13-01-2009-15:30:32
Hej allesammen.
Jeg skal have skiftet min dynamo ud med en generator for en kort periode og skal have lidt hjaelp med at forbinde de rigtige ledninger. Nogen der har provet det for?
Hej Sejer.
Hvis det bare er midlertidigt, lader du bare alle de originale ledninger sidde. Isolerer dem, så de ikke kan lave ulykker ;-)
Fra ladelampen kommer der en brun/gul ledning. Den skal på den lille terminal på generatoren. Så er ladelampen på plads. Så trækker du bare en pænt kraftig ledning fra de 2 store terminaler på generatoren hen til den side på startrelæet, hvor også kablet fra batteriet sidder på. Noget 6 mm2 ledning er fint nok til forbindelsen mellem startrelæ og generator.
Sådan en Minigenerator er jo lidt brystsvag i det! :-)
Men hvis du har en Haynes, så går det noget nemmere.
De to yderste terminaler, til venstre på regulatoren, A og A1 kan du kortslutte med et par spadestik og en stump kraftig ledning. Enten det, eller de skal ned på startrelæet på batterisiden...........jeg skal lige se om jeg kan finde et diagram over regulatoren, men jeg er 99,8% sikker på, at det passer! ;-)
mvh. Carsten.
jelshøj
Svaret d. 13-01-2009-17:39:54
Jelshøj:
Tak for dit svar Carsten. Lige lidt flere spørgsmål til proffesoren...
Da det er en mk1 med startknap og relæ i bunden, er det lidt besværligt at komme derned. Kan jeg trække en ledning fra de 2 store stikben og over til batteriet? Og skal de 2 stikben bare sættes i sammme samler? Og til sidst, trækker den stel igennem generatorhuset.
Venligst, Claus
sejer
Svaret d. 13-01-2009-23:43:03
Okay? Jeg skulle fandeme lige tænke lidt ;-) Relæ i bunden!!
Javel så, intet normalt startrelæ. Jamen så kan jeg da ikke se noget i vejen for, at du fører den kraftige ledning fra generatoren direkte til batteriet. Så bare vælg så tyk en ledning du kan finde, for der er lidt langt der om til batteriet.
Generatoren får stel gennem huset. Og du vender naturligvis polariteten, så den bliver ``moderne`` med minus til stel ;-)
Angående de to store stikben på generatoren, så er der en ledning fra hver, når man kigger på diagrammet, men de ender samme sted, og på de biler jeg har rodet med, har der altid kun været en kraftig ledning fra generatoren. Prøv at mål med ohmmeter, om ikke de to store stikben i generatoren er kortsluttet.
Ellers skal de enten kortsluttes, eller du kan trække en ledning fra hver om til batteriet.
Om man oprindeligt har trukket to, for at fordele belastningen på to ledninger, ved jeg ikke rigtig. Man kan jo aldrig vide med de englændere ;-)
mvh. Carsten.
jelshøj
Svaret d. 14-01-2009-03:06:23
Til Jelshøj:
Tak for din hjælp Carsten, nu køre bilen og den lader fint på batteriet. Har lige været ude på de små engelske ``countryside roads`` og den lader 13 volt i tomgang og 12,20 når jeg slukker bilen. Skulle lige tage mig sammen til at kigge på diagrammet men når man har studeret det lidt er det jo ret simpelt.
Så skal jeg bare have den med hjem til danmark så jeg kan få sat en ny dynamo på den så den kan blive original igen.
Men tak for hjælpen mange gange!
Claus
:-D
sejer
Svaret d. 18-01-2009-15:20:05
Selv tak, Claus.
Rart med lidt positive resultater ;-)
Det bliver spændende, om den kan ``tåle`` at komme herover til modsat kørsel! :-)
Carsten.
jelshøj
Svaret d. 18-01-2009-17:10:28
Det kan den helt sikkert vi har øvet ;-)
sejer
Svaret d. 18-01-2009-18:05:05