Ingen 1. og 2. gear ?

09-02-2009-19:47:31

Hej...
Jeg har for et stykke tid siden renoveret og fået lagt min motor i mini`en, og har nu endelig fået det hele monteret og startet motoren op. Den spinner som en mis ... :)
Men ... jeg har ikke noget 1. og 2. gear ... :(
3.- 4. og bakgear virker fint.
Er der nogen der ved hvad der kan være galt .. ???
Og er der evt. noget man kan prøve uden at pille motoren ud igen ??

Miniman

Har du haft gearkassen pillet fra hinanden?
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 09-02-2009-20:18:07

Nej jeg ikke rørt noget i gearkassen. Da jeg renoverede motoren var det eneste jeg gjorde ved hele bundkaret at gøre det rent.

Miniman

Svaret d. 09-02-2009-20:35:24

Hm.........rørstiften er banket i, og selve gearstangens gummiophæng er ok i begge ender? ( Jeg fisker) ;-)
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 09-02-2009-20:40:52

Yep stiften er i og ophængne er nye ... i begge ender :)
Jeg kan mærke når den skal i 3. og 4. at tandhjulene ``går i hak``, men når jeg vil ha den i 1. og 2. er det som om der intet sker. Ingen lyd og ingen modstand.
Men fisk du bare vidre ... :D

Miniman

Svaret d. 09-02-2009-20:48:53

:-)
Der må da være en entusiast derude, der har en adskilt gearkasse liggende på sofabordet, så vedkommende kan kaste et blik ned i skifteenden? ;-)
Det er jo den samme pal, i forlængelse af stangen fra gearstangen, der skal fange begge gafler, en ad gangen.
Hm..........................................det kræver vist beskidte fingre at komme med flere forslag.( sagt på en anden måde: der er langt ud til en løs gearkasse, for at kaste et blik i den) ;-)
Det er mørkt, og det sner!
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 09-02-2009-21:00:52

Hehe det er helt ok ...
Tak for hjælpen. :-)

Miniman

Svaret d. 09-02-2009-21:05:28

er det en gearkasse hvor man har kørt med hånden på stangen,kan det være en gennemslidt skiftegaffel.
god fornøjelse

olsen

Svaret d. 10-02-2009-09:50:36

Jeg ved det ikke jeg har aldrig selv kørt i den. Den blev købt som et saml selv projekt ... :-)
men er der nogen mulighed for at lave noget ved gearkassen uden at skulle ha motoren ud .. ??

Miniman

Svaret d. 10-02-2009-10:49:10

Nå nå! :-) Det vil sige, at du slet ikke ved om den virker?
For så har den sgu nok spist en skiftegaffel. Surt show. Så skal hele l*rtet ud og splittes ad.
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 10-02-2009-11:22:05

Hmm ... ja det tænkte jeg nok.
Nå men hvornår kommer du forbi og laver det så ... ;-)
Tak for hjælpen

Miniman

Svaret d. 10-02-2009-13:18:25

Hehe! :-) Du kan bare komme med den, hvis det er !! :-)
Bare husk på, at hvis du piller gearkassen fra hinanden, så skal der som regel mere til, end ``bare`` en skiftegaffel.
Det er som med isbjerge, ikke? ;-)
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 10-02-2009-13:40:45

hej
du har ik monteret et u orginalt qvik sjift
det har jeg prøvet og der virgede det heller ik
hilsen lars

denlille

Svaret d. 10-02-2009-17:39:26

Jeg tænker samme tanke som denlille. Jeg har hørt mange problemer om de gearstænger med forkortet vandring.

Dog er de fleste af disse historier om bakgearet. :-(

Ministeren

Svaret d. 10-02-2009-18:57:59

min var 1 og bak :-(

denlille

Svaret d. 10-02-2009-19:15:11

Nej det er den orginale gearstang der sidder i.
Men der er jo nok ingen vej uden om at jeg skal skille hele skidtet af igen og se hvad der er galt ... :-(

Miniman

Svaret d. 11-02-2009-08:37:22

Held med skidtet! ;-)
Minispares har et slags rep.sæt til gearkasser, med relevante dele. Dog uden skiftegafler. De er ikke helt billige. Vist en plov pr. styk.
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 11-02-2009-12:00:31

Tak skal du ha ... Men jeg ved jo du kigger over i weekenden og gir en hånd med det .. hehe ;-)

Jeg har 3 andre gearkasser liggende, så jeg prøver lige at se om der ikke er en af dem der virker lidt bedre, og så har jeg lige bestilt et nyt sæt pakninger ved ÅKM.
Så med lidt held kan jeg få motoren i igen i starten af næste uge :-P

Miniman

Svaret d. 11-02-2009-15:01:46

:-D Man skal jo bevare den humoristiske sans, ikke ;-)
Allerede i næste uge? En kvik ung mand, hva´? ;-) Så er det godt, jeg ikke skal lave det...........puha!
Hvis du vælge en anden ``kasse``, så husk endelig at ruske op og ned i bundgearakslen. De nålelejer bliver slørede.
Du kan sagtens skifte gear på dem med en polygrib tang og lidt skubben med skiftemufferne. Så kan deres funktion da tjekkes.
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 11-02-2009-15:37:48

Tak for de gode råd. Det vil jeg da lige prøve inden jeg samler igen ... :-)
Ja jeg regner med at få den løftet ud i morgen, og så burde det ikke ta ret meget mere end en weekend at få det til at virke igen.
Det hele har jo lige været skilt ad og smurt godt inden den blev samlet igen. Det værste jeg kan huske er at få svinghjulet af, men mon ikke det lykkes hvis jeg låser døren til garagen så den lille ikke kommer rendene ... hehe :-D

Miniman

Svaret d. 11-02-2009-16:42:23

Hej måske et dårligt forslag, men kan man ikke tage differential huset af gearkassen og så se ind til skiftearmene på den måde, så er man da fri for at løfte blokken af gearkassen .... det er bare et forslag jeg kan ikke huske om man kan se til dem, ad denne vej.. ;-)
mvh Rasmus

mayfair91

Svaret d. 12-02-2009-02:43:32

Tilbage