Foraksler mini

06-02-2009-12:03:23

Er der en der kan fortælle mig, hvordan forakslerne sidder fast inde på gearkassen? Jeg menerv at kunne huske at de ``bare`` køre i tre små slidser, uden låse, ala Fiat 127, er det ikke rigtigt?
Motorsen

PS.
Så sidder debare i gumi manchetten nu.
Er der her, en der kan sige mig, hvornår der er klubaften i Roskilde?

motorsen

Hej Motorsen

Det er rigtigt det er ligesom på en Fiat 127, men på mini`en sidder de 3 ``kugler`` ikke inde i gearkassen som på 127`ern, så trækakslerne kan pilles af Mini`en uden olien løber ud.

Klubaften i MiniKlub Sjælland 23.02.2009 kl 1930.
http://www.hedelandsminiklub.dk/calendar.php

Hilsen Jacob
MiniKlub Sjælland

mini

Svaret d. 06-02-2009-12:28:15

Det indvendige drivled sidder med en låsering, præcis som det yderste.
Mit gefühl og så videre, kan de løsnes vedhælp at et par mejsler, så de spændes væk fra diff. dækslet.
Men du tænker måske på, hvordan selve drivakslen sidder i drivleddet? De er også holdt sammen af en låsering, der klemmes sammen.
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 06-02-2009-12:29:39

Tak for de to vidt forskellige svar, og der skulle ikke gerne være noget olie der kan løbe ud, men et meget smartere system end 127eren, for det er da noget ged, med de nåle lejer ud i gearkassen.
Den 230209 kl.1930 er forstået.
Motorsen
PS
Hvordan sidder de så, med eller uden låse?

motorsen

Svaret d. 06-02-2009-20:58:19

Hold da k**t det var lettere med nogle billeder! :-)
Alle delene er låst med en ring, drivled inde i gearkasse, drivaksel til indre drivled, og ydre drivled til aksel.
Men hvis det gælder motorudtagning, klipper man bare spændebåndet til manchetten på indre led, og trækker drivakslen ud, inklusiv indmaden i det indre led. Så kan det hele listes ud. Så bliver drivleddets største del siddende i gearkassen og olien bliver derinde.
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 06-02-2009-22:39:57

Hej
Ja det er fordi jeg skal have afmont. mortoren af forrammen, men begge dele hænger i en motorkran, oppe i luften, og er altså ude af bilen, så man kan godt sige at det er en afmont. af motor
Motorsen

motorsen

Svaret d. 07-02-2009-10:03:08

Tilbage