12-04-2009-16:12:09
hejsa minispeed. jeg vil gerne lige spørge, fordi min mini hænger i højre side. er det støddæmperen eller hvad kan det højst sandsynligt være ? har lige haft dækket af og kan ikke rigtig se noget
mvh nikolai
Hejsa, det er højst sandsynligt en trompetkugle, som er knækket.
mvh. Gomme
Gomme
Svaret d. 12-04-2009-16:46:58
er det noget som er svært at skaffe/ skifte. fordi jeg skal køre til et galla nu her d. 25 og der skulle den jo gerne være klar. og er der evt en der kan fortælle mig hvor det skaffes ? (:
Heissel
Svaret d. 12-04-2009-23:24:06
ring til http://www.akmracing.dk/ han sende og du har det dagen efter, men undersøg lige hvad det er før du bestille evt noget forkert. kan også være din gummiklods hvor jernet har løsnet sig.
staalorm
Svaret d. 13-04-2009-00:53:00
Du skal bare have fat i noget værktøj, der kan presse gummifjederen sammen, så kuglen plus nylonskål kan pilles ud. Ellers er det såmænd ikke så bøvlet.
Husk endelig at få gang i fedtsprøjten samtidigt, og tjek at øverste bærearm er slørfri og frit kan bevæge sig op og ned.
mvh. Carsten.
jelshøj
Svaret d. 13-04-2009-01:04:50
Er det foran eller bag den hænger?
Jens-Ole
Svaret d. 13-04-2009-12:13:41
Det er foran..
Derudover vil jeg gerne vide hvordan man kan se om det er hydrolastic eller alm. affjedring ?
Heissel
Svaret d. 13-04-2009-17:13:45
Først og fremmest er det årgangen. MK 3 er gummiaffjedret.
Har du et par fede rør løbende langs bunden? Er det en slags dækventiler siddende på bagsiden af bagbroen. Og du kan se det i motorrummet, om der kommer et par tykke armerede slanger op, hvor forbroen er skruet fast, ses foran viskermotoren i den ene side.
Men er det trykket, der er gået, vil den hænge både for og bag i den ene side.
mvh. Carsten.
jelshøj
Svaret d. 13-04-2009-17:48:47
Ups! Den burde jo heller ikke have støddæmpere så! :-)
Carsten.
jelshøj
Svaret d. 13-04-2009-17:50:54
lækkert. nej. der sidder sådan en bold af gummi omme foran, og omme bagved, liggende pålangs er der også en bold med en metalstang på. kan ikke se nogle rør, men der er støddæmper. så det er jo nok gummiaffjedret. den er fra 75
Heissel
Svaret d. 13-04-2009-17:53:38
Jeps. Den har gummiaffjedring, uden tvivl ;-)
Hydrolastic-modellerne har også en stor spiralfjeder siddende, hvor støddæmperne sidder, bagi.
mvh. Carsten.
jelshøj
Svaret d. 13-04-2009-18:01:00
lækkert. og tror du så det er den gummibold der er gået. fordi hvis jeg hiver op i bilen, eller hæver den og sænker den, så bliver den oppe lidt. men hvis jeg trykker ned på den så synker den sammen og bliver nede. ? er der væske i den bold siden den bare lige kan gå sådan ?
Heissel
Svaret d. 13-04-2009-18:05:02
Uha! Det lyder ``spændende``! ;-)
Prøv at afmontere støddæmperen, og prøv igen, om den hænger lidt, for det burde den ABSOLUT ikke. Der er ikke noget indeni gummielementet.
Det kan også være den øverste bærearm, der hænger fast, pga. manglende fedt.
Smørenipler på en Mini sidder ikke til pynt!! ;-)
Men det kan altså godt være støddæmperen, der er groet fast indeni. Forhåbentligt.
For en fastrustet bærearm kræver et rep. sæt. Men er det den, kan du i første omgang give den en gang fedt. Der skal så meget til, at du kan se fedtet komme ud under gummiringene i hver ende af bærearmen.
mvh. Carsten.
jelshøj
Svaret d. 13-04-2009-18:10:53
jamen jeg har skam smurt, og det er rigeligt (:
men den synker sammen kan jeg ikke forstå. fordi hvis der ikke er noget inde i bolden hvad skal så holde den oppe. støddæmperen bærer jo ikke selve bilen, den ``dæmper`` jo kun. eller hva ?
Heissel
Svaret d. 13-04-2009-18:21:01
Gummifjederen bestemmer rigtigt nok højden. Men hvis knokkelkuglen er slidt i stykker, og har slidt sig gennem nylonskålen også, så synker affjedringen nedad.
Men den skal ikke være træg i bevægelsen, som du beskriver. Hvis du løfter op, og igen sætter den ned på hjulene, skal den ikke synke yderligere. Den skal finde sit niveau med det samme.
Gummielementet synker sammen med tiden. Vi andre falder sgu også sammen med årene! :-)
mvh. Carsten.
jelshøj
Svaret d. 13-04-2009-19:11:37
Ja støddæmperen dæmper kun evt. stød, der kommer fra undelaget, det er næsten sikkert at det er gummi klodsen der er defekt, sådan en kan du få af mig akselmortensen@hotmail.com
PS.
Det er lager vare, og der er ikke garenti på gi dele.
motorsen
Svaret d. 13-04-2009-19:12:22
okay. det lyder godt aksel. men er det noget du kan sende, eller er det noget der kun kan hentes. du siger der ingen garanti er, men standen er vel iorden <+
Heissel
Svaret d. 13-04-2009-19:21:18
hej du .
Grænseegnensen mini club mødes ude på glat banen ved marstrup på lørdag , der er der helt sikkert nogen der kan give dig råd og evnt hjælp til rep i sagen .
Ellers kan du kontakte mig via morrismascot.dk .
Mvh Fidde
van man
Svaret d. 13-04-2009-23:18:26