stempelringe tjek..?

11-02-2009-13:41:06

Er der nogen der har et godt trick til at tjekke om ringene er ok medens man har toppen pillet af, eller er den bedste test en kompressiontest?

julianfalck

Tja. En kompressionstest siger et, og en tryktest siger andet ;-)
Men i det mindste kan du da kigge om der er ridser i cylindrene. Det kunne da tyde på knækkede ringe. Men der skal jo ikke males Fanden på væggen! :-)
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 11-02-2009-13:55:19

det er der ikke...
Nu har jeg toppe pillet af, jeg satte alle stempler i samme højde og hældte et par centimeter frisk olie i hver cylinder, og det står der stadig efter 2 uger...

men det siger sikkert ikke meget.

julianfalck

Svaret d. 11-02-2009-13:57:19

Hvis stempel ringene skulle være knækket ville den sandsynligvis være ridset i cylinderen, men for at se om den er slidt, så kan du prøve med en kompressionstest, men nu hvor toppen af taget af, kan du prøve at køre en finger op af cylinderen hvor stemplet går til, jo støre kant du mærke, jo mere slidt er den.

minibisse

Svaret d. 11-02-2009-14:12:54

Næh, måske ikke. Du kan selvfølgelig øge indsatsen og prøve med petroleum! :-)
Sådan en stempelmotor er jo ikke tæt i stilstand, og noget ``blow by`` vil der altid være. Det kan man nemt konstatere med en trykprøve. Så fiser luften stille og roligt forbi stemplerne og ud af udluftningerne på motoren.
Er der en stor slidkant øverst i cylindrene.
Brugte den meget olie, inden du pillede toppen af. Det er også en indikator.
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 11-02-2009-14:14:08

Næ ikke fordi det virkede somom det kom den vej ud, det fossede nærmere ud af alle de små sprækker... ;-) ingen blå røg så at sige,
Men slidkanten var faktisk lidt det svar jeg ledte efter... :-)

julianfalck

Svaret d. 11-02-2009-14:17:37

Det er meget simpelt at se om stempelringene er tætte.

Hvis der er ensartet koksbelægning på toppen af stemplet, er ringene tætte.

Jo mere utætte de er, jo ``renere`` er stemplet, startende ude ved ringene. Når de er rigtigt utætte er stemplet helt ``rent``.

Boman

Svaret d. 12-02-2009-20:05:05

Kompressionsmåler nettopris ved Mekonomen: 127 kr + moms. ;-)

Så kan man checke kompressionen inden motoren splittes ad. :-)

Ministeren

Svaret d. 12-02-2009-22:09:27

Jeg ville aldrig bruge en kompressionstester til at ``måle`` stempelringenes tæthed.

Det målte tryk afhænger af den hastighed starteren trækker motoren rundt med.

Derfor kan den mest bruges til at tjekke ventilernes tæthed med, især hvis der er forskel på trykket i de forskellige cylindre.

Hvis trykket er lavt, er det så fordi ventilerne er utætte, fordi motoren kører langsomt rundt, eller fordi stempelringene er slidt?

Kik på stemplerne. Det er en stensikker indikation, medmindre ventilerne er endnu mere utætte. Hvis man så kun ordner ventilerne, vil man få olieforbrug og ``rene`` stempler.

Boman

Svaret d. 12-02-2009-22:23:29

de må være iorden, og mine olietyve må være ikke eksisterende... ;-)
Der ligger et gpdt tykt lag koks oven på alle 4.

Tak.

Vhjulian :-D

julianfalck

Svaret d. 12-02-2009-23:29:57

En kompressionstester er ganske udmærket til at vurdere motorens tilstand med, inden toppen pilles af…!

Tag en kompressionsprøve på alle 4 cylindre, ligger de nogenlunde ens og inden for de værdier som kan findes i relevant værkstedshåndbog, så har motoren det fint.

Har du 2 dårlige cylindre lige ved siden af hinanden og er kompressionen nogenlunde lige dårlig, så er det sandsynligt at din top pakning er defekt, brændt mellem to cylindre.

Har man dårlig kompression på en cylinder, så kan man prøve at give et par pump olie med smørekanden igennem tændrørshullet og foretage en ny kompressionstest. Er kompressionen herefter markant bedre, så det sandsynligt at det er ved stempel ringene at problemet ligger (olien vil kortvarigt hjælpe stempel ringe med at tætne imellem stempel og cylinder væg). Er kompressionen derimod uændret, så er det toppen det er galt med, brændt ventil eller lign…

Simonsen1380

Svaret d. 13-02-2009-09:05:50

Idag piller jeg ventilerne af og finder ud af at der ikke har været monteret olietyve :-S , og det head gasket kit jeg fik fra minispeed var der kun 4stk med, der var så også 6stk bitte små o-ringe med en indvendig diameter på omkring 2mm, som jeg ikke ved hvad skal bruges til.

Er det mig eller skal der ikke olietyve på alle 8 ventiler?

julianfalck

Svaret d. 07-03-2009-18:21:43

minisport.com sorry... ;-)

julianfalck

Svaret d. 07-03-2009-18:22:08

Nej endelig ikek på udstødningsventilerne....så ryger de sq i styrene!!

KUN på indsugningsventilerne, da du jo ellers har problemer med forstøvet oli i din indsugningsluft...og dermed røg i udstødningen.

På udstødningssiden er der jo tryk i udblæsningen og derved ryger olien ikke med i udstødningen. Til gengæld går det galt hvis du ikke har smøringen mellem styr og ventilaksel...

Anders E

Svaret d. 07-03-2009-18:26:44

klart! så fprstår jeg bedre...
Men nu brænder jeg vel en smule mindre olie af, når nu der rent faktisk er olietyve tilstede.

Fedt!

Takker! :-)

julianfalck

Svaret d. 07-03-2009-18:37:44

hvad mon de 6 små o-ringe så er til? :-O

julianfalck

Svaret d. 07-03-2009-18:40:05

Det er vist fra gamle dage. Der sad o-ringe lige under ``hatten``, der holder fjedrene. Deres funktion var vist nok ret tvivlsom. Så dem kan du bare gemme til noget andet ;-)
mvh. Carsten

jelshøj

Svaret d. 07-03-2009-19:13:09

cool!

julianfalck

Svaret d. 07-03-2009-20:12:34

Tilbage