Turbo på 998cc motor

25-02-2009-16:43:36

Hej jeg er begyndt at tænke på at sætte turbo på min mini. Men hvor meget omfatter det, altså hvor meget skal der laves om før det hele kommer til at passe sammen?

Mvh Jon

Jon A

Det afhænger alt sammen af, hvor meget du forventer at få ud af din motor, HK, NM og levetid.
For at gøre det meget firkantet, skal du bruge følgende: Turbokit, Tænding, Kaburator, Udstødning.
Du kan godt bruge din standard tænding, det kører jeg selv med, men en programerbar tænding er at foretrække..
Kaburator afhænger af om du vil trykke ladeluft igennem den, eller suge benzin igennem turboladeren (det gør jeg selv på min bil), (Trykkaburator eller standardkaburator).
Udstødning fungerer en RC40 ganske udemærket, men som hovedregel må den ikke være mindre en afgangshullet i turboladeren. (kører selv med 2`` hele vejen ud til bagpotten).

Mvh Gomme

Gomme

Svaret d. 25-02-2009-17:05:14


hej
glem nu ikke, at optimere benzintilførslen...

mvh. Rasmus

mayfair91

Svaret d. 25-02-2009-20:11:59


...og at bilen ikke kan synes uden der betales afgifter påny, da der er tale om en konstruktiv og afgiftsmæssig ændring af bilen.

Anders E

Svaret d. 25-02-2009-20:40:11


Okay men hvad så med f.eks stemplerne. Kan de godt holde til det øgede tryk eller skal man også ud og invistere i nogle nye der er lavet til det? Jeg går efter mellem 70- 100 hk.

Jon A

Svaret d. 25-02-2009-20:42:35


Det er rigtig mange hk. på 998 ccm motor, men det er rigtigt hvad både Anders og Rasmus skriver, husk benzintilførslen, og selvfølgelig skal synes og betales afgift.
Ydermere er der jo det med forureningskrav, så du skal nok ud og finde en katalysator også.
Kan ikke huske hvad sådan en 998ccm kører med i kompression, men hvis du ikke skal lade mere en 0.4 bar, kan du sagtens kører det på en standard blok, det gjorde jeg selv med min første motor med 10:1 i kompression, og den ydede 94.7 hk og 134 nm. altså godt 30hk. mere en standard som er 63 hk. på min 1275 SPI.

Mvh. Gomme

Gomme

Svaret d. 25-02-2009-21:18:25


Supplement til Gomme

Kompression på 998 A motor (ikke A plus)

8,8 : 1 i kompressionsforhold.

Hilsen Niels

Ministeren

Svaret d. 25-02-2009-23:38:34


http://www.turbo-mini.com/62147.html
Her er der en der har prøvet det.... ser meget appetitlig ud.

Men... hvis man alligevel skal af med ny afgift, bør man så ikke få det bedst tænkelige udgangspunkt?

God fornøjelsse
Bo

Bonjacobsen

Svaret d. 26-02-2009-08:58:26


Tilbage