15-02-2009-14:25:12
Hej alle.
Jeg er blevet lidt forvirret i forhold til min fan.
Jeg tog den af her idag, og lod mærke til at ordene ``engine side`` vendte ud af.
Jeg har, i to sesonner, haft lidt svært ved at være tilfreds med hvor godt motoren blev kølet og køre næsten altid rundt med en åben varmeventil.
Men, når ``engine side`` vender ind af vil den trække luft igennem køleren og blæse på motoren.
er det det rigtige?
og hvis jeg vender den ``rigtigt`` er mit køler problem væk, sådan da?
Om køleproblemet forsvinder er et godt spørgsmål. Det kunne jo let hænge sammen med stoppet køler, men møllen skal helt sikkert vende rigtigt.
Den skal nok blæse luften den rigtige vej, men hvis du tager et kig på vingerne, kan du se, at de ligner en flyvinge, har profil. Derfor kan den vendes forkert.
Den ``skovler`` bedre, når den vender rigtigt ;-)
mvh. Carsten.
jelshøj
Svaret d. 15-02-2009-14:42:42
Åh ja, det forstår jeg udemærket... (har bygget modelflyvere)
Men hvilken vej er det meningen det skal blæse, væk fra end ind på motoren.
Ifølge ``møllen`` står der ``engine side`` på en side, vender den ind mod motoren, som jeg går ud fra det betyder, blæser den ind på motoren, og trækker altså luft ude fra skærmen og genem kølere.
Min har al den tid jeg har ejet den vendt den anden vej, og jeg har skiftet kølere, termostater osv. uden det gav noget forbedring.
(det er altså ikke mig der har monteret den i sin tid ;-) )
julianfalck
Svaret d. 15-02-2009-15:21:47
Det er nemt at konstatere! ;-) Bare hiv ud i chokeren, så motoren går pænt hurtigt, så stil dig ud ved venstre forhjul. Så kan du mærke luften derinde fra. Venstre forskærm plejer også at blive lidt lun :-)
Så ventilatoren skal skubbe luft ud af motorrummet ud i skærmen.
Hvormeget forringet møllen bliver ved at vende den forkert, ved jeg ikke, men betydning har det.
mvh. Carsten.
jelshøj
Svaret d. 15-02-2009-16:12:53
krt, så normalt ville være atblæs luften ud sf motorummet. :-)
julianfalck
Svaret d. 15-02-2009-16:56:17
Jeps! Luften skal ud af motorrummet. Og møllen skubber luft ud gennem køleren og videre, lige meget hvad vej den vender, men absolut bedst, når den vender rigtigt ;-)
Det betyder også noget, om den lille kappe mellem køler og inderskærm er til stede. Jeg ved godt, den ikke sidder på alle modeller, men den er med til at styre luften ud i skærmkassen.
Og på denne årstid kan man undvære møllen i det meste af tiden.
Det stod vist skrevet et eller andet sted, at over 40 km/t, så klarede fartvinden sagerne.
mvh. Carsten.
jelshøj
Svaret d. 15-02-2009-17:10:34
Jeg har vendt min propel forkert for nogle år siden,da jeg skiftede vandpumpe, den kørte med meget høj temp. og om sommeren kørte den varm, fandt først ud af det da motoren en sommer kogte og afgik ved døden, siden har jeg vendt den rigtig, af skade bliver man klog, men sjælden rig.
frank
minibisse
Svaret d. 15-02-2009-20:31:38
:-) Ja, det er interessant, at erfaringer som regel koster stumper!! ;-)
Carsten.
jelshøj
Svaret d. 15-02-2009-20:36:21
ja, så har jeg da prøvet at aflive, en 850 motor ved det, men til al held den gang, skulle den alligevel skiftes til en 1275, så det frem skønnet motor skiftet, og nu har jeg jo som sagt skiftet igen, dog for sidste gang nu,
frank
minibisse
Svaret d. 15-02-2009-20:47:34
Årh, lad bare være, Frank! Når der er gået et stykke tid, så har du glemt alt bøvlet :-)
Og du ved jo godt, at med tiden bliver historierne bedre. ;-)
Carsten.
jelshøj
Svaret d. 15-02-2009-21:25:09
Ja det er rigtig Carsten, det bliver en god historie der gerne får ende i løbet af ugen,meen det skulle være sidste gang at jeg skifter motor,ikke pga. bøvlet, men den er jo ny og holder nok biles liv ud. men nu er det ikke kun motor jeg bøvler med, da minien skulle over til ham der skal se på motoren virkede bremserne ikke mere,pedalen gik lige i bund(trak den over med anden bil),en ulykke kommer sjældet alene.
frank
minibisse
Svaret d. 15-02-2009-22:24:26
Suk! Så haster det ikke med at få liv i motoren ;-)
Måske alt det knoklen med at få motor i har beskadiget et af rørene ned til forhjulene.
Næh.......en Mini bliver man aldrig færdig med ;-)
Carsten.
jelshøj
Svaret d. 16-02-2009-01:17:13
No wonder jeg har haft kedlig køling i 2 år! :-S
11 blade plastic fan, one of the most efficient fans ever fitted to a Mini. This fan pushes a lot of air with very little noise. If you need more air, then please see part# 2A998. This Hot Climate fan pushes even more air but it is substantially louder than the 11 blade version. make sure you fit the plastic blade the right way --the smoother moulded centre faces the engine,which might look wrong to some people--our picture shows the side that faces the radiator. If there is an F or word ``front`` stamped on it -this is the side that faces the radiator
Den har vendt forkert hele tiden, jeg må bare ha set forkert da jeg ville regne ud hvilken vej den drejede.. :-P Så jeg tror jeg vil få nogle lidt mindre stressede byture ud fuld varme og blæs i bilen ;-)
julianfalck
Svaret d. 16-02-2009-09:25:43