"Hvad er dette?" del 2

28-05-2008 22:14:08

Link til Mini:

http://www.bilbasen.dk/cars/usedcars/showcar.aspx?source=1&adid=222600812&show=bigpic_5&setbackforth=1

sejer

ja, den laver, og det var som i Turbo.... fandt lige stavepladen...

Otto Schelin

Svaret d. 29-05-2008 10:48:46


Det er en pumpe til aircondition - hvis det skulle ha' været en compressor ville den have siddet på den anden side af motoren og være i forbindelse med karburatoren, som den jo skal føde med tryk :-)

longman

Svaret d. 29-05-2008 11:51:18


I stand correctet!

Otto Schelin

Svaret d. 29-05-2008 12:04:06


Men hvad skal de små rør ind til topstykket gøre godt for, hvis vi taler om aircondition?
Det ligner sådan noget moderne noget, som lufttilskud til forbrændingen. Eller?
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 29-05-2008 12:20:09


En kompressor kan godt side på den side, Hvis man flytter karburatoren med. ;0)

Martin Thang

Svaret d. 29-05-2008 14:37:06


Et gæt

Den en impoteret fra et land hvor der har været krav om renere udstødnings gasser(Måske USA)mener det hedder anti pollution,og jo det er en kompressor

Lånt Lori`s indlog

Bigmama-lori

Svaret d. 29-05-2008 15:23:33


Der var ihvertfald noget canadisk noget, hvor der sad et eller andet luftpumpe på.
Men den er da kommet langt hjemmefra så ;)
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 29-05-2008 16:19:07


hmm, det er noget kompressor værk til lidt tryk, har set det en gang før på en 1973'er men der sad den under generatoren, det er vist kun noget at gøre med lidt bedre forbrænding. :-)

batman

Svaret d. 29-05-2008 19:41:01


Jeg syntes bestemt, at Sejer skal købe den bil :-) Bare så vi kan få tjek på, hvad f****n det er, der foregår under den motorhjelm ;)
Køb køb :-)
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 29-05-2008 19:52:21


Jeg vil bestemt mene, at det er pumpen til Air-condition.

Jeg har set noget tilsvarende på minier i Japan.

boman

Svaret d. 30-05-2008 09:31:12


Hejsa

Der er tale en en luftpumpe til et pulseairsytem eller lignende som er monteret på biler i lande hvor der er strenge krav til emission/fourening, f.eks. californien,canada,schweitz m.m.
Luftpumpen pumper ren luft ind i udstødningsmanifolden for at sænke udstødningstemperaturen, som bevirker at NoX gasser mindskes.
Dette system blev brugt inden indsprøjtning blev monteret og er ikke kun på Minier men på de fleste bilmærker.

Morten Fischer

fischer

Svaret d. 30-05-2008 09:37:14


Det er jeg med på Fischer, men så burde rørene da gå ind i udstødningsmanifolden, og ikke ind i toppen, der ved siden af tændrørene.
Spændende. ;)
mvh. Carsten.

jelshøj

Svaret d. 30-05-2008 12:38:07


så fik jeg lige hørt min far efter havd det var. han er menlig gammel domi mand. han siger det er en pumpe der sender luft ind i toppen så den holder en ren forbrænding så det noget miljø værk. han siger der var en over gang hvor der kom en masse mini og alegro med de pumper til danmark sikkert en fejl. :-)

batman

Svaret d. 30-05-2008 23:36:09


fischer havde det korrekte svar. Der sad en præcis mage til på min Mini Moke, som er produceret i Australien. Også her har man meget strenge krav til udstødningsgasserne.

Mvh
Anders E

Anders E

Svaret d. 01-06-2008 08:51:50


¨Hej Igen

Hvordan luften bliver tilsat udstødningen ved jeg ikke, måske gennem kanaler i topstykket? Men sikkert er det det at det er ren luft der bliver indblæst i den varme udstødningsgas, og det har absolut intet at gøre med aircondition eller trykladning. Systemet er kun emissionsmæssigt og hvordan det er lavet rent fysisk ved jeg ikke, da der blev lavet rigtig forskellige mange miljøsystemer i 70 og 80erne inden indsprøjtning og 3-vejs katalysatorteknik blev indført.
Husk på at USA,Canada,Australien,Schweitz,Japan og andre var langt foran på miljøområdet end vi var på dette tidspunkt. Vi fik først katalysatorer på i 1990 som lovkrav.
Men meget spændende emne ellers?

Mvh
Fischer

fischer

Svaret d. 01-06-2008 20:13:09


Et eller andet sted må det jo så nærmest virke som en neddrosling af effekt, da der skal drives en mølle af kileremmen. Det må da koste lidt? Men selvfølgeligt godt for vores miljø :-) :-) :-)

Otto Schelin

Svaret d. 01-06-2008 20:22:29


Jeg vælger at tro på ham forskerfyren der har udtalt at global opvarmning skyldes støv fra det ydre rum som lægger sig som en dyne på ozonlaget og derved varmer kloden op. Jeg fortsætter med at forurene i min Mini. Den bliver aldrig miljøvenlig alligevel. :-)

Men for at vende tilbage til emnet:
Fischers historie virker også troværdig i mine ører. Var det trykladning, så skulle den kompressor lige lede luften en tur forbi indsugningsportene først.

Mht effekttab, kommer det an på hvor stærkt den løber og hvor meget modstand der er i at drive den luftpumpe. I mine øjne kan den slags ikke bruges til andet end at pumpe luftmadrasser op med. Men det tager da uden tvivl en anelse af effekten.

Rigtig godt indlæg. Sjovt at se nye billeder af de ting de lavede ved vores biler.

Mvh Niels

NMC

Svaret d. 02-06-2008 15:50:12


Det kan du også helt roligt vælge, Niels. For om det er naturskabt, eller menneskeskabt, så er der ingen politiske systemer, der tør tage drastiske beslutninger, hvis de altså konkluderede, at klimaændringerne var menneskeskabte.
EU har lige besluttet, at udledningen skal falde med 20 til 30% inden år 2020.
Om et tilsvarende antal år er besparelsen sandsynligvis spist op af tilvæksten, og vi er tilbage ved "0". Og hva´ så? ;)
Og engang var planen at komme ned på 1990 niveau og........bla.....bla...Det er fint med ambitioner ;)
Gi´ den gazzzzzzz, Niels! :D
Carsten.

jelshøj

Svaret d. 02-06-2008 17:34:04


Tilbage