Tændspole.

23-02-2009-18:03:15

Jeg er i vildrede! :-)
Burde en tændspole med under 1 Ohm ikke være forsynet med en formodstand? Den er ikke tilsluttet platiner, men Metro transistortænding.
Men det er måske så avanceret, at elektronikken til tændingen holder styr på det. For hvis man kobler sådan en tændspole til det normale system, med 12 volt på spolen, skulle den jo ikke holde længe.
mvh. Carsten.

jelshøj

Hej

Sålænge du kun bruger spolen til elektronisk tændingsanlæg, er der ikke noget problem.
Eksempel: På en gammel opel med platintænding er der formodstand i ledningsnettet. Hvis der skiftes til el-tænding (komplet med tilhørende spole) skal man udenom denne formodstand, ellers kan vognen ikke starte (der tilføres ikke den spænding/strøm der er nødvendigt).

coonass

Svaret d. 23-02-2009-18:25:15


Fint.
Motoren er proppet i en Mini. Så man ved jo aldrig hvad der foregår! :-)
Så må styringen åbenbart klare reguleringen, men måske transistorernes hurtige reaktion gør, at spolen ikke overbelastes?
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 23-02-2009-18:35:10


Såvidt jeg husker er det noget med at forstærkermodulet ( placeret enten på strømfordeler eller løst ved siden af) trigger spolen og så skulle det ellers passe sig selv.

At det så ligger i en Mini, betyder jo kun at man er forberedt på kortslutninger. ;-)

coonass

Svaret d. 23-02-2009-19:49:39


:-)
``Søg og du skal finde!`` Nu er jeg så blevet en lille smule klogere. Som du skriver, forstærkermodulet klarer ærterne. Det begrænser strømmen gennem primærspolen. Åbenbart ganske enkelt.
Så sover jeg lidt bedre inat ;-)
Carsten.
PS. Det var jo også Lucas der opfandt kortslutningen!

jelshøj

Svaret d. 23-02-2009-19:56:44


Hej

Formodstanden er monteret for at sænke strømforbruget på primærkredsen i tændspolen. I de gamle tændspoler som er beregnet til kontaktstyret/ med platiner må strømforbruget i primærviklingen ikke være for høj for ikke at ødelægge kontaktsættet / platinerne. Derfor var disse spoler med højere modstand monteret på de biler med kontakter / platiner for sænke strømforbruget jævnfør ohms lov. På nyere typer tændingsanlæg er primærvikling med lavere modstand / færre viklinger for at opnå hurtigere opladning af spolen, som gør at motoren kan tage flere omdrejninger uden at tændspolen overbelastes eller slet ikke kan nå at lade op inden næste gnist skal leveres. På de anlæg med lavohms spoler skal opladningen af spolen styres elektronisk, dvs. med transistorere istedet for platiner / kontakter som jo bliver slidt / ødelagt, især når strømforbruget er højt.
Summa summarum :
Lavohms spoler ca 0,5 - 1,5 ohm = Bruges på elektroniske anlæg

Højohms spoler ca 3 - 5 ohm = Bruges til kontaktstyret anlæg

Hvis en lavohms spole skal monteres på kontaktstyret anlæg, skal den monteres med formodstand på f.eks. 3 ohm for at sænke strømforbruget / skåne kontaktsættet.

Giver det mening????

Mvh
Morten Fischer

Fischer

Svaret d. 23-02-2009-22:46:46


Det giver masser af mening, Morten! :-)
Bekræfter til fulde det, jeg fik surfet mig frem til.
Og klart formuleret ;-)
Tak.
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 24-02-2009-00:51:20


Hvis jeg forstår det ret, så betyder det med andre ord at man ikke kan bruge ``lucas gold sports coil`` men hvad skal man så bruge hvis man vil have noget bedre end standard på en MG Metro motor fra 85 der netop kører transistortænding og en spole med kun 1 ohms modsdang?

skrue

Svaret d. 24-02-2009-17:20:43


Hej Skrue

Ja så skal du have programerbar fordelerløs tænding, som jeg jo forhandler og fremstiller. Ring eller skriv for nærmere info hvis du er interesseret.

Mvh
Morten Fischer

Fischer

Svaret d. 24-02-2009-18:35:49


Tilbage