Skattereform 2009 ekstraafgift på varevogne...

06-03-2009-23:14:28

Hej. Sidder her i choktilstand og undre mig.
Jeg læste en artikkel om den nye skattereform som bla. går ud på at os som har gulepladebiler privat (Mini Pick-up i mit tilfælde) skal betale en ekstra afgift på 5040,- udover den normale vægtafgift. Tideligere har dette kun været for varebiler efter juni 1998, men dette bliver nu ændret. Læs selv artiklen

http://epn.dk/privat/biler/article1624017.ece

Claus Thomsen
(en lidt trist Mini-ejer)

sejer

Ja det er fandme ikke sjov læsning , så blev der lige strammet en omgang mere på afgift skruen så vi da for faen kan gå helt på røven .
Tænk alle de golf 2 van der kommer til salg nu . :-S

fidde

van man

Svaret d. 06-03-2009-23:47:41

Ja der kommer sgu til at stå nogle billige Golfer rundt omkring til ingen penge. Kom hjem i torsdag fra england med en lille Suzuki varevogn som jeg ville have haft på plader.... så hvis der er nogen som mangler noget at så sommerblomster så sig til :-(

sejer

Svaret d. 07-03-2009-00:31:39

:-) Ja, der huserer en masse kommentarer til det geniale træk, på diverse foraer.
Hvis afgiftsniveauet fortsætter, burde de 5000,- stadig kun gælde varevogne med totalvægt på 2 tons. Under den vægt er det vist en tusse.
Den grundlæggende tanke, omend ikke ligefrem offentligt lagt frem, må være at I alle sammen skal skrotte de gamle åh så forurenende øser, låne penge i banken, forgælde Jer yderligere, og investere i et nyt miljøvenligt køretøj. Sådan opfatter jeg det!
Og afgift på dieselbiler uden filtre skal der også til. Straf med tilbagevirkende kraft........hm........Interessant ;-)
Det store hellige mantra er co2, og der er rigeligt af det, men hvis man laver levetidsberegninger og hvad ved jeg? over en bil, så er det kun en fordel at slide den helt op. Det koster voldsomt i resourcer, og dermed co2 udslip, at fremstille en ny bil.
Det næste bliver vel en strafagift for manglende sikkerhed i en bil, der overhovedet ikke er konstrueret til at leve op til kravene :-(
Mageløst ;-)
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 07-03-2009-01:13:54

tja hvem skal man stemme på fremover :-S jeg er lidt spændt på hvornår de forbyder biler uden kat at køre på vejene eller laver naturstier på 50 procent af vores vejnet har selv en gammel varevogn som rammer grænsen ikke sjovt OG DEN ER IKKE DE 5000 VÆRD EKSTRA men beholder den da alligevel for go til at skrotte og blir for svær at sælge så vi må stemme rigtigt næste gang

minimiglia

Svaret d. 07-03-2009-09:18:44

Hej Der må være en regne fejl/skrive fejl. Den pågældende bil har indtil nu kostet 4.030 kr. årligt i vægtafgift. Den kommer nu til at koste 9.620 kr. årligt i vægtafgift + 1000 for diesel det 10620 og ikke 15660 kr. men det er stadig en dyr pris.

austin7

Svaret d. 07-03-2009-09:48:01

Der bliver jo indført miljøzoner nu, vist først i KbH, for dieselvogne over 3500 kg. Partikelfilter og sådan. Hvornår det så kan brede sig til benzinmotorer, hvad katalysatorer angår, dét bliver sgu spændende! ;-)
Det er jo indført i tyske byer, og onde tunger påstår, at det er pres fra tysk bilindustri, så de kan sælge flere nye biler! :-)
Tja....man ved jo aldrig.
Det er jo politisk stærkt ukorrekt at beskæftige sig med gamle biler. Og at nogen overhovedet kunne synke så dybt, og interessere sig for sådan noget miljøsvineri, er på det nærmeste dybt kriminelt!! :-) Næh, køb en ny dyr bil.
Så kan man til syn få et klistermærke hos Applus, der siger, at ens bil er godkendt og miljøvenlig. Jo jo.........puds glorien.
Den eneste miljøvenlige bil, er den der ikke er blevet produceret. ;-)
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 07-03-2009-10:58:37

austin7:

Det er faktisk rigtigt, da de vil hæve afgiften så den ligger til en magen til dem der er indregistreret efter `98. Så istedet for 4030 årligt i vægtafgift, så bliver den matchet med de 9620 kr, i grøn ejerafgift. + de forskellige nye afgifter.

Men håber da ikke at det rammer dem under 2 ton... Så bliver det nogle dyre mini`er på gule plader :-S

Appelsinen

Svaret d. 07-03-2009-17:52:41

Så kan man vel én gang for alle betale den smule ekstra afgift og få en pickup på hvide plader....det er da set før...

Anders E

Svaret d. 07-03-2009-18:23:42

Anders E:
Ja det tænkte jeg osse på at gøre. Men er det muligt at registrer en bil som er beregnet til godstranport på hvide plader? Har osse set Mini Pick ups med blege medaljer men undrede mig lidt over hvordan det kunne lade sig gøre når der er lad på bilen.

sejer

Svaret d. 07-03-2009-23:52:25

Jeg ved det ikke, men jeg vil undersøge muligheden...
Det er ganske enkelt svineri den måde der lovgives på med tilbagevirkende kraft. Jeg håber virkelig ikke at dette gennemføres uden at nogen forsøger at kæmpe imod det.
Det er jo helt urealistisk hvis man årligt skal til at betale den slags penge i vægtafgift for en Mini som kun bruges 6-7 måneder om året.

Anders E

Svaret d. 08-03-2009-04:13:03

Hej
Det er især Arne Willersted fra Applus der taler for miljøzoner. Alle os gammelbiltosser bør støtte Motorhistorisk Samråd der på ca 30.000 medlemmers (heriblandt alle MCD medlemmer)vegne følger sagerne og går ind og arbejder på en løsning både i Danmark og i EU.
De har bl.a. stået for 35 års reglen og 8 årrige syn.
Læs mere på deres hjemmeside om veterankørsel i miljøzoner.

Førhen var det ikke noget problem at få hvide plader på tidligere gulpladebiler.

Doghouse

Svaret d. 08-03-2009-12:44:33

Je har talt med min synsmand og han siger at jeg skal slå koldt vand i blodet.

Han mener ikke at man kan lovgive med tilbagevirkende kraft i så væsentligt et omfang. Samtidig er det også et spørgsmål om de omtalte 5040,- gællder alle gulpladebiler før 1998 uden undtagelse eller om der er tale om biler på over 2000 kg totalvægt og om det er benzin eller diesel-biler.

Men SKULLE det være tilfældet at det gennemføres generelt for ALLE gulpladebiler, uden hensyntagen til brændstoftype, alder og totalvægt, så foreslog han et toldsyn. Han mener en ekstra afgift for at få en MINI PickUp kunne ligge i nærheden af 2-3500,- kr.

Anders E

Svaret d. 11-03-2009-12:00:22

Hej Godt nyt det er trukket tilbage så man skal ikke betale ekstra sfgift bag ud. :-) :-P

austin7

Svaret d. 17-03-2009-15:44:56

:-) :-) :-)
Sikke da en dejlig overraskelse...

sejer

Svaret d. 17-03-2009-20:06:13

Yay for de liberale! (Tror jeg det var :P)

Kasparr

Svaret d. 17-03-2009-20:09:50

Tilbage