Brænder olie…?

01-04-2009-09:15:00

Hej..! Jeg har en 1380 motor samlet i november sidste år hvor alle stumper er nye eller renoveret og den køre dagligt uden problemer. Men nu hvor den efterhånden må være kørt til, så er der noget der irritere mig en lille smule og det er at den brænder olie. Der er ikke noget synlig olie røg når jeg accelerere, bare køre derudaf og heller ikke når jeg motorbremser, holder i tomgang. Men..! hver eneste gang jeg har holdt stille i tomgang et stykke tid eksempelvis ved lyskryds, så udsender den en ikke ubetydelig blå røgsky så snart jeg giver gas…? nok til at dem der køre bagved holder afstand…! Er der nogen af jer der har prøvet noget tilsvarende...?

mvh. Jan

Simonsen1380

Hvis du har tilkørt med almindelig moderne olie, bliver den (stempler/boring) aldrig tilkørt. Der er simpelthen for mange tilsætningsstoffer i.

Du skal tilkøre - forsigtigt - med ``Run-In Oil`` (tilkøringsolie), som er en ``grundolie``, uden tilsætningsstoffer.

Hvorfor den skal være så dyr er derfor lidt uforståeligt.

Castrol kan levere en ``Run-In Oil``.

Boman

Svaret d. 01-04-2009-10:14:05

jeg troede bare ikke at det var relevant mere, der er da ingen nye biler idag der skal tilkøres med Run-in oil og maskinerne der bruges hos cylinder service må da være tæt på at være de samme som på fabrikkerne..? Men der nok noget om snakken, jeg brugte en god 15/40 olie.... jeg må også lige korrigere mit første indlæg, har nemlig lige haft den til at stå i tomgang 8-10 min og der kom en konstant olie røg ud af udstødningen samt de før nævnte større olieskyer så snart jeg gav gas.... jeg fatter det simpelthen ikke det har i de sidste måneder helt sikkert ikke været så slemt som nu :-(
Når jeg kigger ned på toppen af stemplerne så er de alle fedtede af olie på toppen af stemplerne og det er vist ikke rigtigt...

Lige meget hvad, så får den f... oliebrænder en omgang prygel på vej til rådhuspladsen imorgen og springer den i luften, så er det vel til at se hvor den er gal...
:-S

Simonsen1380

Svaret d. 01-04-2009-17:41:11

uh ha vent til turen hjem ;-)

austin7

Svaret d. 01-04-2009-18:18:24

Hej Rødder.

jeg har sagt det før, men jeg gentager det gerne, for det er efterhånden længe siden, men pas på med de nye olier, de har simpelt hen alt for stor detergens, grundet forskellige aditiver.
Dette gør, at de olietyve vi PT kan købe, og som er af en betydelig ringere kvalitet end tidligere, lynhurtigt bliver stive og slidte.
Det der så sker er, at når underkompresionen bliver mindre ved tomgang, så løber olien ned langs ventilstammen, og lægger sig på dels ventilhovedets bagside, men også på stemplet, og når man så efterfølgende banker til banditten, så sender den er sky ud af blå røg mm.
Værre er det, at den olie som sætter sig bå ventilen, kan bevirke, at man brænder udstødningsventilerne.
Det anbefales, at bruge VALVEMASTER ved opstart hvis motoren har stået stille et stykke tid, for så får man renset op i koksbelægningerne på ventilerne, samt den sorte masse som hart for vane at sætte sig i olieringene, så disse ikke kan expandere frit, og skrabe olien af cylindervægen.
Valvemaster fås hos NITRAM OIL 46496200.

Hilsen

Knast

knast

Svaret d. 01-04-2009-18:59:10

jeg har for kort tid siden, fået total renoveret min 1275 motor, har dog ikke kunnet få den til at køre, men det kommer, jeg må nok også lige undersøge det med olie, for jeg har også bare hældt noget 15/40 olie i fra jem & fix til 159kr i,

minibisse

Svaret d. 01-04-2009-19:05:27

Tilbage