spørgsmål ang. tuning

17-03-2009-13:49:16

Hejsa minispeed. Jeg ville faktisk lige høre om i kan hjælpe mig med en sammensætning af min bil.

Jeg skal have hele bilen skilt ad til vinter, og er ved at finde mig en ny 1000 mototr som jeg kan bygge på. men å er det jeg gerne ville vide et par småting.
hvis jeg finder mig en 12g295 top, så er det originale jo 2 hs2 karburatorer. men ville jeg få mere ud af to hs4, eller ville én hs4 være nok. det er bare fordi at jeg tænkte at de originale twin hs2 måske er bedst til lige netop dette topstykke. og desuden kan man så godt ``bare`` køre fundt med åbne tragte, eller det bedre med pandekage filtrene

hertil kommer også udstødningen og manifolden. jeg have tænkt mig et rc40, men kan ikke rigtigt finde ud af hvad der sad på en cooper 998 normalt, fordi det passer jo sikkert også bedst til toppen.

desuden havde jeg tænkt mig en kent 266 eller 276 knast, da den skal bruges til gadekørsel, og ikke skal presses maksimalt (:

altså generelt set, vil jeg gerne bare have de dele på som sad på en 998 cooper, måske lidt mere hvis i kan følge mig? (: håber i kan hjælpe

hilsen Nikolai

Heissel

Jamen du lukker jo op for en hvepserede med sådan en stak spørgsmål! :-)
2 HS4 på en 998´er er overdrev. 998´eren kører ganske glimrende med 2 HS2´ere, men effekten i forhold til en enkelt HS4 er vist diskutabelt. Men det ser jo flot ud med sådan et sæt HS2´ere ;-)
Normale eller standard udstødninger ti Minier er rent ud sagt noget l*rt. Deres modtryk er alt for højt, udstødningsgassen kan ikke komme ud.
Du kan roligt satse på noget small bore/medium bore LCB og så netop en RC 40. Den udstødning er specielt udviklet til Mini motoren. Og rækker fint til langt over 100 HK`ere.
Tragte er ok, men der skal filtre på også. Ellers æder motoren bare hvad der kommer ind i motorrummet :-)
Knastvalget? Kender ikke de 2, men ville nok holde mig til 266´eren, når bilen også skal klare en portion myldretid. Men på det punkt er der uenighed herinde ;-)
Vi er, heldigvis, forskellige.
En ordentlig opsat 998´er er mindst lige så hurtig som en standard Cooper S 1275.
Evt. kan du bruge en HIF 44 på en ordentlig manifold.
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 17-03-2009-14:22:37


Hej

Det lyder som et spændende projekt, hvis det har din interesse har jeg et par 998 motorer stående og en ny boret 998 blok, der er boret 0,20. Jeg ville også satse på et 12g295 topstykke, de kan findes men der bliver længere imellem dem. Hvis du vil have det klassiske 998 Cooper look, så skal du have en dobbelt 1 1/4 SU (dobbelt HS2, som Carsten også er inde på :-D.

cooper998

Svaret d. 17-03-2009-15:15:17


det var det jeg nok tænkte. synes nemlig også det ser rigtigt godt ud med to hs2`ere i motorrummet. men hvordan sætter man lige et filter i tragten? og kan i evt give mig et ordentligt link til rc 40 udstødningen, og en ordentlig manifold som passer til toppen og rc 40 udstødningen. og ogå evt en indsugning som ville være bedst til de to hs2`ere. - jeg synes simpelthen der er et kæmpe udvalg og kan ikke rigtigt se mig ud af hvad det skal være af indsugning og lcb manifoldeerne.

- cooper998
hvilken stand er din motor i, altså den 998, fordi den der er boret skal jeg også til at finde stempler osv til vel? og hvor tror du et sådan topstykke kan findes hvis det er ?

en ordentlig omgang igen, men der er bare ikke noget bedre end at få svar på sine spørgsmål om minier (: (:

Heissel

Svaret d. 17-03-2009-18:11:33


http://www.minispares.com/Product.aspx?ty=pb&pid=38138&title=MANIFOLD%20LCB%20SMALL%20BORE%20E...

http://www.minispares.com/Product.aspx?ty=pb&pid=37904&title=EXHAUST%202%20BOX%20PART%20ONLY%20C...

http://www.minispares.com/Product.aspx?ty=pb&pid=38541&title=DOWN%20PIPE%20SHORT%20RC40%20TWIN...

http://www.minispares.com/Product.aspx?ty=pb&pid=33132&title=RAM%20STAX%20HS2%20SHORT

Indsugningsmanifold, hvis det er den du tænker på. De skulle ikke være specielt gode, men kan modificeres.
Hvis du skal på jagt efter et sæt HS2´ere, så tjek om manifolden er fra en Mini. Der er forskel, og ikke alle kan sidde i Minien.
Der har været en håndfuld til salg på E-bay. Overkommelige priser, syntes jeg ;-)
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 17-03-2009-19:00:41


når de skriver at udgangen er small bore, er det så fordi det passer til 998 f.eks. og ikke til de større maskiner, og forsvinder noget af den dejlige lyd ikke ved montering af den ekstra lydpot

Heissel

Svaret d. 17-03-2009-19:18:26


jeg havde faktisk tænkt på dette:
http://www.minispares.com/Product.aspx?ty=pb&pid=37259

http://www.minispares.com/Product.aspx?ty=pb&pid=32794

http://www.minispares.com/Product.aspx?ty=pb&pid=33323
ville det ikke kunne gå an.

Heissel

Svaret d. 17-03-2009-19:21:25


Sagtens. De stumper fejler ikke noget.
Der er noget med, at bruger man kun bagpotten fra RC 40, mister man lidt effekt. Men om det gælder over hele omdrejningsområdet, eller noget med motorstørrelse, ved jeg nu ikke.
Der er sgu da lyd nok i en Mini! :-)
Ellers kan du læse en pokkers masse om tuning, udstødning og hvad har vi, i Vizards bøger.
De hører til på natbordet hos enhver Mini entusiast ;-)
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 17-03-2009-20:06:09


ja det har du ret i med lyden. men jeg synes jo at lyden af et rc 40 udstødning og så dobbelt karburatorer lyder helt fantastisk. kan man ikke få et rc40 som sidder placeret samme sted som det originale. fordi center ser fint nok ud, men er mere til der hvor det normalt sidder

Heissel

Svaret d. 17-03-2009-20:16:34


Den RC 40 jeg linkede til, sidder som den originale udstødning. Og en løs bagpotte og et længere mellemrør kan man sagtens få.
Og hvis du så sætter nogle KN filtre eller lignende på, så får du en ``fin`` lyd, når motoren for alvor suger luften til sig :-)
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 17-03-2009-20:35:21


den lyd jeg snakker om er når en cooper 998 bliver trykket af. men det får man vel netop med toppen, to hs2`ere og rc40`eren? (:

Heissel

Svaret d. 17-03-2009-20:53:56


hmm. jeg kan blive ved med at undre mig over de udstædningssystmer. jeg vil gerne købe denne manifold:

http://www.minispares.com/Product.aspx?ty=pb&pid=37259
men så skal jeg jo også have en down pipe. og jeg kan faktisk kun finde det sæt der som du linkede til med twin box, og så den der short down pipe. hvis man skal have den uden nummer 2 dæmper er det i rustfri og det er simpelthen for dyrt og det har jeg ikke brug for. så hvis man nu kan sætte den der manifold til en cooper, sammen med en twin box udstødning og short downpipe, tror du det kan lade sig gøre?

Heissel

Svaret d. 17-03-2009-21:32:58


http://www.minispares.com/Product.aspx?ty=pb&pid=32774&title=RC40%20REAR%20BOX%20MILD%20STEEL%20...

http://www.minispares.com/Product.aspx?ty=pb&pid=37848&title=DOWN%20PIPE%20MILLENIUM%20VERSI...

http://www.minispares.com/Product.aspx?ty=pb&pid=35032&title=DOWNPIPE%20FREEFLOW%20MANIFOL...

Jeg tror det her kunne passe, med potten og nederste rør.
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 17-03-2009-21:52:03


det tror jeg du har ret i, men efter at have læst lidt nærmere om den der two box som du viste mig lyder det ikke så tosset faktisk. og tror somænd heller ikke lyden forsvinder bare såd
men hvad ville du sige til dette.
http://www.minispares.com/Product.aspx?ty=pb&pid=37904
http://www.minispares.com/Product.aspx?ty=pb&pid=38541
det lyder som om det passer til den manifold der, men er bare i tvivl om pipen også gør. hvis ikke, kan man jo bare øbe den almindelige pipe og skærer af den som der står? jeg gider bare ikke bestille forkert fra england af
(:

Heissel

Svaret d. 17-03-2009-22:11:00


Nå! Nu gider deres hjemmeside ikke lege med længere :-(
Men en af de der down pipes, hed den rc40-001 eller 010, den skulle netop passe mellem den manifold du vil have og RC40 twin box.
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 17-03-2009-22:29:03


nu har jeg sku styr på det. køber den manifold, og så den down pipe som passer til. og så skærer jeg lidt af det, så det passer til den der two box, perfekt. (: men hey. tak for hjælpen hvertfald

Heissel

Svaret d. 17-03-2009-22:29:08


har også godt lagt mærke til det med hjemmesiden. nogle gange hvis jeg gik ind under en ting kom noget helt andet frem.
men ja rc40-001 down pipe og twin box og den manifold. det er jo bare dejligt. (:

Heissel

Svaret d. 17-03-2009-22:32:05


ups. lige en anden ting nu vi er så godt igang. der sidder jo en hs2 karb på min 998. men jeg vil gerne have en dobbelt. kan jeg så ikke bare købe en enkelt til og finde de der fobindelser, eller tror du det er bedre bare at købe to. der er nemlig et sæt derinde med et eller andet kæmpe skjold på (: og så et hvor man bare bare får to karburatorer, men prisen er temmelig anderledes

Heissel

Svaret d. 17-03-2009-22:34:01


Det er helt sikkert mere overskueligt at rage et komplet sæt op under neglene.
Ellers skal du til at stykke noget sammen. Karburator med modsat stillet svømmerhus, diverse forbindelsesled og en manifold.
Jeg tror det i den sidste ende bliver dyrere.
Det skjold du tænker på? Mon ikke det er varmeskjoldet ned til udstødningen?
Er det nogle på E-bay, du har kig på?
Du kan roligt regne med at de skal renoveres. Minispares har rep. sæt til dem. Tror det er 65-70£.
Vedrørende udstødningen, så er det jo ikke raketvidenskab at svejse en overgang på, hvis tingene ikke lige helt passer.
Ellers var vi sgu mange der var på den! ;-)
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 17-03-2009-22:39:20


Tilbage