05-04-2009-16:34:37
Hej til alle
Har lige lidt diverse!
Først, fed samling af minier på rådhuspladsen forleden! Håber jeg kan få min luftet snart!
Nummer to: Nu er det her jo næsten nok et religionsspørgsmål jeg begiver mig ud i, men jeg har lige samlet min motor, og i den forbindelse har jeg i min ungdomskådhed ``bare`` hældt delsyntetisk 10/40 olie på, men det er lissom om det bare ryger ud igen, den oser som et ondt år ihvertfald!!! Det bliver værre når den af varm, så kunne måske forestille mig olien er så tynd så den bare pisser lige igennem ved ventilerne? Nå, men mit spørgsmål er: Hvilken olie skal jeg putte på i en nyrenoveret motor når den skal tilkøres (Nye stempler) og hvilken olie skal jeg smide i bæstet når den er tilkørt?
Tredje og sidst. Støt lige en mini i nød :-)
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_udfordringer_vis.asp?challengeID=174273&formsort=
Den gamle A-motor skal helst have 20/50. Er det en A+ er det vist 15/40.
Men hvis den ligefrem lægger røgslør, tyder det på værre problemer end bare manglende tilkørsel.
Det er altså ikke min erfaring, at en nysamlet motor skal lægge røgslør ud.
Har du paraplyer/hætter på indsugningsventilerne?
mvh. Carsten.
jelshøj
Svaret d. 05-04-2009-16:42:35
Ved heller ikke om det er et decideret røgslør, men den ryger ihvertfald mere end godt er. Jeg ville da nødig køre bagved en varm sommerdag igennem København! Hætterne på ventilerne har jeg husket :-) Prøver lige med noget 20w/50 olie, så må jeg da lige se. Håber sgu ikke det er en oliering der er knækket :-O
Swish
Svaret d. 05-04-2009-21:23:30
Hej rødder.
Der har her på forummet været et par indlæg, vedrørende olieforbrug mm, og jeg vil blot lige tilføje, at i skal være opmærksomme på benzinforbruget i den henseende.
Det hænger således sammen, at jeg her de sidste par måbneder har haft et par biler inde, hvor der trods begge havde kørt under 10000 km, var et alt for stort olieforbrug, men blå røg og hele baduljen.
I begge tilfælde skyldet misæren, at begge motorer var ``slidt op``, grundet et alt for stort benzinforbrug.
Begge biler kunne starte uden choker, iog det er ikke gode tegn, for i begge tilfælde virkede vacumsystemet ikke, så benzinen løb lige igennem motoren, og vaskede al oilen af cylindersiderne, hvilket betyder, at der lynhurtigt opstår stort slid, og dette betyder større olieforbrug.
Få justeret jeres karburatorer, samt checket vacomvirkningen, ellers risikerer i at slide jeres motor op på rekord tid.
Det var bare et lille vink.
NB. med hensyn til olievalg, så vælg en olie, som har een bæreevne på over 900 Kg Pr. Kvadrattomme ved 80 grader, så skal det nok gå, uanset man bruger syntetisk eller mineralsk.
blot husk, at hvis i bruger mineralsk 20/50 så må i ikke tæske dyret før arbejdstemperaturen er over 70 grader.
Knast
knast
Svaret d. 12-04-2009-10:30:59