyder flowet (mængde/time) nok ikke det helt vilde

Simonsen1380

Svaret d. 15-04-2009-13:35:57

Er der ikke også noget med, at SU og Webere helst vil have lavt tryk og høj kapacitet?
Så hvis en elektrisk pumpe holder sig til samme tryk som den makaniske, så er der ikke grund til at gøre tingene mere avancerede. ;-)
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 15-04-2009-13:52:13

Snakker vi noget med en FACET fast road pumpe?

http://www.minispeed.co.uk/classic/index.cgi?task=showproduct&id=40106k

Er regulering unødvendig?

Ministeren

Svaret d. 15-04-2009-15:36:24

Ham den kloge, ``troldmanden`` ;-) skriver noget om en gallon i timen, pr. 10 hk.
Og at en standard mekanisk pumpe rækker op til ca. 90 heste.
Og at i Europa er man ikke ``vant`` til højt pumpetryk. Vist ikke nødvendigt.
Og han skriver en spalte mere, der vil fylde......... :-)
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 15-04-2009-16:12:59

Så David Vizard mener jeg kan føde 180 Hezzkraffer med den pumpe? De skriver den giver 18 gallons i timen.

Trykket er 4-5 psi, og det er jo ikke andet 0,3 bar. Kan min svømmer holde det tilbage?

http://www.minispeed.co.uk/classic/index.cgi?task=search&text=Facet+solid+state+fast+road+fuel+pump+kit&search.x=22&search.y=9

Mvh Niels

Ministeren

Svaret d. 15-04-2009-17:54:37

I bøgerne står der, at pumpetrykket er max. 0,21 kg/cm2. Men ved den mekaniske står der minimum 0,21, så det.......... ;-)
Men du kan jo spænde hele l*rtet op i skruestikket, strøm på, og se, om svømmeren holder tæt, og at benzinniveauet i strålerøret holder sig på måtten :-)
Stridigheder afgør man jo ved eksperimentet og IKKE ved diskussion! :-)
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 15-04-2009-18:09:48

Opstillingen er godkendt. ;) Men nu ville jeg jo super gerne afklare skidtet inden jeg bestiller pumpen, Carsten. :)

Ministeren

Svaret d. 15-04-2009-18:44:21

Fandt lige det her på Minispares hjemmeside og her anbefaler man tryk regulering medmindre man køre for fuld skrue hele tiden..! jeg vil genoverveje min opsætning da skidtet jo skal til syn en dag og det gavner nok ikke CO`en i tomgang med det lidt for høje benzin tryk...

Og det billigste for dig ville jo nok være at beholde den gamle mekaniske pumpe med mindre du vil mere end de 115-120hk

The standard Mini mechanical fuel pump is more than enough to feed the 1.75`` HIF carb up to about 115-120bhp. Outputs higher than this that are to be used at maximum power/rpm for any length of time, it`s advisable to think about fitting an electrical pump to ensure constant delivery at max power/high engine speeds. Required pressure is 2.7-3.0psi with a flow-rate in the order of 15-18 gallons per hour. And unless the car is being driven flat out all the time - a pressure regulator is highly advisable to avoid rough-running at idle (caused by over-rich mixture as the carb is shaken about) and flow valve seat damage.

Simonsen1380

Svaret d. 15-04-2009-20:44:06

Aha, så ud fra det du copy/paste`er her, så skal trykket reguleres et par psi ned for ikke at overskylle? Det ville jo også være synd at overskylle cylindrene, så der kommer rivninger. Av av. Men mon så ikke sådan en af de der Filter King regulatorer kunne klare sagen. Er der nogen der kender til dem?

Niels

Ministeren

Svaret d. 15-04-2009-21:46:51

Filter king er et must, hvis man bruger Weber.

Knast

knast

Svaret d. 16-04-2009-06:47:53

Hehe det var sgu godt knast, for jeg har lige købt en Filter King sammen med pumpen jeg linker til ovenover. :) Så det var da ret heldigt. :)

Tak for hjælpen drenge. Og tillykke med de 60 til Keld. :)

Mvh Niels

Ministeren

Svaret d. 16-04-2009-11:49:26

Bruger Facet pumper på mine Minier uden nogen form for reguleringer og de kører helt som de skal.

Der er absolut heller ingen problemer med syn, som nævnt som et problem i et tidligere indlæg. Svømmeren i karburatoren justerer jo automatisk hele tiden mængden i svømmerhuset. Ellers ville motoren jo drukne.

Anders E

Svaret d. 16-04-2009-22:33:42

Jeg går med livrem og seler, så. Har købt filter king og facet pumpe. Så er jeg da på den sikre side. :)

Niels

Ministeren

Svaret d. 17-04-2009-00:54:07

Tilbage