HIF38

09-03-2009-10:10:26

Hej alle dem der har eller har haft sådan en.

Hvad har i gjort med overløbs studsen? har i ført den tilbage i tanken eller er der et andet trick man kan bruge?


Mvh
Julian

julianfalck

Har ``kun`` en HIF44 :-) Men princippet er vel det samme?
Det er ikke en overløbsstuds, men derimod til udluftning af svømmerhuset. Du kan sætte en stump slange på, og føre den til luftfilteret.
Hvis der render benzin ud, er det fordi svømmerhuset løber over.
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 09-03-2009-10:44:23


og der er ok hvis det ender i luftfiltret? altså det er ikke voldsomt meget man oplever der kommer ud der? :-)

julianfalck

Svaret d. 09-03-2009-10:57:59


Der må faktisk ikke komme bens ud den vej! ;-)
Jeg har godt nok oplevet det, men tror det skyldes, at karburatoren var helt tom, så måske ventilen lige skulle motioneres lidt.
Om den ender i filteret, betyder nok ikke alverden. Det er jo ikke ufiltreret luft, som ender i motoren. Men det virker bare mest fornuftigt at sætte den i filteret. Så ender eventuelle dampe også der, og bliver ``spist``.
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 09-03-2009-11:26:14


klart! tak for den... :-)
nu spørger jeg bare fordi det ikke står nogen steder, er der noget man smøre på eller gør foruden at der er HELT rent når man montere toppen på en ny pakning?

julianfalck

Svaret d. 09-03-2009-11:50:29


Nja...tja.....Det kommer mig for, at en kendt mand i Thisted engang nævnte noget om noget sprayværk. High Tack et eller andet. Det er vist et Locktite produkt.
Ellers er det ``bare`` at være omhyggelig med rengøringen. Især kan man være uheldig med aflejninger i hullerne til støtterne, så når man sænker toppen på plads, skraber man lige en gang l*rt med ned, der drysser ud på pakfladen.
jow jow...... ;-)
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 09-03-2009-13:37:24


fedt... vi prøver, ellers må man jo bare tag den en gang til, så lære man mest... :-P

julianfalck

Svaret d. 09-03-2009-13:57:57


:-) Det må være rart at have det sådan. ;-)
Men du sladrer vel, så vi hører hvordan det går.
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 09-03-2009-15:43:46


hmm, hvis det ikke går er jeg den eneste der skubber den ind på rådhuspladsen... ;-) , så hvis du ikke kommer selv, kan du se det i aftenshowet.. he he

Men hvad skulle der gå galt...? :-O
Jeg regner med at ha` den tørnet i denne uge...

julianfalck

Svaret d. 09-03-2009-15:50:50


Bare rolig. Jeg skal for en enkelt gangs skyld nedlade mig til at se lidt TV. ;-)
Gå galt? Intet, du ved vel, hvad du har med at gøre!! :-)
Nå, ellers er der jo lidt tid endnu, indtil den 2. April.
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 09-03-2009-16:13:03


Hmmm, at ha` toppen pillet og sætte den på igen er en første gang, men jeg har det med at gå i krig, og når man er i tvivl spørger man jo bare, indtil videre har det holdt hjulene i gang... ;-) og så er diverse mini manualer / service håndbøger / haynes osv ret fede at ha` og internettet er da helt eminent! he he.. så hvis der er noget der ikke står nogen steder somman skal være opmærksom på, så må du da gerne lige nævne det nu??? :-P

julianfalck

Svaret d. 09-03-2009-16:22:03


Årh........jeg ved ikke lige hvad det skulle være. Bortset fra at Haynes jo aldrig har pillet en gammel sammenrustet bil fra hinanden.
Har din motor den lille ``by pass`` slange mellem vandpumpe og topstykke. Den er nemmere at skifte, når toppen er af.
Ellers er det vel bare plug and play ;-)
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 09-03-2009-16:47:06


he he... jo, den er der tjek på.. :-)

julianfalck

Svaret d. 09-03-2009-17:15:41


Hm...........hvad skal jeg så finde på? :-)
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 09-03-2009-18:30:31


skal fladerne være affedtede og knas tørre eller bare super rene? f.eks... hvad er bedst.. :-O

julianfalck

Svaret d. 09-03-2009-20:23:17


Affedtede og knas tørre, sådan plejer jeg at gøre. Det rimer oveni købet! :-)
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 09-03-2009-20:29:17


SÅDAN! nu ved jeg ALT!! ;-)

julianfalck

Svaret d. 09-03-2009-20:42:12


:-) :-)
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 09-03-2009-20:54:56


den sprang igang og snurrede som en missekat efter 4 drej på nøglen... :-D
herligt!

julianfalck

Svaret d. 14-03-2009-13:36:04


112% iorden! :-)
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 14-03-2009-13:52:50


Nåh, her i aften fk jeg tid til at samle det hele, ryddet op og alt det, også at løbe den varm og efterspænde og alt det også. Men det er somom jeg ikke rigtig kan få den der hif38 til at sprøjte.
Motoren er villig nok, og spinder som aldrig før, men det virker som om jeg tømmer svømmeren eller der bare ikke løber meget i, nogen idéer inden jeg piller den af igen?

julianfalck

Svaret d. 16-03-2009-23:46:51


Der er olie på dæmperstemplet, ikke?
Og du har prøvet at lade motoren snurre, mens slangen fra benzinpumpen er pillet af, så du kan se, om og hvor meget benzin den pumper frem.
Udluftningsstudsen fra karburatoren er ikke blevet blokeret?
Der er jo heller ingen garanti for, at den nål der sidder i karburatoren er den rigtige.
Kan du hvad den hedder?
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 17-03-2009-00:52:54


jeps, den er fra et stage 1 der siddr på, nåen skulle være den samme på hs4 som hif38... ja der er lige lidt man skal tjekke... jeg var egentlig bare mest nervøs for om det var et andet sted den var gal... men køle, det kan den! :-)

julianfalck

Svaret d. 17-03-2009-10:38:17


Jamen vi finder da bare på flere ``ulykker``! :-)
Har du styr på, at ventlationen til tanken er fri. Så der ikke opstår undertryk, når pumpen suger benzin?
Nå ja, så er der den med falsk luft. Men så burde den også gå sært i tomgang, især.
Vacuumreguleringen til tændingen virker?
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 17-03-2009-11:15:30


Hmmm, njjeej, så skulle udluftningen være stoppet til iløbet af vintren, for der vare ikke noget problem i sommers.

det eneste jeg har ændret er at jeg har monteret et benzinfilter mellem pumpen og karburatoren, så der lidt længere op... mon det kan være det?

udluftningsstudsen har jeg ført ind i luftfiltret som du forslog.. og der er masser hul igennem der...

jeg graver videre... :-)

julianfalck

Svaret d. 17-03-2009-21:00:30


Det kan jo absolut ikke passe, at dét jeg har foreslået, kunne give problemt!! :-D
Prøv lige at pille benzinfilteret af. Jeg har for nylig læst, at filteret ikke må sidde mellem pumpe og karburator.
Selv bøvlet med det for nylig, men det gjorde nu ingen forskel.
Hvad har du af luftfilter, og er det evt. noget nyt du har monteret?
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 17-03-2009-21:56:00


He he...
Det eneste nyt er karburator og benzin filter, og karburatoren skulle være helt fjong... så mon ikke pumpen ikke har kræfter nok til det... :-)

julianfalck

Svaret d. 18-03-2009-00:16:07


Har du sådan et kombineret måleur, der kan måle vacuum og en smule tryk? Så kan du måle om benzinpumpen leverer nok tryk. Tror det er 0,2 til 0,3 bar.
Og så prøve at lade motoren køre, mens pumpen fylder en dunk. Så kan du da i det mindste se, hvor meget den kan pumpe.
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 18-03-2009-00:33:28


klart, tak for ideerne, jeg gir dem alle et skud... :-)

julianfalck

Svaret d. 18-03-2009-14:10:53


Så for satan, nu kører det, Ventilen der lukker for benzinen sad lidt trægt, så den faldt ikke ned og åbnede når svømmeren bad om det, jeg tog den fra den gamle hs4. toppen er tæt, og den køler som aldrig før... man kan sagtens mærke en meget mere smooth motorgang med de rene ventilsæder, korrekt stillede ventiler og en mere stabil køling.
Nu mangler bare lige at stille tændingen igen, men allerede nu kører den som en drøm...
:-)

julianfalck

Svaret d. 26-03-2009-07:12:26


Det lyder da godt. Rart med lidt positive tilbagemeldinger ;-)
Som indledning kan du stille tændingen på gehør. Eller vedhjælp af et vacuummeter tilsluttet indsugningsmanifolden.
Bare ryk tændingeen tidligere indtil omdrejningstallet ikke længere stiger, så 50-100 omdr. tilbage. Så er det ikke helt ilde ;-)
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 26-03-2009-09:29:49


Ja, det plejer jeg at gøre, dog skruer jeg tomgangen op til 2000o/min når fordeleren står på sit mærke, så er det lidt næmmere at fornæmme det højeste.
Jeg plejer at kunne presse den op på en 3000 stykker, og så drejer jeg den tilbage til omkring de 2800... der kører den dejligt uden ``pinking``... :-)

julianfalck

Svaret d. 26-03-2009-11:50:22


Nå ja, det var sgu da en god ide.
Og så behøver jeg jo slet ikke sidde og ``kloge`` mig! ;-)
Fantastisk!
Hvis det er en standard motor med normal kompression, er den heldigvis ikke så sart.
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 26-03-2009-13:18:43


jeg tror jeg kom op på de 38hk igen... ;-)

julianfalck

Svaret d. 26-03-2009-15:25:40


:-) Så er det jo en wild ræser igen! ;-)
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 26-03-2009-16:56:46


helt vild! :-P

julianfalck

Svaret d. 26-03-2009-19:40:39


Tilbage