Ledning smeltet??? HVORFOR??

21-12-2008-14:50:10

Goddag goddag..
Har lige et problem som håber i kan hjælpe mig med!
Har en mini, hvor at en dag var den løbet tør for strøm, pga glemte at slukke lyset``typisk``
Efter følgene fik den start af en anden bil, hvor den ikke kunne starte, hvor jeg så kiggede i motor rummet, hvor at den brune/blå var smeltet(den som kommer fra generatoren)? Nogle ide hvorfor den er det? Jeg skiftede så ledningen. men den blev også for varm(rødglødene)og der ved smeltede den også over igen?
Er lidt på bar bund, da jeg slet ikke forstår noget af det??
Den har fået nyt batteri i mellem tiden? 12v 65 ah.....
Håber i kan hjælpe og komme med gode ideer...
På forhånd tak
Casper Z

Chz

Der er måske et positiv ledning som røre ved chassis(stel) :-O

Scotauto

Svaret d. 21-12-2008-16:06:57


Det er jo en af ledningerne med + på. Så enten er forbindelsen til laderelæet i generatoren eller en af dioderne kortsluttet til stel.
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 21-12-2008-20:25:04


jeg har engang haft nogle smeltet kabler fordi moteren ikke havde stel forbindelse nok.

BECKAMP

Svaret d. 21-12-2008-22:46:42


Super... Jeg prøver mig frem med jeres forslag, så skriver igen hvordan det gik..
Takker..
Glædelig jul & godt nytår..

Vh Casper

Chz

Svaret d. 22-12-2008-14:59:25


JA så har jeg prøvet mig lidt frem!og den vil stadig ikke starte, men den siger KLIK KILK..
Det er sådan at det er en kammerat som har lånt den i sommers, da jeg ikke selv var hjemme! Så han har skiftet startrelæet! men ved ikke om han har monteret det rigtigt? har fundet diagram på det, men er ikke sikker på at ledninger sidder helt rigtigt! Og for længe siden at at jeg sidst rodet med det, så kan ikke helt huske det :( Jeg kan måle mig frem til at Hvide/røde ledning(kommer fra tæning)den er der strøm(+) på oppe ved nøglen, men nede ved rælet er der ikke? HVORFOR??? Og ved tændspole er begge ledninger +, så vidt jeg ved skal den ene være -? ikke HVORFOR er begge +???
Det er ikke stel til motor, den er fin!!
Kunne godt tænke mig et billede af hvordan ledninger skal sidder helt specifikt, så jeg er sikker på de sidder rigtigt!!!!
På forhånd tak

Chz

Svaret d. 22-12-2008-20:45:22


Jah.......man skal jo ikke låne en Mini ud ;-)
Den hvid/røde ledning er til selve starterrelæet, men hvis relæet klikker, så sidder den ok.
Har du ikke et par 4 eller 6 kvadrat brune ledninger, der sidder på samme side som selve + kablet fra batteriet. Det er plus ledninger til hele systemet, altså bortset fra den kraftige til selve starteren.
Men relæet kan sagtens klikke, uden at virke. Selve kontaktorerne indeni kan godt brænde ud, så relæet ikke slutter forbindelse.
Plus ledningen til tændspolen skal være hvid, og ledningen fra minus på tændspolen skal være hvid/sort. Den ender lige henne på fordeleren.
Har du startrelæet monteret på højre inderskærm, for så skal startkablet til selve starteren sidde yderst, altså ud mod skærmen.
Ellers er der heldigvis gode diagrammer i Haynes. Måske du skulle forære dig selv sådan en bog i julegave! :-D
Hvilken årgang er dit kæreste eje?
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 22-12-2008-22:01:08


prøv og se om der er stel nok til bag startrelæet måske skrabe lidt af malingen af så der er forbindelse nok.. ved ikke om det er noget klyt men det virkede ved min den gang..

BECKAMP

Svaret d. 22-12-2008-23:57:00


Nej skal ikke låne sin mini ud, men hvis man ikke er hjemme i et år, så skal den stå et sted...
Men man lærer af sine fejl..
Jeg har printet en diagram, og ledningerne sidder nogle lunde rigtigt Men ved ikke om det er det rigtigt startrelæ & om ledningerne sidder rigtigt på det? Ved at der er relæer med 4 og 3 terminals ikke? Min bil er fra 1977 men har fået nyt ledningsnet for ca 3-4 år siden..
Nu skriver du ``Men relæet kan sagtens klikke, uden at virke. Selve kontaktorerne indeni kan godt brænde ud, så relæet ikke slutter forbindelse.
`` så skal jeg købe et nyt relæ??
VH Casper Z

Chz

Svaret d. 23-12-2008-10:11:24


Tja....tjo.......det er jo nemt at sidde her og sige; ja ja, køb et nyt startrelæ ;-)
Det har jo ingen omkostninger for mig, at tage fejl! :-D
Men hvis du er sikker på, at ledningerne sidder som de skal, kunne det godt tyde på, at relæet var smuttet. Men alligevel, hvia det ikke ret ret gammelt, lyder det sært. De få jeg har haft mellem hænderne gennem tiden, har været tudsegamle, og fungerede ok. Så sliddel kan jeg næsten ikke kalde dem. ;-)
Har du et måleinstrument eller en prøvelampe, kunne du prøve at måle lidt, om der er plus på kablet ned til starteren, når du drejer nøglen.
Noger helt andet er, om batteriet er ladet op. Hvis det er fladt, kan det simpelthen ikke trække starteren, så vil man også kun få et ``klik`` fra relæet.
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 23-12-2008-12:12:32


Hej Tag + kablet og ( et startkabel) tryk det på ved starteren hvis den trækker motoren rundt er det relæet hvis ikke så mangler den strøm. Al strøm er som et vej kort et relæ er som en bro der er oppe hvis den ikke kan lukke er der jo ikke forbindelse. Allan

austin7

Svaret d. 23-12-2008-12:53:21


Problemet er løst...
Det var en fejl i stel...
Takker for alle de gode råd..
Nu fik jeg da gennem gået det hele..
Rigtigt glædelig jul og godt nytår....

Takker..
Casper Z

Chz

Svaret d. 23-12-2008-14:34:52


Så blev det alligevel jul i det lille hjem :-)
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 23-12-2008-14:46:15


Tilbage