13-03-2009-00:47:01
Hej Minispeed. jeg har lige været så heldig at erhverve mig en fin mascot 1000 fra 75, og selvom det ikke lige er mascotten, men to andre modeller jeg gerne ville have, er en del af min drøm gået i opfyldelse. det er den første mini jeg har ejet, og jeg elsker simpelthen at køre i den, det er bare så lækkert. jeg har læst en masse indlæg her på siden, er det er helt vidunderligt hvor meget forstnad i har på tingene herinde. nu kommer mine bekymringer så:
- mini`en hakker lidt i koblingen når jeg starter i 1. gear.
- gearet er en stor gryde at røre i
- der kommer en kædelyd fra motoren (nok forkæden)
her til sommer skal jeg have min motor ud og den skal tjekkes. så vil jeg spørge hvordan jeg fjerner de små skevanker, jeg ved godt det er en gammel bil, men helt sikkert den kunne gå bedre. er det andre ting jeg bør skifte mens jeg er i gang, så motoren kommer til at gå perfekt. ventiler osv. jeg er helt ny indefor det så jeg håber i kan hjælpe.
mvh Nikolai
Jamen tillykke med slæden! :-) Man bliver nemlig glad af at trille rundt i en Mini.
Og tænk dig, almindelige mennesker er sgu begyndt at vende sig om og kigge! Det skete IKKE for 20 år siden. ;-)
At koblingen rusker er desværre ret normalt. Det kan være den store pakdåse, der sidder inde bag, der lækker en smule olie, som så forurener koblingspladen. Den skifter man, når man alligevel er derinde.
En 75´er har ``rod change`` gearskifte. Der sidder en 1/2 dyr alu. dims i bunden af selve gearstangen, den slides.
Henne i gearkasse enden, hvor den ene stang fra gearstangen er boltet fast via en gaffel, sidder en gummibøsning. Når og hvis den opgiver ævred, nok ødelagt af oliespildet, så får man meget slør i skiftet.
Den er r*vtræls at skifte, når motoren sidder i. Den kan i mangel af bedre godt udskiftes med en nylonbøsning. Men ellers kan den presses ud og så skiftes, når du alligevel vil have motoren ud.
Rasleriet er 112% sikkert forkæden. Den bliver hurtigt slidt. Så det er ikke værd at skifte den. Udskift tandhjulene og kæden til et dobbeltkædesæt, som på den gamle 1275´ere.
Priserne er overkommelige :-)
Hvis motoren ikke er forslugen med olie, og olietryk og kompressionstryk er acceptablet, er det jo op til een selv, (dig) om der skal ske mere.
mvh. Carsten.
jelshøj
Svaret d. 13-03-2009-01:17:37
Tak for rådene. det lyder som om at jeg skal have min motor ud her til sommer, og have kigget tingene igennem. synes faktisk den går ret sødt, men hvis jeg en dag kigger mig omkring efter lidt flere hestekræfter, er det så ikke bedst simpelthen at finde en brugt 1000`er og bygge på den ved siden af, og så sætte den i når den er færdig. så er man vel sikker på det er gjort ordentligt. ?
jeg havde nemlig tænkt mig at der skulle en anden manifold, et rc40 udstødning på, en hif44 karburator, og en kent 266 knast. efter sigende skulle det ære fint til alm. gadebrug. ? lyder det fornuftigt hvad jeg siger eller er det helt hen i vejret ? (:
Heissel
Svaret d. 14-03-2009-18:16:40
Nej da! :-)
Og en nyrenoveret motor er altså bedre at tune på. Så ideen med en motor ved siden af, til at lave på, er nummer 1 ;-)
Valg af knast er et spørgsmål om eget temperament. Hvad man kan holde ud at køre med.
Et er at skrue diverse stumper på, men så skal topstykket modificeres, for at få så meget ud af delene, som muligt.
Du kan roligt kaste de første hundredevis af kroner ud på diverse bøger om Minier og tuning. Des Hammill, David Vizard, og flere andre.
Og læse artikler på Minispares hjemmeside.
Og så naturligvis spørge alle de kloge og venlige folk herinde!! :-)
mvh. Carsten.
jelshøj
Svaret d. 14-03-2009-19:01:50
ja selvfølgelig. Jeg havde helt glemt at nævne et 12g295 topstykke. men kan sådan et skraves op i danmark, for det er vel det der sad på en cooper?
Heissel
Svaret d. 14-03-2009-19:57:18
Tja.......jeg mener de topstykker er ret sjældne, men sidst jeg luftede netop det synspunkt, blev jeg korrigeret! ;-)
Men de hænger nu ikke ligefrem på træerne.
Du kan godt modificere et 1100 topstykke et stykke henad vejen. Ellers er der jo 1275 topstykket, det kan sagtens bruges på en ``small bore`` kværn. Men med planing, og tilhørende skappere knast med højere løft skal der fræses lommer i blokken til udstødningsventilerne. Men det lader sig også gøre :-)
mvh. Carsten.
jelshøj
Svaret d. 14-03-2009-20:45:28
okay. det lyder lidt voldsomt. Men hvilken model har 1275eren siddet i. fordi det er ikke gt`eren du mener vel. altså clubman`en. Jeg kan nemlig ikke lige se for mig hvad model den har siddet i. synes den eneste 1275`er er fra en cooper og fra clubman 1275 gt. Skal lommerne også laves hvis jeg finder sådan et 12g295 topstykke, og vil have en 26 knast i. for topstykket er jo fra cooperen, men var den ikke også normalt monteret med en skarpere knast end en mini?
hilsen Nikolai
Heissel
Svaret d. 16-03-2009-08:55:19
Austin 1300, eller diverse Allegroer med 1300 motor. Det skulle ikke være umuligt at støve et ganske almindeligt 1275 topstykke op.
Med 12G295 toppen skal der ikke laves lommer. Small bore topstykkerne har ikke så store udstødningsventiler som 1275 toppen, som også har større afstand mellem ventilerne.
En 998 Cooper havde en lidt anden knast, men ikke hvad man vil kalde ``skrappere`` ;-)
Så skal det være en 997 Cooper, dens knast var den skrappeste originalt monterede, inden Metroens MG knast......som også skulle være en ganske fin knastaksel.
mvh. Carsten.
jelshøj
Svaret d. 16-03-2009-10:25:32
arh, så nu tror jeg jeg forstår. 12g295 toppen, er et bedre topstykke, men ikke med helt så store ventiler. men kan jeg ikke finde et sådant og må finde et 1275 topstykke s er jeg nødt til at ændre blokken? en helt anden ting --> (: jeg troede faktisk at 998 var cooper s` lillebror, er det ikke derfor det også var en hurtig bil? for der er jo også lavet en almindelig austin 1000 f.eks. som mk2`eren og den var vel ikke hurtigt.
Heissel
Svaret d. 16-03-2009-10:49:45
Cooper S er en helt anden sag! ;-)
Forskellen på alm. Mini og Mini Cooper er topstykke, udstødning/manifold og dobbeltkarburatorer. Eller mere korrekt, 2 stk, HS 2 karburatorer.
Designet af topstykket minder meget mere om 1275 toppen, end de normale topstykker på 850/998 motorer. Meget mere ``flow``.
Og så en håndfuld grader mere på knastakslen. Mener det var ca. 10 grader på indsugningen. Men husker det ikke.
Hurtig har Minien sgu aldrig været. Eller.......sammelignet med andet fra samme tid, så jo, men det er jo svært at lade være med at sammenligne med nuværende biler :-)
Tror 998 Cooper havde 52-55 heste. En pæn slat oveni en std. Mini.
mvh. Carsten.
jelshøj
Svaret d. 16-03-2009-11:17:29
Men morris mascot og austin mini er det også det samme, set i motorrummet? jeg troede faktisk bare at cooper s var en større udgave af en austin cooper 998.
Heissel
Svaret d. 16-03-2009-13:24:45
Jamen det har du da helt ret i ;-) Så stor forskel er der ikke. Sådan set udefra.
Cooper S har større skivebremser, bl.a. Bredere sporvidde.
Og så altså 970/1071/1275 ccm. motorer.
Alle de navne dækker bare over Minien. Mascot og Partner er danske navne.
På engelsk, startede det vist nok med Morris Mini Minor, og Austin seven. Men hæng mig ike op på det.
Der sidder en masse på Minispeed, som ved alt den slags på fingerspidserne.
Navneskilte, og kølergitter er største forskelle på Morris og Austin.
Ellers? Glem det! Samme bil :-)
Cooper S´erne var bygget til ræs, bygget oprindeligt i de antal der skulle til, for at kunne homologere en model, til banebrug og rally. OG så´n.
Folk skal nok rette mig, hvis det er! :-( ;-)
mvh. Carsten.
jelshøj
Svaret d. 16-03-2009-14:14:31
okay. så har jeg ret meget styr på det. jeg har nemlig rodet rundt i det. men hvis det nu er at jeg ikke vil til at tune en mini, er det så ikke noget med at jeg kan finde en 1275a+ motor. fordi jeg ville helst bygge min egen 1000`er, men jeg kan ikke rigtigt finde ud af om det skal være den gamle a eller +`en jeg skal bygge op. jeg vil jo helst holde den så gammel og original som muligt
Heissel
Svaret d. 16-03-2009-15:32:51
En A+ blok er stærkere end de gamle A´ere. Hvad angår motorskift, så må man ikke ryge over 20% effektsforøgelse. Så at lægge en 1275´er i en 1000`er verboten ;-)
A+ motorer er ikke helt lette at komme i nærheden af. Der blev ikke importeret ret mange Minier med A+ motoren. Om nogen overhovedet.
De er i tidens løb blevet gravet ud af rådne Metroer :-)
mvh. Carsten.
jelshøj
Svaret d. 16-03-2009-16:21:03
hmm. så tror jeg simpelthen bare det bliver en a motor som skal skrues sammen. så er den også lidt ældre (mere originalt) hvilket jeg godt kan li. (:
Heissel
Svaret d. 16-03-2009-22:35:42