06-04-2009-15:20:14
Undskyld alle disse posts...men der skal spørges.
Jeg skiftede min tændspole ud idag til en helt standard tændspole, købt i Lyon autodele på Holmbladsgade på amager.
Jeg ville skifte den ud fordi at den gamle er MEGET gammel, og har været MEGET varm en dag jeg ``glemte`` at slå tændingen fra medens jeg rodede med noget blinklys...
Og så har jeg haft en mistanke til at den kunne være dårlig.
Det at jeg skifter den resultere i host og hak og kraftige udslag på omdrejningstælleren...
Jeg prøvede at så om det hjalp at pille omdrejningstælleren af, men det gjorde ingen forskel.
Da jeg satte den gamle på igen gik den som den plejer...har bare en fornæmmelse af at den kan ha bedre tænding.
Jeg oplevede noget andet med en Aldon Flamethrower en gang, den smeltede det røde plastik som holder platin fjederen, så spillerummet forsvandt, og bilen ikke kunne køre...
men jeg gætter på den trak lidt for meget strøm og sikkert er beregnet til dobbelt så mange gnister...
Men, Hvorfor!?!?!??!!? hvad sker der for min tænding? kondensatoren er helt ny, hvorfor vil den kun virke med det gamle *##** , er det meningen man skal stille tændingen helt forfra? hvad gør jeg forkert???
:-)
Hvis du har monteret en sportstændspole, skal du have en ekstra knodensator på til stel, ellers smelter platinerne som du beskriver.
Se om det er en 6 v tændspole du har fået fra en nyere bil, det er før set.
knast
Svaret d. 06-04-2009-15:35:02
Hejsa.
Hmm, det svarer jo fint på aldon sagen... ;-) men en sports spole er vist ikke lige der der skal peppes op, der skal vist være noget at peppe op først... :-)
mht. 6/12v er den en 12v.
julianfalck
Svaret d. 06-04-2009-15:46:04
Hej Julian
Hvis der er formodstand på den gamle skal der også være det på den nye, ellers smelter plasticken på platinerne....
Jacob
mini
Svaret d. 06-04-2009-20:45:50
men det er der ikke? i så fald, hvor ville jeg finde den? og kunne det resultere i host hakkeri? :-O
julianfalck
Svaret d. 06-04-2009-21:42:39
Hejsa
Hvis du har en lavohmsspole monteret på et kontaktstyret anlæg vil kontakterne skulle bære et meget højt strømforbrug som de ikke er beregnet til. Derfor smelter plasticfætteren og kontakterne brænder af for hurtigt.
Kontroller modstanden mellem klemme 1 og 15 på tændspolen og der skal være ca 2-4 ohm. Hvis der er tale om en lavohmsspole er der en modstand på 0,5 - 1,5 ohm som er beregnet til til elektronisk tænding. Alternativt kan du montere en formodstand på kl 15 for at sænke strømforbruget.
Endnu mere alternativt kan du montere fordlerløs/programmerbar tænding og så har du aldrig mere problemer med det lor.... fordelertænding... :-)
Morten Fischer
Fischer
Svaret d. 08-04-2009-10:18:11
Puha, Fischer. Den skulle vist have været ovre på ``handelspladsen``! :-D :-D :-D
Men så sandt så sandt. ;-)
Carsten.
jelshøj
Svaret d. 08-04-2009-10:36:54
Jeg prøver en formodstand, selvom Manden i Lyon ikke syntes at det skulle være nødvændigt til den. Jeg tror den måler lige knap 2 ohm, så hvis jeg smider en 1.5ohm 25w modstand på skiulle den være der..
julianfalck
Svaret d. 11-04-2009-22:31:05
Hvad er egentligt bedst af de mekaniske timing fiduser, vacum eller den ``mekaniske``? altså det man ville bruge før man sætter elektrinisk tænding i? Vacum holder jo op med at flytte tændingen ved ``sømmet i bund`` så hjælper det jo ikke meget...
julianfalck
Svaret d. 12-04-2009-08:44:44
De dimser bruger man skam også med elektronisk tænding, medmindre man bygger om, som Fischers fordelerløse, programmerbar anlæg. Dét er mums! ;-)
Vacuum regulering er for at trække tændingen tidligere ved let fod. Dellast. Der er blandingen ``tynd`` og kan sagtens tændes tidligere. Bedre økonomi.
Cooper S havde ikke vacuumregulering, for den var jo lavet til at skulle køre ræs. Bundgas ;-)
mvh. Carsten.
jelshøj
Svaret d. 12-04-2009-09:53:28