Århus: Kalender opdateret

16-07-2008 19:52:23

Hej allesammen.

Vil blot oplyse, at aktivitetskalenderen over Mini Club Århus er opdateret.

Næste møde på tirsdag d. 22.

Se mere på www.mini-club-aarhus.dk

God sommer

Morten

Søgaard

Hej Jan.
Prøv at bladre lidt rundt i artiklerne på Minispares. Der er skrevet side op og side ned om tuning ;) Bland andet noget om brug af en SW5 knast, hedder den vist. Den skulle fint kunne overholde krav til diverse "dufte" fra udstødningen :-)
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 17-07-2008 10:56:05


Tak, jeg prøver at kigge..!

MEN, der jo lige den lille, men ikke helt uvæsentlige forskel at Danmark har en sær regel omkring forurening, dvs. at biler registreret efter 10 måned 1990 skal overholde en CO ved tomgang på max. 0,5. Denne regel trådte først i kraft i England samtidig med at de indførte Mini SPI. Dvs. for engelske mini'er med HIF44 som standard, der må CO'en i tomgang være 2,5 +/-0,5

Det kan selvfølgelig være at der er nogen i UK der har erstattet indsprøjtning med noget weber haløj og stadig skal overholde 0,5 CO..! så på med læsebrillerne....

Jeg vil dog stadig gerne høre hvis der er nogen som har erfaringer fra de danske synshaller...

simonsen

Svaret d. 17-07-2008 11:15:32


Hvordan er det med din katalysator? Den er vel ureguleret, eller hva´? ;)
Der har flere gange været skrevet om importerede Minier med problemer, pga. katten. Og at det vist ofte var velvillige synsfolk, der løste problemet ;)
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 17-07-2008 15:58:55


Den var ureguleret og der var ingen velvilje. Først 3. gang og efter 45min i ringen med bilinspektøren på sjælland lykkedes det at få en godkendelse. Dem der har fået synet noget uden reguleret kat kan resikere at komme i gyngen senere, for selvom de er sluppet igennem pga. en venlig synsmand, så tror jeg de før eller siden vil blive mødt om et 0,5% CO krav pga. bilens årgang..

Jeg har monteret et system der med lidt elektronik, en lambda sonde og noget tilskudsluft der regulere CO og lambda, men min bekymring er hvor skrap en knast det kan regulere. ::)

mvh. Jan

simonsen

Svaret d. 17-07-2008 20:12:02


Det er jo for nemt at sige, at du bare skal prøve dig frem ;)
Er der ikke noget med, at det system du har, er pænt med til at ødelægge motorgangen, pga. alt den "falske" luft der ryger med ind?
I princippet lyder det jo enkelt nok. Jeg mener, vi har været lidt rundt om det tidligere. Også sådan i gørdetselv øjemed! :I
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 17-07-2008 20:41:01


Kanon ide...! jeg køber bare en af hver knast 266, 276, 286 og et par af de mere skrappe og så bytter jeg lidt rundt indtil det passer. :D

Jeg syntes egetlig ikke det "falske" luft den må sluge for at klare miljø kravet ødelægger noget... Men, havde jeg vidst hvad det var for et hul jeg hoppede ned i da jeg blev ejer af en 0,5% CO cooper, så havde jeg nok overvejet det en ekstra gang og måske valgt at opgradere en 1000'er fra 1978 istedet ::)

Nu hvor "skaden" er sket, så spørger jeg i dette forum for at undgå at spilde både tid og penge på at prøve mig frem, jeg forventer selvfølgelig ikke at få en løsning præcenteret, blot nogle input der kan hjælpe mig med at vælge det rigtige motor setup fra starten.. Jeg har været hele turen igennem med turbo "snyde" heste og det startede for mere end 15 år siden hvor der ikke var så mange at spørge.. der måtte man forbi Jan "motor" i vordingborg for at få input og det kostede en del lommepenge før det til sidst lykkedes at bygge noget der både kunne holde til gade og motorløb.

simonsen

Svaret d. 18-07-2008 09:27:13


:D
Det lyder ikke helt skidt, hvis motoren kan køre med "falsk" luft.
Det tyder ikke på, at folkene vil slippe "guldkornene"! Eller? ;)
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 18-07-2008 11:01:33


hej.

her en lille anekdote omkring tuning og kat.
Vi har i sidste week end været i Tyskland og køre Rally, og her blev vi mødt om kravet til kat, for det er ikke lovligt at køre rally i Tyskland uden kat, og så var gode dyr rådne.
Vi klarede den med at montere en makanisk sportskat, og resultatet blev lige under 0,5 på en godt pumpet 1293 med 119 Hk, så det kan lade sig gøre.
Pris for en sportskat i mit tilfælde 1600.-.
Det var da til at overkomme, men nu har jeg fra England fået en testet sportsudstødning med speciel kat, specielt udviklet til mine spec. så jeg sætter min kat til salg på handelspladsen.

Knast

knast

Svaret d. 21-07-2008 19:03:10


Hej Knast

Det ser da ud til at der er håb om at kunne få styr på CO'en ::)

men, hvordan med Lambda, blev den målt ved forhøjet omdrejningstal også? for hvis du måtte nive den i blandingen for at få CO ned, så kan man vel stadig få problemer med HC'erne? kunne man iøvrigt få lov at spørge om hvilken knast knast'en køre med? :-)

mvh. Jan

simonsen

Svaret d. 21-07-2008 21:02:10


Hej

De målte bare ved afgangen, med et par enkelte opgasninger.

Min knast er en 296 scatter.

Knast

knast

Svaret d. 22-07-2008 07:57:03


Tilbage