08-03-2009-11:09:36
Hej Jeg er ved at starte den op. den lyder fint i motoren ingen banke lyde.
Men den lyder lidt af en fiske kutter og den køre kun på 1 og 2. samtidig ruller den op og ned i omdr.
Der er elektronisk tænding på. tændrør er skiftet, kabler og dæksel flere gange, tændings er rykket fra side til side.
Der er knist på alle tændrør.
Den udstødning der sad på var ca 2`` med banan manifold har sat standart lille på da den anden er rusten. der er kromp på 3 og 4 men er det mon ventilerne (der er frigang) der er brændt.
Bilen skal sættes i stand men skal lige ud og rulle lidt først.
Du har altså målt kompressionen med måler, ikke?
Det kan være toppakningen mellem cyl. 1 og 2.
Det kan stærkt anbefales at lave en trykmåling. Trykluft ned i cylindrene. Så kan du simpelthen høre, hvor luften fiser ud.
Biltema har dimsen, der kan skrues i tændrørshullerne, og så lidt trykluft på.
Hvad gnisten angår, skal du kunne trække en gnist på mindst 10 mm. i fri luft.
mvh. Carsten.
jelshøj
Svaret d. 08-03-2009-11:21:02
Har ikke noge måler men der er fin gnist og du mener vel i mellem 3 & 4 men hvorfor ruller den så op og ned i omdr.
austin7
Svaret d. 08-03-2009-11:24:58
Okay, jeg misforstår så ;-) Jeg opfattede det bare som om, at du havde kompression på 3 og 4, men ikke 1 og 2.
Hvis der er en utæthed ved indsugningen, bliver blandingen for mager. Det kunne nok få den til at svinge op og ned i omdrejningerne.
Du har styr på rækkefølgen af kablerne til tændrørene?
Carsten.
jelshøj
Svaret d. 08-03-2009-11:41:31
Ja tænd rækkefølgen kender jeg. Jeg prøver at sætte den gamle udstødning på og sikker at pakningen er tæt hvis det ikke hjælper hiver jeg toppen af og kikker der. hvis der ikke kommer en anden løsning først jeg kan prøve.
austin7
Svaret d. 08-03-2009-11:52:11
Øjnene er jo det første man bliver blind på! Har jeg hørt :-)
Jeg skulle lige læse det du havde skrevet, og ikke det, jeg troede, du havde skrevet ;-)
Man kan sagtens få urolig motorgang, hvis kompressionen er uens på cylindrene, f. eks. 20-30% forskel i tryk.
Kan den elektroniske tænding tåle at man hiver tændrørshætterne af, med motoren kørende? Jeg er nemlig lidt i tvivl. Men så kan du høre forskel på, hvor meget de enkelte cylindre trækker.
mvh. Carsten.
jelshøj
Svaret d. 08-03-2009-12:02:02
jeg har taget hættern af og den kører ens med kun 1 & 2 som når de alle er på.
austin7
Svaret d. 08-03-2009-17:32:22
Det kunne så være toppakningen mellem de to cylindre.
Utætte ventiler i 2 cylindre lyder lige rigeligt uheldigt ;-)
Men hvorfor ikke? :-(
Har motoren stået længe uden at være i brug. Jeg har været ude for en kompressionsmåling på 2-3 bar, hvor det så hjalp en lille smule, hvis jeg drejede ventilerne en smule med en polygribtang.
Og motoren kører fint...........indil videre. Den skal have en kompressionsmåling inden længe, bare for lige at tjekke... ;-)
Jeg ved ikke om man kan være så uheldig, at et par af ventilerne hænger, simpelthen pga. for meget stilstand.
Carsten.
jelshøj
Svaret d. 08-03-2009-19:43:13
Hej Har næsten lige købt den. Prøver at kontroler indsugningen det passer jo med den ene side på indsugnings manifolden. den har stået stille et stykke tid men var startet op da jeg købte den.
austin7
Svaret d. 08-03-2009-20:06:35
Hej Så er toppe hevet af. Fejl 1. var manifolens pakning den var udtæt og boltne ikke spændt nok kunne høre den fløjtede. nu bliver toppen ordne så køre den igen håber jeg. ;-)
austin7
Svaret d. 09-03-2009-21:11:10