Bremseopgradering

21-01-2009-20:05:40

Kære venner,

Benzo og jeg er i gang med to nærmest ens restaureringsprojekter. Vi skal begge have 1275`ere i, og vi vil begge køre med 8,4`` skiver uden forstærker. Jeg har 8,4 skiver fra en Mini fra ca 1990, og jeg går ud fra at jeg skal bruge nogle papirer på disse dele, for at kunne få skidtet synet og godkendt. Hvis det sammensættes rigtigt med den rigtige bremsecylinder og korrekt fordeling på for og bag skulle det være muligt at syne det.

Kan nogen af jer være behjælpelige med lidt links eller måske endda papirer der kan bruges?

På forhånd tak

Niels-Mathias Christiansen

Ministeren

Øhhh........der findes et synssted i den jyske hovedstad, hvor det er erfaringen, der afgør den slags. ;-)
Der er jo brugt 2 forskellige hovedcylindre til 12`` fortøj.
Fra en -90´er må det være for/bag opdelt, og den hovedcylinder med stor boring. Husker ikke lige målet.
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 21-01-2009-21:29:35


Hej Carsten

Hehe ja, du har vel dine kontakter hvad den slags angår, eller er du måske selv synsmand? ;)
Mon ikke go`e gamle Georg Mikkelsen med glæde sælger den slags hovedcylindre i disse krisetider. ;) Der skal jo også smør på brødet i Thisted.

Når du siger for/bag opdelt, mener du så en kreds på forakslen og en kreds på bagakslen? Eller på kryds?

Ministeren

Svaret d. 21-01-2009-23:17:05


Rolig Niels ;-)
Jeg videre bringer bare de kolde facts! :-)
Jeg ved ikke lige, om man kan få den gamle type hovedcylinder, men den type fra engang i firserne findes. Set den på Minispares.
Men enhver hovedcylinder med 2 kreds kan bruges. Og for/bag er som du skriver, nemlig en kreds til for og en til bag.
På kryds holdt de vist op med i begyndelsen af firserne. Netop hvor de skiftede til den nyere type hovedcylinder. Diagonalt opdeling er svær at få til at bremse 112% perfekt.
Jeg tror, og det er noget jeg tror ;-) , at ændringen i hovedcylinder skyldes, at den gamle type ikke skubber væske nok frem, så pedalen går længere ned end ønskeligt. 12`` bremserne har væsentligt større diameter stempler i caliprene, i forhold til 10`` skivebremserne.
Så får de en hovedcylinder med større diameter. Til gengæld skal pedaltrykket øges.
Synet? Sender dig en PM.
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 22-01-2009-00:21:17


Har faktisk en komplet liste over de dele som skal skiftes / bruges til en konvertering liggende som george en gang har lavet og stemplet .
Roder lige i dyngen .
Meen jeg har lavet en del minier om, jeg har bare skruet de gamle klumper af, mont de nye ,skiftet tromler og div i bag hjulene og ud at køre , det gælder både de gamle med 1 kreds og dem med 2 kredse på, dog er reduktionen til bag bremserne blevet pillet af og erstattet af et t stykke på 1 kreds systemerne.
Den ombygning syner de gerne i jylland .
Jeg skal nok blive overfaldet nu men det er mine erfaringer i konvertering .

Fidde :-P :-D

van man

Svaret d. 22-01-2009-14:12:57


Overhovedet ikke! :-) De verbale overfald er jo i sidste ende bare udtryk for afsenderens selvovervurdering.
Det er godt med flere inputs.
Reduktionsventilen kan vel sagtens undværes. Den sidder jo heller ikke på diagonalt delte bremser. Der styres trykket jo ``bare`` af bagbremsecylinderens boring, så hvorfor ikke også på for/bag opdelte.
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 22-01-2009-15:03:16


Hej Frederik

Hvis du kan finde noget frem om det, så vil jeg være meget taknemmelig. Var jo af dig jeg i tidernes morgen købte forbro og bremser. ;) Send mig eventuelt en personlig besked hvis du finder frem til noget holdbart. :)

Ja, verbale overfald kan jo skyldes to ting. Enten ved bilens ejer at der er noget fusk, eller også har vedkommende bare ikke mulighed for at overbevise synsmanden om at det er en sikkerhedsopgradering som forbedrer bilen, og som måske endda er originalt. Det handler bare om argumenter overfor synsmanden, så papirerne hjælper jo langt hen af vejen. Men der er jo forskel på folk, nogle mere medgørlige end andre. :-)

Ministeren

Svaret d. 23-01-2009-00:02:39


Tilbage