den siger mærkeligt...

15-01-2009-17:09:46

Hej hej..

jeg er den glade ejer af en clubman fra 79....

På vej hjem (svendborg) fra juleferie i jylland døde min clubman. Blev fragtet hjem og har så stået stille indtil mine eksamner blev overstået.
Idag har jeg så været igang... Til min store overraskelse startede bilen fint, men så stopper det sjove også. Den har fået sig en grim mislyd. Den banker på den ``forkerte`` måde når jeg giver den lidt gas. I tomgang kører den fint og lyder som den skal.
Jeg startede med at tage topdækslet af og kunne konstatere at der er vand i olien (``vaseline``) Jeg forestiller mig at der er toppakningen er gået, min umiddelbare forventning er af det ikke er det store problem at skifte den. Men er stadig lidt utryg omkring den her bankelyd?!

Nogen der har et forslag til hvad det kan være og måske lidt fif til skift af toppakning.

Mvh Sune Jørgensen

sunejørgensen

Jamen sådan en Mini er jo et spændende bekendtskab ;-)
Bankelyden kan være et plejlleje, eller måske en stempelpind, eller en..........eller..........! ;-)
Har du en kompressionsmåler, eller mulighed for at lave en tryktest af motoren? Det kunne bringe dig nærmere en forklaring.
Toppakning er bare at følge Haynes :-) Hvis du har en motor med den lille forbandede køleslange fra top til vandpumpe, så huske at skifte den.
En planslibning af toppen er muligvis nødvendigt.
Den er ikke kørt tør, så der var derfor, den opgav den videre færd?
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 15-01-2009-19:09:51

He he nej den er ikke kørt tør for hverken benzin, olie, vand eller luft :-)

Jeg regner med at tage topstykket af imorgen, så kan jeg måske se hvad der er galt.

Har desværre ikke en kompressionsmåler, måske jeg skal have anskaffet mig sådan en.

Øv er sgu træls hvis det er alvorligt. Kan det betale sig at lave en renovering? Har tænkt på at komme en mere hidsig motor i på et tidspunkt, måske tiden er moden... Nogen der har nogle prisideer for at få en ny motor og det der så hører til lagt i?!

sunejørgensen

Svaret d. 15-01-2009-19:24:22

Nu må du jo ikke tro, at jeg forsøger at male Fanden på væggen. Sådan en gang fjerndiagnose er møgsvært. Det kan være slemt nok, når man står med l*rtet foran sig! ;-)
Og definition af lyde ? Jamen en bankelyd for dig er måske en klaprelyd for andre. Og sådan kan vi jo blive ved. Hvis motoren har gået en pæn stak km´s, og har enkelt forkæde, så kan den altså rasle, som om det er enden på motoren!
Fik du Benzo til at stikke overkroppen ned i motorrummet for at lytte og snuse ind? :-)
En kompressionsmåler er altså rar at have. Selvom det bedste værktøj jo desværre ikke kan lave mirakler.
Har du først pillet toppen af, er det slut med at lytte.
Der må sidde nogen derude, der kan huske, hvordan man udelukker diverse hoved/plejllejer ved at køre, belaste og aflaste motoren.
Jeg kan ikke huske det. Om jeg nogensinde har kunnet!! :-(
Ny motor? Tomme lommer ;-)
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 15-01-2009-20:01:07

Hej Man kan sætte et stor skruge trækker til øret og sætte den spidsen ned på motoren flere steder, så kan man høre i hvilket område lyden er højest. Er det oppe kan det være vippe tøjet og nederst så er det dyre ;-) . Allan

austin7

Svaret d. 15-01-2009-20:50:50

Husk at vende skruetrækkeren rigtigt!

Ministeren

Svaret d. 18-01-2009-14:14:51

Tilbage