11-02-2009-09:08:48
Jeg ska lhave stillet tændingen et par grader på min mascot, hvordan gør jeg det? tager jeg bare tændingen ud, og drejer den lidt og sætter den i igen.. eller hva?
Rolig nu, du løsner bare bolten der holder gaflen på plads, derefter drejer du bare lidt på tændingen, ikke noget med at pille tændingen op :-) ...
Mvh Gomme
Gomme
Svaret d. 11-02-2009-09:37:57
okay, dvs. at jeg bare løsner den der ``klemme`` og drejer den lidt??
benjarominde
Svaret d. 11-02-2009-09:46:04
Jeg fandt en måde at gøre det på så den skulle være rigtig.
Jeg ved nu ikke om det så er den rigtige måde, men det har dog givet mig en fin forbrændig, og en dejlig farve på side elektroden ;-)
men klik her http://www.minimania.com/web/SCatagory/ELECTRICAL/DisplayType/Calver%27s%20Corner/DisplayID/767/ArticleV.cfm
Iøvrigt er der masser af fede tips derinde. :-)
julianfalck
Svaret d. 11-02-2009-10:53:26
(det kræver selvfølgelig at din blanding også er iorden, og dit ventilspillerum står rigtigt...) :-P
julianfalck
Svaret d. 11-02-2009-10:55:00
skal jeg dreje den med eller mod uret?
benjarominde
Svaret d. 11-02-2009-11:57:43
Er det en alm. A- motor, så kan den klembøjle, der holder fordeleren, nemt sidde helvedes godt fast på fordeleren, så du kan ende med at skulle løsne de 2 små bolte, og hive fordeler og beslag helt ud.
I det gamle forrum blev det et eller andet sted beskrevet, at man blev nødt til at smadre det hele. Det var vist et mekanikersvar! :-(
Men sådan er der jo så meget..................
mvh. Carsten.
jelshøj
Svaret d. 11-02-2009-11:58:02
det er en ganske almindelig 850cc fra 78. jeg har haft den af før, så det er ikke noget problem, skal bare vide om jeg skal dreje den nogle grader MED eller MOD uret?
benjarominde
Svaret d. 11-02-2009-12:58:35
Tja.....det kommer jo an på, om den skal være tidligere eller senere ;-) Med uret, hvis den skal stå tidligere. Men kører motoren, kan du lytte dig til det. Omdrejningerne stiger ved tidligere tænding. Ellers kan du sætte en prøvelampe på.
mvh. Carsten.
jelshøj
Svaret d. 11-02-2009-13:52:08
Jamen jeg kan jo ikke starte bilen, det er det der er hele pointen.. motoren kører rundt i ca 5 sekunder og prøver at starte, hvorefter tændingen hopper over ( jeg tror det er tændingen der hopper over, er ikke sikker) det kan også være det er starteren der drejer rundt, men den er helt ny, og burde ikke være i stykker, og tændingen er lige blevet renoveret.. er rimelig ny i morrisfaget ;-) så det kan godt være der er lidt åndsvage spørgsmål. :-)
benjarominde
Svaret d. 11-02-2009-15:16:03
Okay. Min hukommelse er ............tja........hvad var det nu lige........... :-)
Platinafstand ok?
Og så findes der ingen dumme eller åndssvage spørgsmål! Kun nedladende svar fra mennesker med rigelig overlegen tilgang til deres medmennesker :-(
Har du en prøvelampe, evt. bare en pære og en stump ledning, så kan du tjekke tændingen statisk. Lidt grader før top. Det er ikke sindssygt vigtigt om det er 2, 5 eller 8 grader.
mvh. Carsten.
jelshøj
Svaret d. 11-02-2009-15:43:45
Jeg har altså også haft en brændt tændspole, som gjorde at motoren startede fint men efter kort tid 5-10sek, (spolen bliver varm) holder op med at levere en brugbar induktion, og moterengangen blev enten meget ujævn, eller motoren standsede helt.
Det her resulterede også i nogle fuldstændig sammensmeltede platinner.
Du kan også ha` en dårlig kondesator, Du kan se om den er iorden ved at dreje motoren til du kan se platinnerne rør hinanden, slå tænding til og skille platinnerne ad, hvis der kommer en stor gnist er din kondensator med stor sandsynlighed tøret ud, eller brændt sammen. Det kan også resultere i at bladfjederen der spænder platinnet bliver meget varmt og smelter det lille røde stykke plastik og du efter lidt tid ikke vil ha` noget platin spillerum tilbage.
Alæt dette har jeg oplevet efter at have kørt med en dårlig tændspole. :-)
Håber det kan hjælpe.
julianfalck
Svaret d. 11-02-2009-15:56:07
Når ja, husk at hvis du har tænding på i længere tid uden at motoren går kan du skade din tændspole. (brænde den helt eller delvist sammen)
julianfalck
Svaret d. 11-02-2009-15:57:36
faktisk er det en lidt sjov historie,
På vej gennem alperne, (på de små stejle snørklede veje) midt om natten, brænder min lyskontakt sammen så jeg ikke kan slukke forlygterne, med tændingen på fumlede jeg med at få en af de andre kontakter til at agere som lyskontakt, da det var lykkedes og jeg ville køre videre, ville motoren ikke starte, og efter lidt banken på dele, og rykken i ledninger rør jeg ved min tændspole som er så varm som en kogeplade, jeg venter til den er kølet ned, og kan køre videre, men turen hjem til danmark smadre mine platinner, min kondensator og det hele totalt... efter at have brændt min tændspole sammen... tja... det sker jo.. :-)
julianfalck
Svaret d. 11-02-2009-16:01:29